Dubbdäck CX-hoj

Xuestor

Medlem
Dubbdäck CX-hoj
Tjena

Är i färd med att köpa dubbdäck för att kunna köra en del landsvägskörning med min cx under vinterhalvåret. Vilka ska man satsa på? Ska fungera så bra som möjligt givetvis, helst även för snö/slask.

Vad gäller bredd så tror jag att jag kan klämma in 40mm på cykeln, men bredare kanske inte alltid är bättre? Relativt lågt rullmotstånd är ju alltid trevligt också, men inte på bekostnad av fäste.

Så, vad har ni för erfarenheter och rekommendationer?

Dubbdäck CX-hoj
Schwalbe Marathon Winter är ju populära. Finns i bla 35 och 42mm bredd.
Tänker man inte lägga ner så mycket i kurvorna så finns ju Schwalbe Winter som är precis samma däck men med 2 rader dubb istället för 4 som hos Marathon Winter.

Dubbdäck CX-hoj
Har ett par Maraton vinter i 32 eller 35 liggande. Med tanke på att det var minus 1,1 i morse så kanske det börjar bli dags att slänga på dem.

Bytte precis till ett par schwable one som jag gärna kör ett tag till på dock ;)

Dubbdäck CX-hoj
Första tio milen är tortyr. Det skakar och smattrar och rullar förfärligt illa. Sedan har dubben börjat sätta sig och krypa in i däcken, och då märkt det knappt. Förutom ett lite dämpat knatter.

Byt redan nu, så du hinner köra in dem innan frosten kommer.

Dubbdäck CX-hoj
Jag har bara kört på Suomi Tyres W240 40mm, rullar inte så lätt men ger ett grepp som hindrar en från att gå omkull vilket jag tycker är det viktigaste.

Dubbdäck CX-hoj
Schwalbe Marathon Winter om det inte är för moddigt och slaskigt.

Schwalbe Snow Stud om det är moddigt, snöslask, lersnö, nysnö.

image31.jpg

Dubbdäck CX-hoj
Jag citerar mig själv från häromåret:

"Jag har kört dubbade Kenda Klondyke 35mm några säsonger, innan jag testade Maraton Winter 35mm i fjol. Nu har jag bytt tillbaka...

Vad gäller dubbarnas grepp på ren glansis kan jag inte säga att jag kände någon skillnad, båda levererar häpnadsväckande grepp skulle jag säga. I modd och på knöligt hårt underlag var dock Schwalbe jämförelsevis otroligt oberäkneliga, och spårade hit och dit så jag undrade om jag helt tappat det vad gäller snöcykling (skolad som jag är där snön låg djup när vintrarna var vintrar, på gammal damtralla året runt). Jag vände alltså upp-och-ned på internet för att få tag i en ny uppsättning Kenda, och kontrollen var tillbaka."

Förutom pendling kör jag en hel del "landsväg" och grusvägscrossande med mina kära Klondyke också. Det fonka!

Dubbdäck CX-hoj
Jag har kört Schwalbe 30 mm Marathon Winter och Suomi Tyres A10 i 32 mm. Schwalbe däcken har tappat mycket dubb och ett A10 fick jag med ojämn kanttråd. A10 har fått rätt mycket skit här på happy, men jag tycker det är helt ok för vinterpendling.

Dubbdäck CX-hoj
Ha, ibland har man tur.
Beställde ett Marathon Winter från bike-components.de för några dagar sedan (bra pris €30). Velade lite om jag skulle beställa 2st men bestämde mig för att fortsätta med ett Winter bak som jag har sedan tidigare.
Nu kom leveransen och dom hade packat fel och lagt i 2st Marathon Winter.
Så 2st Schwalbe Marathon Winter 700x35c för €30. Helt OK pris! :-)

Tillbaka
Topp