Dubbdäck fram och/eller bak

Jag har inte mer belägg än egen erfarenhet och logiskt tänkande.

Släpper framhjulet så faller man snett framåt. Skador ungefär som om man snubblar. Skrapskador och kanske nyckelben. Trots allt ganska lindriga skador.

Släpper bakhjulet faller man antingen rakt åt sidan eller så greppar det upp igen och man gör en ”highsider” (dock inte så troligt på vinterföre). I första fallet ligger lårbenshalsen och axeln illa till. Jobbiga skador. I andra fallet blir det en flygtur och då kan ju vad som helst hända.

Men jag säger inte att man med säkerhet får de skadorna. Men risken finns och i mitt tycke är de allvarligare.
Okej jag förstår! Att ramla på en cykel är ju alltid en risk. För mig är det nog mer omständigheterna runt fallet som avgör hur allvarlig skadan blir. Tex trafikmiljö, närheten till trottoarkanter att slå i eller bilar att hamna under.
Omständigheter helt enkelt.

När du säger highsider tänker jag tillbaka på mina dagar som amatör roadracer och bandagsåkare, där på en bana är det ju defentivt större risk för allvarlig skada vid krasch där bakhjulet släppt och sen fått fäste. Kontra en lowsider när framhjulet släpper, men där handlar det ju mer om fallhöjd och hur man landar! Har praktisk erfarenhet av båda :)

I diskussionen vid endast ett däck med dubb argumenterade du för att det då skall sitta bak, enligt dig både med logiskt resonemang och av egen erfarenhet.
Konstigt, jag hittar inte den texten.
Jag skrev att det kan bli olika allvarliga konsekvenser men med olika sannolikhet.
I inlägget efter förtydligade jag att jag tycker att man ska ha dubbat både fram och bak.
Vill du tolka det till något annat så är det ditt val.

Jag har inte mer belägg än egen erfarenhet och logiskt tänkande.

Släpper framhjulet så faller man snett framåt. Skador ungefär som om man snubblar. Skrapskador och kanske nyckelben. Trots allt ganska lindriga skador.

Släpper bakhjulet faller man antingen rakt åt sidan eller så greppar det upp igen och man gör en ”highsider” (dock inte så troligt på vinterföre). I första fallet ligger lårbenshalsen och axeln illa till. Jobbiga skador. I andra fallet blir det en flygtur och då kan ju vad som helst hända.

Men jag säger inte att man med säkerhet får de skadorna. Men risken finns och i mitt tycke är de allvarligare.
Jag fick framhjulssladd i en kurva på svartis för några år sedan. Gjorde en faceplant, turligt nog i lågfart. Tre framtänder gick av. Hjälmen sprack i pannan. Ett antal tandläkarbesök och överläppen blev sydd och ärrad. Hann inte ens släppa styret när framhjulet försvann åt sidan. Hade sisådär 15 års vinterpendling i bagaget men det hjälpte inte ett dugg. Detta var en oktobermorgon med plusgrader så jag hade inte dubbdäck. Numera åker dubbdäcket på fram så fort det är nattfrost även om det är plusgrader på dagen. Dubb även bak när det blir kallt under hela dygnet.

Hellre att bakhjulet får sladd än fram.

Det trista med dubb är att de är så trögrullade.

Senast ändrad:
Tidigare vintrar har jag cyklat med dubbat bak och fram men i år har jag kört bara dubbat fram. Tycker dubbat fram funkar rätt bra med! En risk med endast dubbat fram skulle kanske kunna vara att det inger en falsk trygghet. Alltså det är 100ggr bättre med dubbat fram än inget men har man bak med är det ju ännu lite säkrare.

Däcket med bästa fästet ska alltid sitta bak, både på cyklar och på bilar. Om du bromsar med bättre fäste fram viker sig bakdelen åt sidan. Även med dubb fram är det svårt att bromsa med framhjulet när det är halt. Med dubb bak kan du bromsa och det gör inte så mycket om hjulet låser sig. Visst kör du omkull lättare med dubb bak än med dubb fram, men det är värre att inte kunna bromsa. Fast det är bara idioti att inte ha dubb både bak och fram.

Sedan bör man ha en särskild vintercykel, om man nu avser att cykla hela vintern i ett något så när kallt klimat. Det är onödigt att cykla med dubbdäck på barmark och det är dumt att cykla utan dubbdäck när det är halt. Med en cykel med dubbdäck och en utan kan du välja dubbat eller odubbat efter dagens väglag.

Gammal tråd men eftersom detta är vad google citerar när man söker så känns det värt att svara ändå…

Man kan ju inte ramla med en bil så det klart det är bromsa som man oroar sig mest för där. En cykel eller MC är fundamentalt annorlunda, att få baksladd för att man bromsar för hårt är alltid en risk, men till skillnad från bil har man separate bak och frambromsar, just för att framhjulet ALLTID kommer ha starkast bromsverkan iom att tyngden hamnar där när man börjar bromsa, oavsett hur mycket mer slitet däcket är.

Med cykel, sätt dubbdäcket fram, det är mycket värre att få sladd på framhjulet än bakhjulet, då är det alltid platt i backen man hamnar, en bakhjulssladd kan man ofta rädda. Cykla försiktigt och ha koll på vilket handtag som är bakbromsen om du måste bromsa men var beredd att sätta fötterna i backen. Men köp helst ett däck till så snart som möjligt!

Gammal tråd men eftersom detta är vad google citerar när man söker så känns det värt att svara ändå…

Man kan ju inte ramla med en bil så det klart det är bromsa som man oroar sig mest för där. En cykel eller MC är fundamentalt annorlunda, att få baksladd för att man bromsar för hårt är alltid en risk, men till skillnad från bil har man separate bak och frambromsar, just för att framhjulet ALLTID kommer ha starkast bromsverkan iom att tyngden hamnar där när man börjar bromsa, oavsett hur mycket mer slitet däcket är.

Med cykel, sätt dubbdäcket fram, det är mycket värre att få sladd på framhjulet än bakhjulet, då är det alltid platt i backen man hamnar, en bakhjulssladd kan man ofta rädda. Cykla försiktigt och ha koll på vilket handtag som är bakbromsen om du måste bromsa men var beredd att sätta fötterna i backen. Men köp helst ett däck till så snart som möjligt!
Bra grävt, men ja det var ett märkligt råd som låter som att det kommer från någon som aldrig cyklat i halka.

Jag har bara haft vinterdäck fram på cykeln i flera år nu av ren lathet och det funkar finfint om man tänker sig lite för de få dagar det behövs här i söder, resten av tiden slipper man straffet av att ha både fram och bak.

Tillbaka
Topp