Dubbdäck +Gravel

c.camam

Aktiv medlem
Dubbdäck +Gravel
Hej
Undrar ifall ngn kör med dubb på sin gravel? Kolla på 700 x max 45 dimension.. Men osäker om man får användning av det eller att sannolikheten att.man ger sig ut är hyfsat liten om det är för halt?!
Tänkte mest nöta grus o asfalt så ingen avancerad offroad

Dubbdäck +Gravel
Hej
Undrar ifall ngn kör med dubb på sin gravel? Kolla på 700 x max 45 dimension.. Men osäker om man får användning av det eller att sannolikheten att.man ger sig ut är hyfsat liten om det är för halt?!
Tänkte mest nöta grus o asfalt så ingen avancerad offroad
Ja, för pendling. Suomi Routa rullar bra.

Men: om du har drivet att ta dig ut och nöjescykla i minusgrader och halka är det nog du som har bäst koll på. För egen del sker det mycket sällan och isåfall helst på MTB eller tjockis.

Dubbdäck +Gravel
Det är klart att det funkar. Vid riktigt jobbiga förhållanden är HT (och utgår jag från utan att ha egen erfarenhet även fatbike) att föredra. Vad som är för halt för dig är det bara du som kan avgöra.

Dubbdäck +Gravel
Kör med Marathon Winter nånting, främst för pendling men det händer att jag kommer ut på nöjesturer också.
Min erfarenhet är att det inte behövs dubbdäck på grussträckorna utom i tö-och-återfrys-perioden men kan vara tryggt att ha på transportvägarna och är inte direkt någon nackdel heller på grusväg.
Viktigaste är bara att komma ut och cykla.

Dubbdäck +Gravel
Ingen aning om föret i skåne, men kan tänka mig att man vill gå åt det lite mindre dubbade ifall bara tanken av traktorhjul gör att man vill sitta kvar i soffan. Schwalbe har ju sina marathon winter som är riktiga traktordäck med 240 nånting dubbar och jättetjockt punkaskydd, sen finns vanliga winter som har hälften av dubben och lite tunnare skydd. Rullar rätt mycket bättre. Annars finns dubbfria vinterdäck från conti men där lär man ju va med på att man landar på arslet några gånger under säsongen om man har mycket is.

Tillbaka
Topp