Dubbdäck i större dimensioner (29x2.6 eller 27,5x2.8)

Albihn

Medlem
Hej Happy,
Jag hittade ingen tråd om detta så provar med en ny. Jag använder två olika hjulpar och tänkte sätta dubbdäck på det ena för de dagar då det är ordentligt isigt i skogen (alltså typ sådan isgata som kan uppstå efter snösmältning, regn och nya kallgrader). Men finns det några vettiga dubbdäck för dimensionerna 29x2.6 eller 27.5x2,8? Jag har sett att Ice spiker pro finns som 27,5x2.6 och det kanske kan funka, men jag nojar lite över att min cykel som redan har rätt låg vevlagerhöjd med 27,5-hjulen då blir i lägsta laget. Har också sett att Suomi tyres finns i 27,5x3.0, men ett sådant däck vågar jag inte montera bak då det riskerar att skada baktriangeln. Tillverkaren har angett 2.8 som max med 27,5-hjul och 2.6 som max med 29-hjul. Så vad säger Happy - vilket är det lämpligaste dubbdäcket för de här dimensionerna?

kört isp 29/2,25 på 40i fälg ett par vintrar, och på den breda fälgen sväller de ut fint. kört sommartid 3,0 och 2,6 och föralldel även 2,25 på samma fälgar. man kunde förstås önska att det fanns bredare isp till 29, men det här funkar egentligen över förväntan.

kan köras lite lägre i tryck än på smal fälg, rullet och greppet på knagglig glasis är då mycket bra. tycks ha bättre grepp och lite oväntat tydligt bättre rull än kompisarna med samma däck på smalare fälg. kört med lättare varianten med spetsiga dubbar, och med 26 tums michelin latexslang.

bilden när jag nyligen hojade över fjället fram från björnrike till vemdalsskalet och åter.
.

Bilagor

• 59631B8F-AF57-4C18-AA38-06C843ED7885.jpeg
    59631B8F-AF57-4C18-AA38-06C843ED7885.jpeg
    404.9 KB · Besök: 267
Jag brukar ha 1,3 bar med 19mm breda fälgar och samma lika däck, frågan är ju då hur lågt man kan köra med 40mm breda? Dvs ice spiker pro evolution 29x2,25...

Finns det några mer vägorienterade (lättrullade) dubbdäck för 29 x 2.25ish? Nu under vintern är det fatbiken som gäller i skogen, men skulle vara kul att börja använda nya XCn, men då bara på väg med packad snö och is. ISP verkar vara lite overkill då...?

BuTTuS sa:
Finns det några mer vägorienterade (lättrullade) dubbdäck för 29 x 2.25ish?
Inte vad jag vet, det finns ju fortfarande bara ett gäng grova dubbdäck från Schwalbe, Suomi, Kenda osv. omkring just den dimensionen, så det närmaste för vägorienterat är väl att skaffa Schwalbe Marathon Winter 50-622 (29x2.0")
Kanske kommer att se lite "klent" ut på cykeln, och dom väger en bit över kilot styck (!) tyvärr, men är trots det ganska lättrullade på landsväg och släta grusvägar, både på barmark/asfalt och med vinterväglag.

isp evo rapporteras rulla bättre än marathon winter och ha mindre problem med dubbpunka. men de väsnas ordentligt, och släpper mycket dubb.

Det måste ju vara ett evighetsprojekt att dubba ett däck. Hur många dubb har du satt i varje däck?

Oggler sa:
Det måste ju vara ett evighetsprojekt att dubba ett däck. Hur många dubb har du satt i varje däck?

Tar ca 2timmar per däck.
200-250 dubbar brukar det bli, lite beroende på.
Tråkigt som fan. Lagat 3 par fatbikedäck och ett nn i vinter. Inte ett till!!

personligen tycker jag att ice spiker är trögrullat, för lite volym, samt för det mesta mycket mer grepp än man behöver. Speciellt som bakfäck, där fungerar dubbat nn betydligt bättre.

Trots att det låter fruktansvärt tråkigt att dubba däck själv så blir jag onekligen nyfiken. Hur upplever du att dubbarna sitter? Är det sådana där dubbar som man vrider i?

Lövis sa:
Oggler sa:

Tar ca 2timmar per däck.

personligen tycker jag att ice spiker är trögrullat, för lite volym, samt för det mesta mycket mer grepp än man behöver. Speciellt som bakfäck, där fungerar dubbat nn betydligt bättre.

klockrent att dubba själv, ser väldigt välgenomfört ut. har du tvärslipad borr? vilken dimension borr i förhållande till dubben? har du tryckluftsverktyg eller kör du manuellt..?

isp rullar förträffligt jämfört med konkurrensen, speciellt med bred fälg, men dubbad nobby nick kanske toppar då? men du nöjde dig med 2,3..

Senast redigerad av en moderator:
örjan, hade conti spike claw tidigare, de var hemska. mest trögrullat jag testat. även begränsade i grepp, jämför annars med mina kamrater som vi med isp evo rullar ifrån. har inte riktigt koll på vad de andra har.

mina isp på 40i fälg och latexslang rullar följsamt och förvånansvärt lätt i stöket. men tunga är de ju.

om du vet några med motsvarande isgrepp som rullar bättre än isp vore det kul att få veta. nu har vi ju fått nobby nic-tipset:)

kör själv även nobby nic 2,6. greppiga och bra på vintern även utan dubb. mina isp är monterade men har efter turen björnrike-skalet med bild i början av tråden inte fått så mycket användning denna vinter.

kais01 sa:
om du vet några med motsvarande isgrepp som rullar bättre än isp vore det kul att få veta. nu har vi ju fått nobby nic-tipset:)

Se mitt tidigare inlägg...

(länkarna är klickbara)

såg det nu, vi gick om varandra. tack för tipset. kan du lägga över cykeln åt sidan i svängar på sjöis så som det funkar med isp evo?

kais01 sa:
såg det nu, vi gick om varandra. tack för tipset. kan du lägga över cykeln åt sidan i svängar på sjöis så som det funkar med isp evo?
Ungefär så, ja. Skillnaden är ju främst 5 rader dubb på ISP och 4 rader dubb på WXC, men jag tycker ändå WXC har fullt tillfredsställande kantgrepp. Och de har samma typ av spetsiga dubb. Men har erfarit bättre hållbarhet och inga tappade dubb på WXC. Gummidobbarna är ju något lite större på WXC jämfört med ISP vilket jag inbillar mig ger en stabilare plattform och håller kvar dubben bättre än på ISP:s lite mindre (och mjukare) dobbar/klackar.

En liten detalj som jag "retade mig på" var mittenraden med dubb på ISP som så att säga blev så dominant utstickande jämfört med de två mellanraderna med dubb. På WXC däremot är det ju två rader i mitten som delar på den centrala kontaktytan och slitaget, vid lite högre däcktryck för turer med mera inriktning på snabb vägcykling.

Tillägg: Med detta skrivet så menar jag absolut inte att ISP Evo är något dåligt dubbdäck, tvärt om, ett av de bästa. Bara det att det finns åtminstone ett lika vasst eller vassare :) alternativ.

låter intressant. kan stämma ihop med min upplevelse att isp rullar bättre med mer platt profil när man har bredare fälg. blir jämnare belastning kan man förmoda. rullar även på bra med lite lägre tryck, brukar köra 1,4-1,5

dubbsläppen på isp är ett irritationmoment. på plus-sidan verkar gummiblandningen hålla sig greppig och mjuk även sen det gått några säsonger.

kais01 sa:
Lövis sa:
Oggler sa:

Tar ca 2timmar per däck.

klockrent att dubba själv, ser väldigt välgenomfört ut. har du tvärslipad borr? vilken dimension borr i förhållande till dubben? har du tryckluftsverktyg eller kör du manuellt..?

Dremel med 3,2mm pinnfräs som kapats så att man kan ställa in rätt djup och köra tills chucken tar i dobben.
Själva borrandet är peanuts, går under 10 minuter att borra 250hål. Det är montering av dubbarna som tar tid.
Brukar limma med gummilim, knappt tappat en enda dubb fast jag kör med längre utstick än ice spiker och kör in dom påväg till skogen..

Nödvändiga verktyg
IMG_20190105_112832.jpg

The pinnfräs
IMG_20190105_112916.jpg

isp rullar förträffligt jämfört med konkurrensen, speciellt med bred fälg, men dubbad nobby nick kanske toppar då? men du nöjde dig med 2,3..

återvände i mitt spår när jag var ute med mina ice spiker pro 29/2,25 idag.

den plattare profilen med bredare 40i fälgar anas i avtrycket, jämnt och brett. ändå bra rull, det blir kanske mindre deformering såhär, trots lägre tryck.

iaf nöjd med uppsättningen och däcken.

Bilagor

• 911B125A-52F7-4410-9902-B0B816D62D19.jpeg
    911B125A-52F7-4410-9902-B0B816D62D19.jpeg
    195.6 KB · Besök: 177
Albihn sa:
Hej Happy,
Jag hittade ingen tråd om detta så provar med en ny. Jag använder två olika hjulpar och tänkte sätta dubbdäck på det ena för de dagar då det är ordentligt isigt i skogen (alltså typ sådan isgata som kan uppstå efter snösmältning, regn och nya kallgrader). Men finns det några vettiga dubbdäck för dimensionerna 29x2.6 eller 27.5x2,8? Jag har sett att Ice spiker pro finns som 27,5x2.6 och det kanske kan funka, men jag nojar lite över att min cykel som redan har rätt låg vevlagerhöjd med 27,5-hjulen då blir i lägsta laget. Har också sett att Suomi tyres finns i 27,5x3.0, men ett sådant däck vågar jag inte montera bak då det riskerar att skada baktriangeln. Tillverkaren har angett 2.8 som max med 27,5-hjul och 2.6 som max med 29-hjul. Så vad säger Happy - vilket är det lämpligaste dubbdäcket för de här dimensionerna?

Hej & lite uppdatering:

Nu finns sedan en tid tillbaka de aggressiva 45Nrth Wrathchild dubbdäcken som har dim. 29 x 2.6" för den som önskar lite fetare alternativ inom dubbsvängen. Priset är dock en aning salt... ?

Tillägg: Finns även i dim. 27.5 x 3.0" i ungefär samma prisläge.

Finns t.ex. hos

https://bikeshop.se

https://www.bcsport.no

https://foxcomp.fi

2288.jpg

En fundering: Vad ger bäst grepp, högt däcktryck där färre dubb trycks in hårdare eller lågt tryck med flera dubb i backen men mindre intryckning? Någon borde testa i en lagom brant isbacke.

en bild på dessa.vet inget om kvaliten.
.

Bilagor

• 99C4585A-E921-45C0-B754-318FD59779A9.jpeg
    99C4585A-E921-45C0-B754-318FD59779A9.jpeg
    21.3 KB · Besök: 160
Tillbaka
Topp