Dubbdäck. Ice pro vs Nokia. Vad skall man ha?

Aktiv medlem
De här svider lite måste jag säga. Cyklat över 20 år och troligen varje viner. Aldrig kört dubbdäck.

Men tiderna förändras. Med större familj så blir tiden snålare och istället för att ta bilen till olika skogar så är tanken att jag skall tillbringa mer tid på cykeln och därför kommer jag oundvikligen behöva transportera mig längs asfaltsvägar till och från.

Att köra "sommardäck" på bilvägar utan väg gren i i alla väder känns lite risky. Fram för allt om man dessutom kommer ha bråttom.

Så jag tror jag får bita i det sura äpplet i år.

Frågan är då vad skall man ha och varför?

Schwalbe, Ice Spiker Pro Evo LiteSkin
Schwalbe, Ice Spiker Pro Performance
Suomi Tyres, Extreme 294 dubbdäck, 29x2.1"

Tacksam för snabba svar. Skulle behöva dem till helgen ser det ut som:-)

Trodde tråden var en bump från 2003. Eftersom det stod Nokia...

Frågor som innefattar fraser som "vad skall man ha" öfverlämnar jag med varm hand till jofahjalm eller likasinnade.

Senast ändrad:
Suomi Tyres, Extreme 294 dubbdäck, 29x2.1" körde jag på ett fåtal ggr förra vintern. Funkade finfint på asfalt, funkade i skogen också men där finns det nog bättre alternativ.

Jag har ingen 29a i min ägo längre så de står och samlar damm. Skulle du bestämma dig för dessa kan du köpa mina till ett bra pris som gått typ 4 ggr.

Det huvudsakliga syftet är alltså stigcykling vintertid eller? Alltid knivigt det där med dubbdäck. För vinterstigcykling vill man väl egentligen ha största fetaste möjliga ballongdäck för att bättre flyta över packad snö, men största fetaste dubbdäcken, gissar på Ice Spiker Pro 2.35 blir väl en jävligt tungjobbade as. Finns det inga feta ballongdäck med lite färre dubb i?

Den dyrare av de där över väger 890 och är 2,25. Troligen kanske det roligaste att köra på.

Hmm, Vart bor du Evo? Vad vill du ha för dina?

Jag har ett par Ice Spiker Pro Evo LiteSkin 29x2.25 hängande som jag använt en del förra säsongen, för eventuellt riktigt vinterväder, eftersom jag cyklar till jobbet varje arbetsdag.

Jag kan bara jämföra med w240 (klenare, tyngre, mindre volym), som jag testade året innan, och de är iaf (så klart) bättre på allt. Dock mest bra på is och tunn snö. Lite hala på underlag som har hård yta. De verkar extremt tåliga, slits väldigt långsamt.

Nu blev de de lättaste. Det där med att hålla i pengarna är inte min grej.

Så nu kan ni alla räkna med att det inte blir någon vinter alls.... Den ställdes just in bara för att jävlas med mig:-)

Schwalbe i bredast möjligt utförande och evo snakeskin tror jag kommer att både rulla lättast och greppa bäst av alternativen. Men de slits mycket fortare och är mycket känsligare vad gäller dubbtapp än Nokian. De behöver köras in ordentligt.

Jag jobbpendlade på Ice Spiker Evo hela förra vintern. Är mycket nöjd och för den användningen höll de bra. Inga tappade dubb. Monterade dem igen idag.

Bilagor

• FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    118.6 KB · Besök: 74
evo skrev:
-------------------------------------------------------
> Suomi Tyres, Extreme 294 dubbdäck, 29x2.1"
> körde jag på ett fåtal ggr förra vintern.
> Funkade finfint på asfalt, funkade i skogen
> också men där finns det nog bättre alternativ.
>
> Jag har ingen 29a i min ägo längre så de står
> och samlar damm. Skulle du bestämma dig för
> dessa kan du köpa mina till ett bra pris som
> gått typ 4 ggr.

Ger också tummen upp för Suomi Tyres 294. Lite smala möjligen för djupare snö, men underbart grepp och pålitligt uppträdande. Kör dem dock inte med för lågt tryck då de både rullar bättre, har bättre kontroll och fanmig bättre grepp med lite högre tryck. Låter lustigt, men med lågt tryck sjunker gumminabbarna in och håller inte formen varvid dubbarna inte hamnar rätt.

Tappar inga dubb, bra grepp, låter mycket, tunga, lite liten luftkammare. Bra skit.

HeaL skrev:
> +1 för ISP Evo. Körde första rundan igår
> kväll och tyckte det rullade på bra.
>
> Köpte mina på Cyclecomponents. Just nu
> mängdrabatt (649:- st) och fri frakt. Kom med DHL
> dagen efter. (och nej, jag jobbar inte där...
> ;-)
> http://www.cyclecomponents.com/komponenter/dack/sc
> hwalbe-ice-spiker-pro-evo-liteskin-dubbdack-29x2-2
> 5-57-622.html

Självklart handlade jag på CC. Det är lite av min grej :-)

HeaL skrev:
> +1 för ISP Evo. Körde första rundan igår
> kväll och tyckte det rullade på bra.
>
> Köpte mina på Cyclecomponents. Just nu
> mängdrabatt (649:- st) och fri frakt. Kom med DHL
> dagen efter. (och nej, jag jobbar inte där...
> ;-)
> http://www.cyclecomponents.com/komponenter/dack/sc
> hwalbe-ice-spiker-pro-evo-liteskin-dubbdack-29x2-2
> 5-57-622.html

Vad körde du med för luftryck?

Kristoffer R skrev:
> Köp även ett par öronproppar - de är långt
> ifrån ljudlösa!
> :)

Jag ser spår i asfalten där jag kört med mina...

Har kört in mina ISP nu ca 50km.....kör med 2,2bar fram å 2,4 bak!
Tycker både grepp å rull är riktigt bra!

Har också kört in mina tycker också dom rullar lättare än man tänkt sig. Fast ljudet är som sagt öronbedövande. Nu får vi bara hoppas att det blir vinter att cykla isiga skogsvägar är riktigt kul
bild2.jpg

Kenj skrev:

>
> Vad körde du med för luftryck?

Körde 2.0 bar (enligt min pump). Har läst någonstans att dubben sätter sig bättre om man inte har för högt tryck I början.

Samma jävla visa varje vinter så fort man slänger på dubbdäcken blir det helt plötsligt vår igen!
Hur fan gör man nu? Fortsätter jag med dubb blir det inte halt en enda ggr i vinter men om jag plockar av så blir det jättekallt å jättehalt på studs!
Klart man kan ha 2 uppsättningar hjul men har lite dålig erfarenhet av detta! Grejorna typ kedja/kassett kan ha lite olika status + jag har även behövt justera bakväxeln något vid hjulbyte!

Det är väl "bara" att skifta tillbaka till sommardäcken igen. Ska själv göra det imorgon efter en veckas dubbknatter på asfalt. Hade nytta av dom EN morgon under veckan, men nu får det bli X-King ett tag framöver. Tror inte däcken direkt tar skada av många byten fram och tillbaka, det är väl mest att det är lite tråkigt arbete kan tyckas.

Cyklar med slanglöst för först gången. Att byta däck nu är allmänt krångligare tycker jag. Lite trist att jag drar mig för att byta nu.

Har Suomi Tyres (Nokia) Extreme 294 på 26"an och Schwalbe Ice Spiker Pro Evo på 27.5"an och en snabb jämförelse:

Grepp: Tycker båda greppar lika bra men har inte testat djupare snö än
Rullmotstånd: Ice Spiker rullar bättre än Extreme 294 men frågan är hur mycket som beror på hjulstorlek etc
Ljud snö: Båda är ganska tysta
Ljud asfalt/is: Ice Spiker låter fördjävligt, Extreme 294 är som en stilla sjöbris i jämförelse

Har köpt på mig ett lager hörselproppar som jag kan ta till när det behövs :D.

Fältprästen skrev:
> Varför vill man ha feta vinterdäck på cyklar,
> på bilar är det ju tvärtom?

Bra fråga... Men smala däck sjunker ju bara igenom snön. För asfaltbruk på cx/hybrid kör ju folk med smala dubbisar.

Stuvarn skrev:

> Klart man kan ha 2 uppsättningar hjul men har
> lite dålig erfarenhet av detta! Grejorna typ
> kedja/kassett kan ha lite olika status + jag har
> även behövt justera bakväxeln något vid
> hjulbyte!

Jag har dubbla hjulpar och flyttar över kassetten, det går ganska snabbt när man gjort det några gånger.

Ett bra tips är att shimsa bromsskivorna så att dom är exakt lika.

Jag har kört Suomi på min 29:a och är inte helt nöjd. De är för smala och har tappat dubbar. (Kördes in som de skall)
Funkar nog bra som pendlingsdäck men inte om man ska stigbusa å ut på riktigt isiga vägar.
Har skaffat ISP Evo Lite nu till 27.5 då jag tror mer på dom.

Fältprästen skrev:
> Varför vill man ha feta vinterdäck på cyklar,
> på bilar är det ju tvärtom?

Det beror nog på underlaget. Men förutsättningarna skiljer sig ju något :-)
Breda däck för att flyta uppepå, smala för att skära ner.

Rent funktionsmässigt säljs de flesta bilar med onödigt breda sommardäck också. Ger ingen större fördel vid normal körning men ökar risken för vattenplaning och bullrar mer. Det är i första hand en estetisk grej.

Vilket är bäst om man vill pendla och vill ha större luft kammare och att däcken ska klara dom isiga vägarna som varit på slutet??

SUOMI TYRES W240 DUBBDÄCK 622*54

Suomi Tyres Extreme 294 622*54

SCHWALBE Ice Spiker Pro Raceguard 402 dubb 622*57

Trots att de tappar dubb så skulle jag valt Isp. Jag har pendlat med w160 och de jag pratat med som har haft Suomidäck och gått över till Isp skulle inte köpa finska däcken igen. På is och snöföre är det faktiskt ingen större skillnad mellan sommardäck och Isp.

ISP Evo låter visserligen som en del påpekar en hel del men bjuder på et närmast magiskt grepp. Jag har burnat omkring i skog, mark och på vägar på de mest is-misäriska underlag i "vinter" och hela tiden med ett stort leende på läpparna :)

Inte provat ISP Performance men dom ser ut och känns inte alls lika vassa som Evo när jag klämt på dom på affärn

En stor nackdel med ISP Evo är att sidoväggarna är sjukt sladdriga om man kör med lågt tryck. I övrigt greppar de grymt på is och funkar bra i modd. Greppet på barmark däremot är inget vidare.

alfons69 skrev:
> Vilket är bäst om man vill pendla och vill ha
> större luft kammare och att däcken ska klara dom
> isiga vägarna som varit på slutet??
>
> SUOMI TYRES W240 DUBBDÄCK 622*54
>
> Suomi Tyres Extreme 294 622*54
>
> SCHWALBE Ice Spiker Pro Raceguard 402 dubb 622*57

Inget av dem. Rekommenderar Suomi Tyres WXC300 istället. Lätt och hållbart.

ISP EVO är grymma på is och i modd och inte så pjåkiga på barmark (men jag cyklar ju helst på/genom is/snö med dem). Bytte från ett par ST W240 (vilka jag hittils varit himla nöjd med) som plötsligt inte var tillräckliga i och med senare tids ombytliga väder här uppe i norr. Visst har de lite rullmotstånd men jag byter gärna lite rullmotstånd mot att inte drutta på arslet.

svpe skrev:
> Inget av dem. Rekommenderar Suomi Tyres WXC300
> istället. Lätt och hållbart.

Finns inte till 622.

T skrev:
> svpe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inget av dem. Rekommenderar Suomi Tyres WXC300
> > istället. Lätt och hållbart.
>
> Finns inte till 622.

Finns enligt Suomi Tyres hemsida i alla fall.

WXC300.JPG

Produkten finns upplagd i diverse webbutiker också men vet inte om det finns på lager.

Dum fråga, har ju blivit med en CX som nåja tyvärr har skivbromsar och hjulen är för tubisar. visst härligt och bra på vår/höst men som det ser ut just nu när man tittar ut vill man ju helst ha lite dubb på däcken, och då undrar jag om det finns tubdäck med dubb? Har sökt hos de stora lev. utan att hitta några. Tips emottages tacksamt =)

/Fritz

fritz68x skrev:
> Dum fråga, har ju blivit med en CX som nåja
> tyvärr har skivbromsar och hjulen är för
> tubisar. visst härligt och bra på vår/höst men
> som det ser ut just nu när man tittar ut vill man
> ju helst ha lite dubb på däcken, och då undrar
> jag om det finns tubdäck med dubb? Har sökt hos
> de stora lev. utan att hitta några. Tips
> emottages tacksamt =)
>
> /Fritz

Köp ett par billiga vinterhjul för kanttråd är mitt råd. Skönt att byta hjul och brs att saltdöda billiga hjul istället för fina tubhjul.

fritz68x skrev:
> ju helst ha lite dubb på däcken, och då undrar
> jag om det finns tubdäck med dubb?

Tubdäck brukar ju kännetecknas av tunna däckhöljen, medans dubb kräver tjocka däckhöljen, så känns inte som det är kompatibelt med varann. Iaf inte i teorin.

Tillbaka
Topp