Dubbdäck MTB

Dubbdäck MTB
Ska du inte ut i skogen så tror jag att Schwalbe Marathon Winter 50-622 skulle kunna vara ett bättre val. Rullar nog lättare, skulle jag tro.

http://www.cyclecomponents.com/schwalbe-marathon-winter-dubbdack-29x2-0-50-622.html

Men även ett smalare däck skulle vara bra, speciellt om det är snömodd, enligt min erfarenhet.
Finnés ju även som 42mm & 35mm i bredd.

Jag har Suomi Extreme 294 å de rullar bra tungt på asfalt.

Frid!

Senast ändrad:
Dubbdäck MTB
Jag kör på SMW 50-622 och är jäkligt nöjd med dem, hårdpumpade så rullar de förvånansvärt bra.
Visst är det lite understyrt emellanåt men greppet bjuder möjlighet att bryta lite extra.
Möjligen att de smalare varianterna är att föredra om det endast är aktuellt med asfalt/grus.

Dubbdäck MTB
Har ett par Nokian (Suomi) WXC 300 i 26" sedan 10? år tillbaka. Jag har numera satt de på en gammal stål-GT för att köra "isracing". Det är grymma däck. Vid riktigt elaka förhållanden är det askul att bara mata på med dem. Rullar mycket lättare än Schwalbe Marathon Winter 35/42 som jag haft på crossarna. Att ligga och mata asfalt med dem är lite synd bara.

Dubbdäck MTB
Trögrullade men hållbara och bra grepp.
Har även jag kört manga år med dessa på 26" :aren, numera gör dom "stalltjänst".

Köpte motsvarande till 27,5". Rekomenderas.

Dubbdäck MTB
Om nu detta däck jag förslog är overkill för asfalt och grusvägskörning så vad finns det för någorlunda lätttrampade alternativ för den kategorin?
Schwalbe har jag sett har två prisklasser på däck, vikbara och ej vikbara.
Duger dom ej vikbara eller är dom för tunga?

Dubbdäck MTB
PeterÄlvsjö skrev:
-------------------------------------------------------
> Om nu detta däck jag förslog är overkill för
> asfalt och grusvägskörning så vad finns det
> för någorlunda lätttrampade alternativ för den
> kategorin?
> Schwalbe har jag sett har två prisklasser på
> däck, vikbara och ej vikbara.
> Duger dom ej vikbara eller är dom för tunga?

Dom lättare Schwalbe väger 959g (vägt själv) fast det står att dom väger 890g för ett 29". Har för mig att dom billigare tyngre väger nästan 1200g styck. Känns lite i det tyngsta laget. Men nu när man just fått hem dubbdäcken vart det ju rena sommaren. Typiskt :-)

Tillbaka
Topp