Dubbdäck på Amsterdam Elite pendlarcykel?

Kapten Stoffe

Ny medlem
Svårt att gissa - men det finns ju en öppen chatt på sajten så varför inte fråga där?
Cykeln bör ta minst 35 mm däck ETRTO 622 + skärmar.

Gaffeln ser rätt tight ut. Och dubbdäck vill man helst ha 35mm då marknadens 30mm däck är mindre trevliga än sina 5mm bredare kusiner.

Säker på att du vill ha NuVinci?

Bilagor

• gear-hub-efficiency.png
    gear-hub-efficiency.png
    17.9 KB · Besök: 41
Om det inte är bråttom så kan du eventuellt invänta en recension av Hazelberg som har beställt den där och förhoppningsvis får den ganska snart.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3395824/3399144#msg-3399144

De har även liknande remdrivna cyklar men med Shimano Nexus 8, så lyd Bengt-re:s råd och fundera över om du ska ha NuVinci eller ej. Jag malde på en del om NuVinci i den där tråden. Kortversion är att den har sina positiva sidor men den har sämre verkningsgrad än ett traditionellt växelnav, så man ska bara köpa NuVinci om man är beredd på det och tycker att man får något värdefullt i gengäld. Men min NuVinci är N380, inte N330, och den sitter inte på en jämförbar cykel. Så vad Hazelberg tycker är mer värt än vad jag tycker.

Skärmarna som Lekker säljer är 35mm breda vilket kan tyda på att de tänker sig att man ska ha smalare däck än så.

Zorg sa:
Om det inte är bråttom så kan du eventuellt invänta en recension av Hazelberg som har beställt den där och förhoppningsvis får den ganska snart.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3395824/3399144#msg-3399144

De har även liknande remdrivna cyklar men med Shimano Nexus 8, så lyd Bengt-re:s råd och fundera över om du ska ha NuVinci eller ej. Jag malde på en del om NuVinci i den där tråden. Kortversion är att den har sina positiva sidor men den har sämre verkningsgrad än ett traditionellt växelnav, så man ska bara köpa NuVinci om man är beredd på det och tycker att man får något värdefullt i gengäld. Men min NuVinci är N380, inte N330, och den sitter inte på en jämförbar cykel. Så vad Hazelberg tycker är mer värt än vad jag tycker.

Skärmarna som Lekker säljer är 35mm breda vilket kan tyda på att de tänker sig att man ska ha smalare däck än så.

30mm schwalbe winter duger ju även om man får räkna med många punkor och kort livslängd.

Grymt, tack för alla svar!

Pfaff sa:
det finns ju en öppen chatt på sajten
Ja, jag har försökt få tag på dem där, men de svarar inte...
Pfaff sa:
Cykeln bör ta minst 35 mm däck ETRTO 622 + skärmar.
Specen säger att det sitter 700 x 28c Maxxis Road Tyres på - jag är lite osäker på vad det betyder. :)

Bengt-re sa:
Säker på att du vill ha NuVinci?
Tack för diagrammet, nu blev jag mer osäker såklart... :)

Zorg sa:
Om det inte är bråttom så kan du eventuellt invänta en recension av Hazelberg [...]
Du har en bra poäng där. Jag såg att det var 10% rea hos lekkerbikes nu, men det är väl inte värt så mycket om sen växelnavet sen känns fel. Jag ska läsa på lite mer om navet och invänta Hazelbergs recension.

Jag fick tag på supporten, men det verkar tyvärr bli tight med vinterdäck på den.

Chat with LEKKER BIKES sa:
LEKKER BIKES MELBOURNE
8:22 am
Hi there, this is Sam from the Australian offices
how may i help you :)

Kristofer
Hi there! Im looking at the amsterdam elite or the Commuter Elite for using in sweden in the winter. Are there any pdf with tire clearance specifications on the site? Or do you know if the bikes will fit fenders AND winter tires (with spikes)? In that case - what size? I would like 35mm on it for the grip.

LEKKER BIKES MELBOURNE
For the Elite bikes, the max tyre clearance is 700 x 32c without fenders, I have never personally tried winter tyres, as here in Aus we don't get that much snow! ;)

It really depends on the shape of the tyre, as some brands have "rounder" tyres that take up more room than others

Kristofer
So with the fenders it would be even tighter i guess?

LEKKER BIKES MELBOURNE
Yes, the other option would be to fit fenders mounted to the down tube and seat post, this way you will be able to maximize tyre clearance :)

Kristofer
Ah, yes of course. It would ruin the nice design of the bike though. ;)
I've been told i should preferably be able to fit 35 mm tires ETRTO 622 + fenders. But that seems tight here then?

LEKKER BIKES MELBOURNE
yep, especially with spikes! unless you dont run the Alu fenders

Kristofer
But would that fit without the alu fenders?

LEKKER BIKES MELBOURNE
Again, I cannot 100% confirm that unfortunately

Tillbaka
Topp