Dubbdäck road/gravel - Terrene Griswold 700x38, foldable, 60tpi

geten

Medlem
Upplever att utbudet av dubbdäck för road/gravel blivit sämre sedan ett par år. Jag kör på 45nrth Xerxes (700x30) och Gravdal (700x38), 120tpi vikbara och båda har varit grymma. Haft dem i flera år och köpt i svenska webshopar. Men de är på sista versen nu. Tyvärr så tillverkas inte 120tpi-varianterna längre, men vikbara 60tpi-varianter är nästan omöjliga att få tag på inom EU heller.

Men upptäckte igår att en annan USA-tillverkare, Terrene, har ett väldigt intressant däck: Terrene Griswold, 700x38, vikbara och 60tpi. Finns dock endast i finska webshoppar inom EU, och ingen av dessa skickar till Sverige. Riktigt surt. Nån som har erfarenhet av däcken dock?

1763382252172.webp

Inte det du efterfrågar, men hur upplever du 45nrth-däcken i jämförelse med ex. Schwalbes och Suomi Tyres alternativ? (Om du har testat såklart)

Är inne på att kanske testa ett par Gravdal men dem kostar ju nästan dubbelt så mycket som märkena ovan.

Inte det du efterfrågar, men hur upplever du 45nrth-däcken i jämförelse med ex. Schwalbes och Suomi Tyres alternativ? (Om du har testat såklart)

Är inne på att kanske testa ett par Gravdal men dem kostar ju nästan dubbelt så mycket som märkena ovan.
Helt underbara i jämförelse; lätta och snabba. Jag hatar Schwalbe Maraton Winter passionerat, även om de är mer lättrullade än de flesta Suomi-däcken, så är det skitgummi så dubbarna töjer fort ur dubbhålen.. snedställer sig, gräver in bakåt och punkterar innerslangen.

De 45nrth-däck jag hade var dock 120tpi, nu finns bara 33 och 60 och de är inte lika lätta och smidiga. Men jag är intresserad av Gravdal 60tpi också som alternativ, men inte hittat nån bra säljare inom EU än

Ett SMW får duga som framdäck. Inte samma belastning på dubbarna där. Bak ska jag klicka hem ett nytt dubbfritt conti winter. Det ger bra driv och förutsägbara släpp. Jag har kört så i 5-6 år.

Terrenedäcket ser fint ut. Skulle jag vilja köra dubbat på sommarcrossen för att smiska hårdpackad grusväg skulle det vara ett alternativ. Mina knän blir dock så ledsna över fulldubbat för pendling och vinterdistans.

Lämna en recension om du får tag på däcket. Vid första anblick ser det mer ut som ett terrängdäck än ett pendlardäck. Gissar att det rullar ganska trögt. Fortsätter nog med Continental Winter Contact. Eventuellt ett gammalt SMW (pre dubbätarproblemen) fram vid riktig ishalka.

Jag hatar Schwalbe Maraton Winter passionerat, även om de är mer lättrullade än de flesta Suomi-däcken, så är det skitgummi så dubbarna töjer fort ur dubbhålen.. snedställer sig, gräver in bakåt och punkterar innerslangen.
Ungefär så upplevde jag första generationen Schwalbe Maraton Winter. Nästa uppsättning har varit i stort sett problemfria för mig.

Your milage may vary, som det heter på andra sidan pölen.

/Martin

Tycker finska webshopparna kan vara snälla och skicka till Sverige, har hittat typ 10 olika som har däcket inne, men alla skickar bara inom Finland
kan väl vars värt en kryssning om du är på det humöret;)

gjorde ett par avgränsade sökningar på terrene-däcket, och tydligen har produkten uppmärksammats av diverse scam-sidor, bara sagt som en varning.

ett intressant däck, som dock får förmodas vara trögrullat, i kraft av sitt täta skuldermönster.

ett rekommmendabelt alternativ i samma dimension är gamla hederliga w106. förhållandevis är väl en bra sammanfattning på det däcket. när det gäller exempelvis grepp, rull och pris.

men extrem hållbarhet. det bara rullar på, vinter efter vinter. inga dubbar lossnar, och ingen dubbpunka.

kan väl vars värt en kryssning om du är på det humöret;)

gjorde ett par avgränsade sökningar på terrene-däcket, och tydligen har produkten uppmärksammats av diverse scam-sidor, bara sagt som en varning.

ett intressant däck, som dock får förmodas vara trögrullat, i kraft av sitt täta skuldermönster.

ett rekommmendabelt alternativ i samma dimension är gamla hederliga w106. förhållandevis är väl en bra sammanfattning på det däcket. när det gäller exempelvis grepp, rull och pris.

men extrem hållbarhet. det bara rullar på, vinter efter vinter. inga dubbar lossnar, och ingen dubbpunka.
Har andra Terrene-dubbdäck på min fatbike. De är fantastiska. Har en liten samling olika dubbdäck efter många år av vinterpendlande. 45nrth och Terrene är best av dem

I did a quick search, Bikeplanet seems to send to Sweden. Horrendous pricing tho.

One could also ask MCarbon: https://www.mcarbon.fi/en
Not in stock but they seem to stock other Terrene tires. I've met the owner a bunch of times yers ago and they are super chill and kind of solution oriented.

Toni&Toni in Helsinki has a discount for a pair:
They don't ship abroad but one could contact a local delivery service such as IsoRatas bike couriers and ask if they can get the tires shipped by Posti. Bike couriers rarely say no to money.

I got a friend to send me Gravdals from Finland a year or two ago and the postage was around 20€.
Afaik all Terrene tires in Finland are imported by Foxcomp so as long as Foxcomp has them in stock they should be available to other retailers as well.

Tillbaka
Topp