Dubbdäck

pfjord

Aktiv medlem
Dubbdäck
Vilka dubbdäck kan ni rekommendera till MTB? Ska användas till grusväg, en del mindre stig och lite pendling på asfalt. Hur många dubb behövs för att man ska känna sig säker? Jag har fattat att jag kan glömma BT.s dubbdäck. Jag är total novis på vintercykling men kör ganska mycket MTB från april till oktober.

Dubbdäck
Har du med stig i kalkylerna så är nog Nokian 240 ett minimum, inte p.g.a dubbantal men däckmönstret på 160 och 106 är inte tillräckligt tycker jag.

för pendling räcker 106:orna från CO eller jula för ~300/st

Extreme 294 är härliga på grus

Dubbdäck
jag lånar lite i denna tråd för en frågeställning, är det nån idé att lägga på dubbdäck mitt i vintern, dvs, fastän man inte kört in dom på asfalt, eller sprätter alla dubb åt helvete då`?

Dubbdäck
TigerMale skrev:
-------------------------------------------------------
> jag lånar lite i denna tråd för en
> frågeställning, är det nån idé att lägga på
> dubbdäck mitt i vintern, dvs, fastän man inte
> kört in dom på asfalt, eller sprätter alla dubb
> åt helvete då`?

Finns barmark och värmegrader i söder, bara att åka ner några dagar och nöta in däcken.
Finns säkert nån här som ställer upp med kudde och sunkig soffa =)

Dubbdäck
TigerMale skrev:
> jag lånar lite i denna tråd för en
> frågeställning, är det nån idé att lägga på
> åt helvete då`?

Jepp, de kommer perforera ditt ansikte å din rôv å det grummaste.

Dubbdäck
TigerMale skrev:
>...är det nån idé att lägga på
> åt helvete då`?

Citat från Peter White's hemsida http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp:
Q: Why do Nokian tires have a tag stating that you should ride the tires on paved roads for 30 miles before using them on ice?

A: It's because Nokian is very sloppy in how they manufacture their tires, and doesn't take the time to ensure that every stud is fully seated in the tire tread before shipping it. With some studs partly hanging out of the tire tread, if you ride them hard, the studs can easily fall out. Riding them "easy" is supposed to help seat the studs. Of course this as all just bullshit, and those half seated studs can still easily fall out.

Lade på ett spretnytt W106 för några veckor sen och körde direkt ut på den frusna modden vi hade då och har fortfarande alla dubbar kvar.(trots en och annan tvärbromsning i innerstan)

Dubbdäck
jag körde en egen version och drog i ett icke ringa antal poppnitar i ett par gamlar sulor. Låter fräckt på asfalt och greppar som inget annat vid halka. de har tidigare vintrar gått en bunt mil utan några missöden. Bilder kommer inom kort. Lätt det mest prisvärda alternativet kan jag säga!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp