Dubbdäckstest GP

Dubbdäckstest GP
perzzon skrev:
-------------------------------------------------------
> 106 har jag aldrig cyklat på men kan intyga att
> w240 vs schwalbe marathon winter är stor skillnad
> i känsla.
> Nokian självstyr så fort man kommer till minsta
> målade kant eller ojämnhet. Men, man vänjer sig
> fort och de känns väldigt trygga!

W240 känns som rena rama sommardäcket i känsla mot W106. Det senare lyckades jag knappt vänja mig vid den vintern jag körde på det, skitläskig känsla med enorm understyrning. W240s enda egentliga fel tycker jag är att det rullar så enormt tungt jämfört med Schwalbes däck.

Dubbdäckstest GP
Moder kör på W240 sedan flera säsonger. Vi har bara positivt att säga kring det däcket. En trygghet, när väl vintern behagar infinna sig?

Någon som jämfört slitstyrka mellan W240 och Marathon Winter?

Kortast bromssträcka på Biltema? :O Lite pinsamt för test-toppen..

Dubbdäckstest GP
Herr Thomas skrev:
> Synd att dom inte testade Suomi Tyres WXC300

Jag pendlade tidigare på WXC300 men har sedan förra säsongen gått över till Marathon winter.
Winter rullar mycket lättare och har ok grepp vid normalt vinterväglag. När det är lite extremare väglag däremot så är WXC300 mycket bättre. Det greppar även bättre i kurvor än Scwalbedäcket. Jag har fått några läskiga framhjulsläpp när jag varit och storhandlat* något som aldrig hände med Nokian däcket.

*Jag har en stor framkorg som rymmer 3 st matkassar.

Dubbdäckstest GP
Har prövat att sätta mina W106 på några olika cyklar, och alla blir skitknepiga. Känns som att balansera på en knivsegg när man cyklar på asfalt. I snö och annat mjukt märks det inte så mycket dock, och greppet är det inget fel på. De verkar hålla för evigt också.
Nästa gång jag behöver vardags-dubbdäck får det nog bli nån Schwalbevariant, tycker mina Ice spiker pro känns roligare än W106 på asfalt och det känns inte som nåt bra betyg för W106.

Dubbdäckstest GP
De Schwalbe Marathon (35-622) jag köpte för 5-6 år sedan var mycket bättre än de W106 de ersatte.
Men efter 2-3 år sedan hade dubben ätit sig inåt så mkt att jag fick ett flertal punkor, amtidigt.
När jag påpekade detta i affären (TCM) fick jag bra rabatt på ett nytt par,
de har fungerat utan problem sedan dess.
Men de är (ännu) inte lika flitigt använda.

/Håkan

Dubbdäckstest GP
Jag upptäckte att Kendadäcken säljs av Jula. Det står Kayoba på hemsidan och på pappersremsan som sitter runt däcken, men på däcket står Kenda Klondike. Jag köpte ett par på chans, bör ju vara bättre än biltemas iallafall. Bäst grepp enligt testet på vinterväglag trots minst antal dubb, och en kostad av 250 kr styck. Sen återstår väl att se om dubbarna lossnar lika lätt som testet visar.

Dubbdäckstest GP
ol__ skrev:
> Jag upptäckte att Kendadäcken säljs av Jula.
> Det står Kayoba på hemsidan och på
> pappersremsan som sitter runt däcken, men på
> däcket står Kenda Klondike. Jag köpte ett par
> på chans, bör ju vara bättre än biltemas
> iallafall. Bäst grepp enligt testet på
> vinterväglag trots minst antal dubb, och en
> kostad av 250 kr styck. Sen återstår väl att se
> om dubbarna lossnar lika lätt som testet visar.

Eller så köper du bäst i test däcken hos bikediscount för 100kr mer däcket?

Dubbdäckstest GP
Akoa skrev:
> ol__ skrev:
> --------------------------------------------------
> > Jag upptäckte att Kendadäcken säljs av Jula.
> > Det står Kayoba på hemsidan och på
> > pappersremsan som sitter runt däcken, men på
> > däcket står Kenda Klondike. Jag köpte ett par
> > på chans, bör ju vara bättre än biltemas
> > iallafall. Bäst grepp enligt testet på
> > vinterväglag trots minst antal dubb, och en
> > kostad av 250 kr styck. Sen återstår väl att se
> > om dubbarna lossnar lika lätt som testet visar.
>
> Eller så köper du bäst i test däcken hos
> bikediscount för 100kr mer däcket?

Jag tycker bäst-i-test-däcket verkar sådär i lera och snömodd. Jag ville ha ett däck som var mer cx än pendling, då inte pendling är primärt användningsområde. Men mest var jag ändå inte på Jula när jag gjorde upptäckten, och tänkte det kunde vara intressant att testa.

Dubbdäckstest GP
Fick bli W240 åt tjejen också. (Haft moder som försökskanin)
Cyclecomponents har nu haft fraktfritt och priskampanj.
-Hon blev klart nöjd med fästet! :)

Dubbdäckstest GP
Jag fick 2st Marathon Winter 700x35c för totalt €29,95 tidigare i höst.
Det var någon tysk som hade råkat packa 2st däck istället för 1st som jag beställde, men jag bråkade inte med dom om det. ;-)

Dubbdäckstest GP
Kristoffer R skrev:
> Ol__ hur är dina erfarenheter av Jula-Kenda nu
> när is och snö kommit till stan?

Har det kommit snö och is till stan? Jag var borta i mellandagarna, så jag missade det. Däcken är fortfarande opåkrängda. Får väl se om det blir någon vinter i år...

Dubbdäckstest GP
Nja, jag kom hem igår och tog en tur, valde inte dubbdäckshojen, var lite isfläckar men i stort sett gick det riktigt bra och jag ångrade inte mitt val. Cyklade mest skog och där var det pga skuggpartier lite isfläckar, men på landsväg var det riktigt bra, kunde t om ha tagit racern. Just idag kom det iofs lite snö men det är väl bortsmält snart, verkar som det kommer bli fortsatt milt ett tag så vänta du med att kränga på dubbisarna.

Dubbdäckstest GP
Kristoffer R skrev:
> Ol__ hur är dina erfarenheter av Jula-Kenda nu
> när is och snö kommit till stan?

Ja, nu kan jag väl ge ett litet, försiktigt, utlåtande. Men egentligen är jag ju fel person att uttala mig då detta är de första dubbdäcken jag äger. Så ni får ta det med en nypa n00b-salt.

Vid internetcykling så gillade jag Kendadäckens lite kraftigare mönster. Jag önskade ju ett par däck till fulcrossen för träning på alla underlag, och inte ett par för jobbpendling. Marathon Winter har såklart mer dubb, men jag tyckte gummimönstret på Klondike verkade inbjuda mer grepp när det blir lersnögäggsörja. Sen fick de ju få bra betyg i GPs test gällande grepp dessutom (men inte hållbarhet) och jag råkade gå förbi dem på Jula för 250 kr/st. Kändes värt att testa.

Gårdagens runda bjöd på både på ren asfalt, oplogade partier, skogsväg med packad snö och en och annan isfläck. Jag tappade inte greppet någon gång, men rullade dock med försiktighet över isfläckarna. So far so good, men det krävs nog lite fler mil för närmre utvärdering om grepp.

Rullmotstånd finns det gott om. Men som sagt har jag ingen annan dubbdäckserfarenhet att jämföra med. Jag satte dessutom dubbdäcken på fulhjul vilket gjorde att cykeln totalt ökade ca 1,5 kg, i enbart rullande vikt. Så det är klart det blir skillnad i rullet jämfört med de slitna Conti Cyclocross Race som sitter på finhjulen.

Första rundan tappade jag en dubb i bakdäcken, och en till var på väg ur. Denna tryckte jag relativt enkelt tillbaka. Har tyvärr inte kollat igen, det borde jag göra.

Dubbdäckstest GP
Körde förra vintern på Schwalbe Marathon Winter dim 29x50 på HT MTB och var inte nöjd vare sig med rullmotstånd, snögreppet eller att jag tappade dubb vid varje cykeltur (köpte extradubb och verktyg så jag kunde komplettera). Så inga Schwalbe i år!

Kenda Skinny på CXen, alla dubb sitter kvar efter ca 30 mils blandad cykling, subjektivt mer lättrullade än SMW, hyfsat grepp.

På nya fulldämpade MTB sitter 29x60 Nicetrac Snow 300 från XXL, kör dessa med ganska lågt tryck ca 2 kg. Alla dubb kvar, bra rull för däckstypen och ett grymt bra grepp.

Fattar inte hur testets resultat och andras erfarenheter skiljer sig så mycket från mina?

Dubbdäckstest GP
porschepake skrev:
> Kenda Skinny på CXen, alla dubb sitter kvar efter
> ca 30 mils blandad cykling, subjektivt mer
> lättrullade än SMW, hyfsat grepp.

Är det samma modell av däck som kallas
Kenda Klondike Skinny i Testfaktas test?
http://www.testfakta.se/tester/sport-och-fritid/bästa-cykeldäcket-för-vinterhalkan
Resultatet där var ju tvärtom mot ditt, åtminstone map dubbarnas förmåga att sitta kvar och rullmotstånd.
Ngnstans har jag läst att det skall vara viktigt att köra in däcken för att dubben skall sitta kvar, det kanske är det som skiljer och det kan då göra så här stor skillnad?

/Håkan

Dubbdäckstest GP
Två funderingar/undringar porschepake; den första är om du körde in Schwalbedäcken och den andra är vad du förväntade dig av SMW eftersom NiceTrak däcken du jämför med är för mtb-bruk och snarare motsvaras av Schwalbe Ice Spiker tänker jag mig.

Jag hade garanterat tyckt att mina SMW varit värdelösa om jag kört dem i skogen. De känns mer som ett pendlardäck för barmark, is och hårdpackad snö.

Tack för tipset, NiceTrak var nya för mig, skall hålla koll på ev rea på XXL.

Jag gav 299:- för SMW på XXL förresten, jämförbart med tyska webshopparna.

Dubbdäckstest GP
Det däck jag har på CXen, Kenda Klondike Skinny, är samma som i Testfakta Håkan.

Kanske var mina förväntningar på SMW lite för höga Kristoffer, men de får ju så mycket lovord överallt. Har kört alla däcken lika och det är bara SMW däcket som tappat dubbar regelbundet.

Dubbdäckstest GP
Intressant av däckhistoriska skäl eller? Mätningar på dubbdäck som gjordes för 11 år sedan känns tämligen inaktuella för vad man ska välja för däck idag åtminstone.
Vilka dubbdäck är aktuella idag för den som vill cykla snabbt och effektivt?
Använder Schwalbe Winter 622x30mm på barmark, för att få lite extra trygghet.

Dubbdäckstest GP
Jag har inte jättekoll på alla ev. valmöjligheter men använder själv Continental Spike 120, i 38mm-version på min grushoj, och 32-mm på pendlaren (som varit sparsamt använd denna vinter). De rullar fint för vara dubb, och ger tillräckligt med grepp i de flesta fall.

Dubbdäckstest GP
Vilket däck passar bäst för snabb asfaltscykling, när man så tidigt som möjligt byter ut dubbdäcken, men det fortfarande ligger en massa grus, glas och metallskrot på vägarna?

Funderar på smala grusdäck. Har ni förslag eller bra/dåliga erfarenheter?

Jag sitter med samma fundering. Jag har mest sopsaltat, men ca 2-3 km som kan vara ganska lurigt när det är snö och is.

Tillbaka
Topp