Dubbelseende? :-(

BuTTuS

Aktiv medlem
Min 53åriga kropp håller sakta men säkert på att utveckla en ny men inte så trevlig feature, dubbelseende vid stigcykling...
Det började för några år sedan, att jag några gånger efter kanske två timmars cykling började se dubbelt, men nu på slutet kan det komma efter 10-30 minuter redan.
Desto stökigare stig och/eller ju snabbare det går, desto fortare kommer det. Svänger jag då ut på väg där jag kan titta längre fram så går det bra efter en stund igen, men kommer tillbaka så fort jag svänger in på stig. Om jag blundar med ett öga så ser jag bra, men det blir ju onödigt spännande utan djupseende...
Jag är ganska närsynt men håller just nu tillsammans med optikern på att justera styrkorna på linserna igen, har nu -4 på dom och ser bra så synskärpan har nog inget med det att göra, det blir förresten samma sak med glasögon.
Jag får känslan av att det är antingen ögon eller huvud som inte pallar med de ständiga förflyttningarna av ögonen när man håller koll på vad som kommer emot en framför hjulet.
Någon som har varit mer om något liknande och har några tips? Det är ju i skogen jag trivs bäst... :-(

Är ingen medicinare men har via en kompis hört att dubbelseende kan bero på många orsaker som t ex högt blodtryck, dålig sömn eller stress eller inflammation i ögonmusklerna. Eller att du behöver nya glasögon helt enkelt. Finns säkert 100 andra orsaker.

Själv tampas jag med intermittent yrsel som jag tror är post covid-symptom från en drabbning i vintras. Hoppas på återhämtning.

Barnens kusin fick dubbelseende av Borrelia som då påverkade synnerven. Botades med intravenös antibiotika. Som stigcyklist är man väl utsatt tänker jag.

Jag började få problem med dubbelseende och dåligt mörkerseende, vilket är dåligt när man cyklar stig i skymning. Men det berodde på att jag tydligen var astigmatisk. Så när jag fick mitt livs första glasögon så försvann dubbelseende och jag fick bättre mörkerseende igen. Men då du redan har kontakt med optiker antar jag att sådant är sånt de kikar på.

Eftersom du inte går till doktorn så får du tåla killgissningar:

Åt mig är det ju inte konstant, det kommer efter en stund, som att jag börjar skela.
Det är förmodligen precis vad du gör, om du inte har dubbelseende på bara ena eller andra ögat. Det positiva med det är väl att det inte är ett uttalat synfel, utan nåt annat som påverkar synen. Typ nån muskel som blir trött eller nåt.

Jag tycker detta låter som något du borde kolla med vården?
Jo optikern håller kontakt med någon på den sidan tror jag.
Det kan vara ett konstant synfel men att den stora bildbehandlaren fixar det så långe du är skapligt pigg.
Lite så har jag också funderat, tänker testa med en fet skärm på hjälmen nästa gång och skärma av det jag inte behöver se för att se om det gör nån skillnad...
Fråga kolon: Försvinner ditt djupseende när dubbelseendet inträder?
Det borde ju bli så om jag inte tänker knasigt.

Stalle
Jao, det gör det ju i viss mån, plus att man får chansa vilken stubbe man ska sikta på, eller undvika...
Blundar jag med ena ögat så har man ju koll på stubbarna, då är det värre med gropar...
Eftersom du inte går till doktorn så får du tåla killgissningar:

Det är förmodligen precis vad du gör, om du inte har dubbelseende på bara ena eller andra ögat. Det positiva med det är väl att det inte är ett uttalat synfel, utan nåt annat som påverkar synen. Typ nån muskel som blir trött eller nåt.
Exakt så! Hoppas det går att fixa på nått sätt bara :-(

Hej! Led av dubbelseende i några år innan jag fick rätt hjälp. Hade precis samma symptom som du beskriver. Slussades runt lite inom sjukvården till neurologer etc. Det löste sig till slut genom att en bra optiker skrev en remiss till en ögonklinik. Har numera prismor i glasögonen och det funkar kanon. Om dubbelseendet är för stort så kan man operera. Lycka till.

Faan också…
Jag håller på att utvärdera ett liv utan nikotin, och det verkar inte bättre än att dubbelseendet försvann samtidigt som snusdosorna ? Om det beror på bättre blodflöde till de stackars ögonmusklerna eller något annat lär jag väl aldrig få veta, men lite synd eftersom snus var/är så gott (i typ 30 år).

Faan också…
Jag håller på att utvärdera ett liv utan nikotin, och det verkar inte bättre än att dubbelseendet försvann samtidigt som snusdosorna ? Om det beror på bättre blodflöde till de stackars ögonmusklerna eller något annat lär jag väl aldrig få veta, men lite synd eftersom snus var/är så gott (i typ 30 år).
Det tråkiga är att begäret verkar vara evigt. Jag slutade snusa för 20 år sedan men receptorerna väntar fortfarande. Man vänjer sig, men helt flrsvinner nog aldrig suget...

Äh, så illa är det inte. Jag slutade från att ha sovit och ätit med snus inne till en vecka med nikotinfritt till stopp. Och visst finns det ett sug någon gång varje kvartal eller så, men jag vill verkligen inte beskriva det som en kamp.

Jag läste snusbolagets - eller vad det var för sidas - guide för vad som händer dag för dag, vecka för vecka i början för att vara förberedd.

Tillbaka
Topp