Dubbelsidiga pedaler för xc och stig?

Nikk

Medlem
Har nu XT Spd-pedaler men har känt att det skulle kännas bättre utan spd i vissa lägen.

Är en dubbelsidig pedal typ Shimano Pd-A530 att rekommendera eller kommer det också bli stökigt i stökig terräng (tillräckligt snabbt att hitta den släta sitan)? Är det bättre att skruva på icke spd typ Pd-MX80 när jag vet att jag ska köra i stökig terräng och annars köra mina gamla spd..?

Det jag gillar med dubbelsidig pedal är att det funkar bra med sneakers samt att skifte av pedaler inte behövs...

Välj en variant. Vilken kommer vi aldrig att komma överens om, det enda vi når koncensus kring är att kombipedaler är usla.

Bengt-re sa:
Välj en variant. Vilken kommer vi aldrig att komma överens om, det enda vi når koncensus kring är att kombipedaler är usla.

+1
Nu har jag i.o.f.s en hoj som faktiskt har kombipedaler. En äcklig jävla Crescent.
Redan på parkeringen hatar jag pedalerna som är ett nödvändigt ont på den hojen.
Skulle aldrig tänka tanken att sätta det fanskapet till pedaler på nån av de andra cyklarna.

Dubbelsidig pedaler är pedaler med exakt samma sak på båda sidorna. Typiskt SPD eller pattform eller SPD med korg/plattform runt om SPD. Alla är ok, smaksak.

Enkelsidiga pedaler har typiskt SPD / SPD-SL på ena sidan och inget på andra sidan. En landsvägspedal för lägre vikt och bättre aero. Ok, men inte i skogen.

Kombipedalet har typiskt SPD på ena sidan och "plattform" på andra sidan. SÄMST på allt! De är inte både och, de är varken eller.

Efter att kört spd i tio år började jag med plattisar i vintras och har nu även köpt riktiga skor för det, växlar nu beroende på humör ocg typ av cykling jag ska ägna mig åt.
Men nu har jag sett att det finns stora platta pedaler med spd, och typ plattisskor med spd. Var när och varför undrar jag då?

MickeMud sa:
Efter att kört spd i tio år började jag med plattisar i vintras och har nu även köpt riktiga skor för det, växlar nu beroende på humör ocg typ av cykling jag ska ägna mig åt.
Men nu har jag sett att det finns stora platta pedaler med spd, och typ plattisskor med spd. Var när och varför undrar jag då?

Det är för folk som inte kan bestämma sig men som ändå insett att oliksidiga kombipedaler är skit =)

Tillbaka
Topp