Dubbla bromshandtag per hjul hydrauliska skivbromsar?

Jonne sa:
Här är en som gjort det, men inga detaljer hur, http://cx.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2016/05/magura-cantilevers-101_0703-cxmagazine-ay_1.jpg
"Överfyller", så reservoaren fixar inte lite baktryck alltså? Den är väl sluten och tät? Vad skulle hända, skulle det läcka olja från det handtaget som inte användes?

Hur som helst så finns det ju för kabelbromsar på en del cx-hojar, borde ju komma till oljebromsar också.

Det går självklart att lösa rent tekniskt, men koppla ihop två standardhandtag lär gå dåligt.

Det enklaste är nog att använda TRP hy/rd bromsar. De är hydraliska men kolven styrs av en vajer. Så normalt vajerstyrt cx dubbelreglage och sen hydralok.

Dubbla bromsok på samma bromsskiva ska fungera om du hittar någon lösning för montering.

Inte hört någon som gjort det på trampcykel, men en skivbroms är en skivbroms oavsett om cykeln framförs med blod, svett och tårar eller bensin.

Första träffen jag hittade
Dubbla bromsok

Ett T-kors som har en backventil fungerar.
Ett handtag in från varje sida som när du pressar in så skjuter du kulan mot det andra handtaget så den stoppar flöde upp i handtag två.

Lite meckigt att lufta men fungerar utmärkt, har det så på min bil.

Raggamuffin sa:
Ett T-kors som har en backventil fungerar.
Ett handtag in från varje sida som när du pressar in så skjuter du kulan mot det andra handtaget så den stoppar flöde upp i handtag två.

Lite meckigt att lufta men fungerar utmärkt, har det så på min bil.

Varför vill man ha det på bil?

Bara bromsa framhjulen på bakhjulsdriven bil för att göra burnout?

Eller du har kanske dubbelkommando så passageraren också kan bromsa?
(som i körskolebilar)

Låter lite onödigt i mina öron men om man ändå vill ha det borde de lättaste vara att bara sikta in sig på att extrahandtagen påverkar en vajer med hölje som i sin tur påverkar huvudbromshandtaget. Lagom mycket rörelseöverföring för att påverka hydrauliska reglaget motsvarande ett finger typ.

Tillbaka
Topp