Dubbsläpp i Schwalbe däck?

v96oskar

Medlem
Jag har nyligen köpt ett par Schwalbe Marathon Winter 35-622 dubbdäck till min pendlarhoj. Efter ett par turer till jobbet har framdäcket tappat ca 10 dubbar. I och för sig finns det många kvar (ca 230 st). Med tanke på att de var ganska dyra (689 kr/st) hade jag förväntat mig lite bättre kvalitet. Det är bara framdäcket som släpper dubb, inte bakdäcket. Pratade med Sportspec där jag köpte däcken, och de undrade om jag kört in decken ordentligt (vad det nu innebär) eller om jag pumpat för hårt. Jag har pumpat däcken som vanligt, lite "lagom". Har kört med Nokian dubbdäck i 15 vintrar, och aldrig haft dubbsläpp. Dock brukar dubben i dessa "vandra" innåt efter ett par år och punktera slangen.
Är det vanligt att Schwalbe däcken släpper dubb?

Bilagor

• IMG_1747.JPG
    IMG_1747.JPG
    68.3 KB · Besök: 58
Sätter en femkrona på att det står i bruksanvinsingen att däcken utan kraftiga accelerationer och inbromsningar ska köras in 50km på asfalt för att duben ska sätta sig.

/E

Inga problem med mina ice spiker, tror jag tappat ett dubb under tre år... Då körde jag in dom korrekt först.

Det händer på alla fabrikat ibland och motverkas just med hjälp av inkörning som får dubben att sätta sig bättre i däcket. Jag vill minnas att någon av tillverkarna(kommer inte ihåg om det var Nokian eller Schwalbe) som sa att ett dubbsläpp på ca 10% var att se som normalt. Så att ett par dubbar släpper får man nog räkna med. Sen beror det ju såklart på hur dubbarna har skäppt, om 10% av däckets totala dubbar släpper i en av raderna men ingen annanstans då är det garanterat något som är fel.

Jag tycker att det är lite konstigt att de inte kan köra in dem på fabrik. Det är väl bara att montera dem på nån smart grejopryl och sedan låta dem gå på ett rullband eller liknande med tillräckligt högt tryck för att dubben ska sätta sig.

Hur svårt skareva?

Gick ner och kollade på min pendlare som gått ca 10 mil med exakt samma däck.

Hade också tappat ca 10 dubbar på framdäcket!!!

Nu betalade jag betydligt mindre för mina däck på en tysk sida men det blir nog svårare att få kompensation...

Stork skrev:
-------------------------------------------------------
> Gick ner och kollade på min pendlare som gått ca
> 10 mil med exakt samma däck.
>
Där har vi nog svaret. Stork har v96oskar har bytt däcken fram&tillbaka mellan sina hojar under förra veckan så dom blev alldeles utslitna av däckjärnen.

Ringde i min frustration upp Bike-Discount.

Det var bara att skicka tillbaka däcken med en kopia på fraktkostnaden.
Mycket bra kundbemötande måste jag säga.

Frågan är vad man ska ha istället?

Ville bara inflika en grej.

Många handlare har fått ett mail under veckan från en av Schwalbedistributörerna med detta:

"En produktionsserie av Schwalbe har tyvärr visat sig bristfällig då vissa dubb trillar ut för fort. Detta är noterat och Schwalbe är medvetna om produktionsproblemet."

Så har ni problem med era däck så vänd er till inköpsstället för hjälp. Är det ett fåtal dubb så kommer de ersättas, är det inte möjligt eller om allt för många saknas så kommer däcket ersättas.

Detta gäller troligen däck sålda de senaste månaderna.

Tack för responsen. Det verkar som dubbsläpp drabbar andra också, och att Schwalbe har haft problem. Skall gå tillbaka till Sportspec och prata med dem igen.
Att man skulle acceptera att 10% försvinner, tycker jag låter högt (24 av 240 dubbar). Är förlusten jämt fördelad kanske man kan tillåta ett visst antal, men om de försvinner lokalt på däcket så borde det ha stor effekt.
Kanske är det den milda vintern som är problemet (mjukt gummi och asfalt)?
Men vad innebär det att man skall "köra in däcken"? Räknas lugn cykling till o från arbetet på asfalt som inkörning?

Kul.. har precis köpt Marathon Winter till sambons damcykel (28x1,6) och Kenda Klondike Standard 1,95 till mig själv. Jag kan ju garantera att hon kör lugnt men vi får väl se hur det går :/
Handlade från BD för övrigt.

Vad jag vet ska dubbdäck köras in lugnt och sansat på asfalt.

Claes skrev:
> Kul.. har precis köpt Marathon Winter till
> sambons damcykel (28x1,6) och Kenda Klondike
> Standard 1,95 till mig själv. Jag kan ju
> garantera att hon kör lugnt men vi får väl se
> hur det går :/
> Handlade från BD för övrigt.
>
> Vad jag vet ska dubbdäck köras in lugnt och
> sansat på asfalt.

Verkar vara 26x1.75 som alla haft problem med här (finns en tråd till där en kille hade samma problem med både sina och frugans däck).
Så om det bara var en dålig batch så bör du inte få problem med sambons däck.

BD var ju smidiga i ärendet också.

v96oskar skrev:
> Men vad innebär det att man skall "köra in
> däcken"? Räknas lugn cykling till o från
> arbetet på asfalt som inkörning?

Det tycker jag räknas som inkörning. Det som tillverkarna säger är ca 50km inkörning på asfalt i lugnt tempo utan kraftiga inbromsningar och accelerationer.

Vi införskaffade två uppsättningar Schwalbe Marathon Winter (35-622) och fick exakt samma problem: mängder av dubb (jag har ej räknat) släppte mer eller mindre direkt, trots försiktig körning på asfalt. Så det kanske stämmer att något är lite galet. Jag får väl kontakta B-D jag också, då.

Går det att sätta i ersättningsdubb, eller är det ett nytt/annat däck som gäller?

Det skall gå med ersättningsdubb i de fall där det är skäligt, antar att det betyder "få saknade dubb"

Har hälften rasat bort så känns det som ett nytt däck är på sin plats.

Jag har kört tre vintrar på mina marathon winter och ingen dubb har släppt. Dock har jag kört in dom ordentligt.

Låter som att det är produktionsproblem som är grunden till att så många har släppt.

Jag har ju bara kört 7 mil i lugnt tempo på asfalt an så länge och redan förlorat över 40 dubb totalt.

Vet inte hur jag skulle kunna köra in dom på ett bättre sätt...

Likadana däck här också, inköpta i höst. Var förstås tvungen att kolla läget pga denna tråd. Har bara kört en bit över 11 mil men inte en enda tappad dubb hittills.

Har samma däck, inköpta för ett par månader sen från bd, har rullat lungt i ca 10mil, 1 st dubb saknas. Låter extremt jobbigt att skicka tillbaka däck, så hoppas de kommer hålla vintern ut.

Är inne på mitt andra par av Marathon Winter. Dubben sitter bra, men så har jag bara pendlingsrullat md dom.
På första paret började, precis som ngn nämnt tidigare i tråden, dubben vandra inåt efter ett tag, metall mot cykelslang blev ingen bra kombination :).

ostkaka skrev:
> Kört ca 10 mil med mina 35-622:or, ett dubb borta
> fram men inget bak. Pallade inte att köra in dem
> utan gasade på (så gott det går med dubbisar).
> Däcken köpte jag för några veckor sedan från
> http://www.bike-components.de/advanced_search_resu
> lt.php?keywords=marathon%20winter%20performance%20
> draht%20spikereifen och jag ser också att de har
> reservdubbar om flera skulle trilla av.

Meh, hur fanken skall man få in reservdubbar i de där små hålen?

10 års koll på W106 (hette då Nokian Hakkepeliitta), 0 (noll) dubb saknas. Har gått på tjejens pendlar hoj, men jag har lånat dom i omgångar. Dom har nog fått vila någon vinter också.

@bruce, tror det finns ett därför avsett verktyg.

Har också likadana Scwalbesulor som trådskaparen, köpta från BD i höstas.
Framhjulet släpper gärna ur sig dubb när man vrider som mot något hårt (när dom tas ut från varmgarage)
Irriterande, men tror inte jag orkar skicka tillbaka dom. Har samlat ihop dom jag hittat, får väl trycka in dom ngn gång.
Mitt Ice Spiker Pro däremot som sitter på Munin, verkar inte ha tappat en enda (än så länge...)!

> Meh, hur fanken skall man få in reservdubbar i de
> där små hålen?

Det går ganska lätt med dubbverktyget.
Man för ner dubben först snett i hålet för att när det bottnar ställa dubben rakt med ett tryck av ca 5 kg.
Men jag vet inte om man ska använda något slags lim för att dubben sen skall sitta extra hårt.

Men ganska konstigt att leverantören räknar med ett dubbsläpp på 10% men ändå inte skicka med reservdubb.

/Ebbe

Skumt att det verar variera så kraftigt mellan olika däck, tycker att dom borde ha lärt sig vid det här laget?

ebbeilöt skrev:
> > Meh, hur fanken skall man få in reservdubbar i
> de
> > där små hålen?
>
> Det går ganska lätt med dubbverktyget.
> Man för ner dubben först snett i hålet för att
> när det bottnar ställa dubben rakt med ett tryck
> av ca 5 kg.
> Men jag vet inte om man ska använda något slags
> lim för att dubben sen skall sitta extra hårt.
>

På Classedäcken syntes det tydligt att det var applicerat ngn vätska vid varje dubb, men det är ju Classe det förstås

42Hz skrev:
> Inga problem med mina ice spiker, tror jag tappat
> ett dubb under tre år... Då körde jag in dom
> korrekt först.

När den här vintern började hade jag tappat 1, nu är det borta 18 st. För mig kom raset alltså på den fjärde vintern. Mkt gummi kvar än, men kanske skörare och hårdare så att dubben inte sitter så bra.

Hur gick det sen då?

Jag fick ju skicka tillbaka mina däck till BD där jag fick full ersättning. (Även mina utlägg för returfrakten)

Jag beställde sedan ett par Suomi(nokian) Hakka W106 som bara kostade marginellt mer.
http://www.bike-discount.de/shop/k1040/a59066/hakka-w-106-spikes-175-19-wire.html

Har nu kört in dessa däck och inte förlorat en enda dubb, det är lite skillnad mot Marathondäcken.
Gummit är betydligt mjukare i dessa däcken än de gamla vilket känns bra.

Jag har ju även ett par Nokian WCX300 till min MTB och jag tappade bara 2 dubb på hela förra vintern. (lång vinter också...)
Då struntade jag även i att köra in dem på asfalt först, bara rakt in i skogen.

Visst, vissa verkar inte ha några problem med sina schwalbedäck men personligen kommer jag bara köra Suomi tyres när det gäller dubbat i framtiden.

Har efter ett antal mil på mina Marathon Winter tappat 6 fram och 1 bak, samtliga första veckan har jag för mig. Inte tillräckligt många för att det ska vara något att bråka om tycker jag.

De rullar även väldigt bra på torr asfalt när man pumpar upp dem lite vilket jag värdesätter eftersom det här i Göteborg brukar bli isigt några dagar sedan torrt en vecka. Inte cyklat på ett par W240 men de ser ut som att de skulle rulla betydligt trögare när det är torrt.

Rattnalle skrev:
> Har efter ett antal mil på mina Marathon Winter
> tappat 6 fram och 1 bak, samtliga första veckan
> har jag för mig. Inte tillräckligt många för
> att det ska vara något att bråka om tycker jag.
>
> De rullar även väldigt bra på torr asfalt när
> man pumpar upp dem lite vilket jag värdesätter
> eftersom det här i Göteborg brukar bli isigt
> några dagar sedan torrt en vecka. Inte cyklat på
> ett par W240 men de ser ut som att de skulle rulla
> betydligt trögare när det är torrt.

Det är inte w240 jag har utan w106, dom är ungefär lika grova som Marathon winter.

Mina är lika dana. Mina Nokian jag hade på 26:an tappade inte EN dubb på två vintrar.

Schwalbe suger duktigt här faktiskt.

Tillbaka
Topp