Dude 9.0 stulen i Partille :(

Stuvarn

Aktiv medlem
Fick min fina Dude stulen idag mellan kl. 14:15-14:30 utanför Direkten i Furulund! Var inne på Direkten i typ 10min för att skicka iväg en paddel! Låste cykeln då det satt 3 färgade ynglingar på en bänk i närheten! Då jag kom ut var både cykeln å killarna borta :(

Bilagor

• IMGP8015 (2).JPG
    IMGP8015 (2).JPG
    371.3 KB · Besök: 103
"Färgad yngling" i Partille är ungefär lika användbart som signalement som "man" vid våldtäkt (lägg till lagom mkt "inte alla män" osv). Eller varför inte "räcercyklist i lycra" när man vill klaga på rödljuskörningar.

Ge ett riktigt signalement istället, nu låter det bara som du vill skälla på alla invandrare.

Dude:n är väl såpass udda att den ska kunna dyka upp hoppas man.

earnstrom sa:
"Färgad yngling" i Partille är ungefär lika användbart som signalement som "man" vid våldtäkt (lägg till lagom mkt "inte alla män" osv). Eller varför inte "räcercyklist i lycra" när man vill klaga på rödljuskörningar..

Tänk om ynglingarna var vita som i sig är en färg och som hade målat på sig själva? Rätt bra signalement att leta efter någon som målat på sig själv.

Senast ändrad:
Jo la ut den på annons för jag ville köpa en ny Dude med singelklinga fram (12 delat bak) men såg att Canyon inte hade nån på lager så jag bestämde mig för att behålla min Dude nått år till! Kanske dumt skriva färgade ynglingar men var så besviken å ledsen när jag kom hem!
Hade dom varit vita eller nån annan färg så hade jag skrivit det.....såklart behöver dom inte ha nått med stölden å göra!

Hoppas du hittar den, men det lär knappast hända. Sist jag var där så körde segregerade ungdomar crossmotorcyklar vid nämnda plats.
För nära bergsjön?

Hoppas du får tillbaks den iaf.

Fick samtal precis från en kvinna som hade sett min cykel (hon beskrev den perfekt) nedför Parallellvägen med 2 ungdomar på å tyvärr stämde mitt singalement på killarna :(

PS Har polisamnält + pratat med mitt försäkringsbolag.....så även det här kommer å lösa sig!
Direkten lovade mig oxå att jag kan ta in cykeln nästa gång jag ska skicka pkt :)

Senast ändrad:
BjornR sa:
Ungdomar är alltid ungdomar oavsett bakgrund. Beslut och val är inte ungdomens starka sida. Kanske är större grupptryck bland segregerade områden som får dessa att göra saker för att platsa in.

Fördomar att segregerade ungdomar är vidriga är just fördomar, glöm inte överklassbarn i Särö/Billdal som beter sig lika svinigt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/busschaufforens-oro-ungdomar-terroriserar-bussar-vid-saro

Om du fick din cykel bestulen, och du fick chans att agera yttre befäl, hade du då skickat polispatruller till:

A: Öfre Gräddhyllan

Eller

B: Nedre Ghettot

Gräddhyllan alla dagar i veckan. Knark och skattebrott är värre än cykelstöld.

Har man tur kan man även fånga några som utövar hets mot folkgrupp ??

Ändå vågat att ställa cyklen på bilden (sida 1) utanför ”nåntingihuvudtaget”.

Trist... En fördel är väl ändå att den verkar användas lokalt, tänkte utredningsmässigt och chans att den kommer tillrätta, jämfört om den skeppats utrikes och dykt upp på Ukrainska "Blocket"....

Mini_me sa:
Gräddhyllan alla dagar i veckan. Knark och skattebrott är värre än cykelstöld.

Har man tur kan man även fånga några som utövar hets mot folkgrupp ??

Ändå vågat att ställa cyklen på bilden (sida 1) utanför ”nåntingihuvudtaget”.

Hmm... Skatta knarket så löser vi två problem i ett! :)

h.g.j sa:
Trist... En fördel är väl ändå att den verkar användas lokalt, tänkte utredningsmässigt och chans att den kommer tillrätta, jämfört om den skeppats utrikes och dykt upp på Ukrainska "Blocket"....

Fick precis besked på FB att cykeln setts på Olof Nilsson väg i Partille...fast sadeln/stolpe var rejält sänkt :(
Vet inte om jag ska ge mig ut igen...allt är ju klart med försäkringsbolaget?
PS Kan man ringa 112 i ett sånt här ärende? (på 114 14 är det en rejäl telefonkö)

112 på stöld? Moraliskt nej skulle jag säga. 112 är nödnummer, dit ringer man om man själv eller någon annan är i nöd. Stöld är inte nöd. Hoppas du skämtar

cookiemonster sa:
Ett tips kan vara att skriva "mörka kläder" det är kod som dagspressen använder.
Varför tramsa med "koder" hit eller dit? Vad är det som ska döljas med dem? Skriv ett så tydligt signalement som möjligt istället, precis som TS gjorde.

Ok allt klart med försäkringsbolaget så jag släpper det hela...vill inte ha tillbaks min "besudlade" cykel längre...beställer en ny som jag aldrig släpper ur sikte!
Kan bara säga att detta är min 1:a cykel jag blir av med..har cyklat hela mitt liv säkert ägt typ 50cyklar typ fatbike,mtb,cross,racer å tempohoj så man kanske ska vara rätt nöjd ändå :)

Mini_me sa:
Stuvarn sa:
PS Kan man ringa 112 i ett sånt här ärende? (på 114 14 är det en rejäl telefonkö)

Är det fråga om fara för liv?

(För att vara riktigt tydlig , självklart inte...varför skulle det läggas akuta resurser på en stulen cykel?)

112 ringer du om det är pågående eller överhängande brottsligt angrepp, oavsett dignitet. Det är inte du som anmälare som prioriterar.

Ett tips: nu vet jag inte hur det ser ut där du bor, men det kanske finns en och samma hyresvärd i området?

Man kan ju testa att maila fastighetsskötarna där och be dem ha koll om det är en dyrare cykel. De måste ju parkeras någonstans o hamnar ofta i något källarförråd eller allmänt utrymme som fastighetsskötarna går förbi ibland.

Detta kan man förstås inte göra jämt, men i ditt fall kanske du har ett hum om vart de är? Cykeln kanske är så pass värdefull och lätt att känna igen att detta är rimligt?

Ser man sin stulna cykel har man inom 24 h från stölden rätt att återta den från ”lösker man” (alltså från en skummis). Jag har för mig att man har viss rätt att använda våld om det blir strul (men inte några överdrifter såklart, inte nödvärn). Efter 24 h (eller om den som har cykeln inte är enlösker man)får man inte tvångsvis återta föremålet utan polishjälp. Då kan man bli straffad för självtäkt. Sedan kanske det går att lösa lite praktiskt/sunt förnuft ändå. Att slåss går ofta åt h-e och är ingen god ide Man kan dessutom inte utesluta att motparten är beväpnad som det ser ut idag.

112 får man ringa även vid fara för egendom (tex vid pågående stöld såklart, vore svårt att gripa tjuvar annars). I mindre brådskande fall 11414 be om att få prata m polisradion.

Bamsebjörn sa:
112 får man ringa även vid fara för egendom (tex vid pågående stöld såklart, vore svårt att gripa tjuvar annars). I mindre brådskande fall 11414 be om att få prata m polisradion.

Lycka till. Jag har testat att ringa 112 när jag bevittnade en pågående cykelstöld, men killen som svarade bad mig, ganska bryskt, att ringa 114 14 i stället eftersom det inte var nåt nödläge. Kanske blir svaret olika beroende på vem man pratar med, men pga bemötandet den gången tänker jag bara låta en liknande händelse passera nästa gång.

Tillägg: På 114 14 är väntetiden oftast väldigt lång. De gånger jag ringt har det handlat om 5-20 minuter. De flesta pågående brott är inte längre pågående efter så lång tid.

Senast ändrad:
Stinkfisk sa:
Mini_me sa:
Stuvarn sa:

(För att vara riktigt tydlig , självklart inte...varför skulle det läggas akuta resurser på en stulen cykel?)

112 ringer du om det är pågående eller överhängande brottsligt angrepp, oavsett dignitet. Det är inte du som anmälare som prioriterar.

Så om cykeln blir stulen , försäkringen löser ärendet snabbt = cykeln är inte din längre , ska då känslor få styra över vad som sker när man ev (och ett jävligt stort EV) ser "sin" cykel?

Svaret är självklart nej , man ska inte ringa 112 gällande cykelstöld (Baserat på detta enskilda fall).

Blir du däremot överfallen och måste ta till våld eller känner fara för livet , då är 112 en god ide. Men hur många såna sker?

geologen sa:
Bamsebjörn sa:

Lycka till. Jag har testat att ringa 112 när jag bevittnade en pågående cykelstöld, men killen som svarade bad mig, ganska bryskt, att ringa 114 14 i stället eftersom det inte var nåt nödläge. Kanske blir svaret olika beroende på vem man pratar med, men pga bemötandet den gången tänker jag bara låta en liknande händelse passera nästa gång.

"Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö. En nödsituation är när du snabbt behöver hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö-, fjällräddning, jourhavande präst eller giftinformation. "
https://www.sosalarm.se/viktiga-telefonnummer/112/

Vad är då egendom enligt dom? Polisen säger helt tvärt mot vad 112 sa till dig.

"Om en cykelstöld pågår, hur ska vi agera?
•Om det är tal om en pågående cykelstöld som du blir vittne till ska du i första hand ringa 112. Då kommer du att få frågor av polisen om var du befinner dig och vilken väg bort från brottsplatsen som gärningsmannen tar, men även hur gärningsmannen och den stulna cykeln ser ut, berättar Jakob Åkesson, polis."

"Om du själv blir drabbad
Om du däremot märker i efterhand att din cykel har blivit stulen så ska du istället ringa 114 14, menar Jakob. Det mest troliga är då att den polisman som svarar tillsammans med dig upprättar en anmälan direkt över telefon."
https://www.svenskaalarm.se/polisens-tips-sa-skyddar-du-dig-mot-cykelstolder/

Senast ändrad:
BjornR sa:
geologen sa:
Bamsebjörn sa:

"Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö. En nödsituation är när du snabbt behöver hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö-, fjällräddning, jourhavande präst eller giftinformation. "
https://www.sosalarm.se/viktiga-telefonnummer/112/

Vad är då egendom enligt dom? Polisen säger helt tvärt mot vad 112 sa till dig.

"Om en cykelstöld pågår, hur ska vi agera?
•Om det är tal om en pågående cykelstöld som du blir vittne till ska du i första hand ringa 112. Då kommer du att få frågor av polisen om var du befinner dig och vilken väg bort från brottsplatsen som gärningsmannen tar, men även hur gärningsmannen och den stulna cykeln ser ut, berättar Jakob Åkesson, polis."

"Om du själv blir drabbad
Om du däremot märker i efterhand att din cykel har blivit stulen så ska du istället ringa 114 14, menar Jakob. Det mest troliga är då att den polisman som svarar tillsammans med dig upprättar en anmälan direkt över telefon."
https://www.svenskaalarm.se/polisens-tips-sa-skyddar-du-dig-mot-cykelstolder/

+1 så menade Jag, fast m färre ord.

Jag vet att man kan få vänta på 11414. Fast de tre gånger jag ringt dit i mindre brådskande fall har jag kopplats till polisradion rätt snabbt (stökig fest, knarkande ungdomar, trolig tjuv i villaområdet men inget pågående). Det har handlat om max 5 minuter.

Ringde 114 14 igårkväll å kom inte fram på 20min det var 34st före mig i kön cyklade då ner till Olof Nilssons väg å den fatbiken som nån tipsade om var inte min....har även cyklat runt i området idag utan att det gett nånting!

Surt. Ha lite koll på Blocket, inte så mkt mer att göra än att hantera nästa hoj försiktigt. Det är fördjävligt att man inte får ha grejorna ifred. Hoppas du hittar en bra ny cykel!

Bamsebjörn sa:
Surt. Ha lite koll på Blocket, inte så mkt mer att göra än att hantera nästa hoj försiktigt. Det är fördjävligt att man inte får ha grejorna ifred. Hoppas du hittar en bra ny cykel!

Japp tack! Brukar vara jätteförsiktig förvarar alla mina cyklar i lägenheten å detta var 1:a ggr jag blivit utsatt för nån stöld! Får ta in min cykel både i min mataffär + i "mitt" systembolag å från idag även på Direkten där jag skickar iväg pkt rätt ofta!

Mini_me sa:
Stinkfisk sa:
Mini_me sa:
Stuvarn sa:

Så om cykeln blir stulen , försäkringen löser ärendet snabbt = cykeln är inte din längre , ska då känslor få styra över vad som sker när man ev (och ett jävligt stort EV) ser "sin" cykel?

Svaret är självklart nej , man ska inte ringa 112 gällande cykelstöld (Baserat på detta enskilda fall).

Blir du däremot överfallen och måste ta till våld eller känner fara för livet , då är 112 en god ide. Men hur många såna sker?

Det händer...

http://www.battrestadsdel.se/hagersten-liljeholmen/vastberga/cyklist-ranades-pa-sin-cykel/

Mini_me sa:
Stinkfisk sa:
Mini_me sa:
Stuvarn sa:

Då jag själv är polis förstår jag inte riktigt. Om det ska finnas någon som helst chans att hitta tjuven / cykeln, lär det gå undan. 11414 används för anmälningsupptagning, du hamnar då hos PKC, som i sin tur endast tar upp anmälan. 112 är för pågående brottslighet, där man via SOS hamnar hos polisens regionala ledningscentral.

Att det sedan inte finns poliser att skicka är en annan sak. Men ringer man skapas en händelserapport och det syns åtminstone att det saknas resurser.

Initiala operativa beslut är helt avgörande för uppklarandet.

Är det överspelat, som i detta fall, finns det inte mycket att göra för ledningscentralen, om det inte finns bra signalement, senast sedda position och riktning osv.

114 14 leder dig till växeln, som i sin tur kan koppla dig till PKC eller könumret till ledningscentralen eller vart man nu vill inom polisen. Sedan verkar kötiden hos 11414 variera kraftigt.

Helt lätt är det uppenbarligen inte!

Jag ringde 112 en gång vid en viltolycka. Fick inget konstigt bemötande, utan blev snällt kopplad vidare till vad det nu var.
Ingen fara för vare sig mig eller bilen heller. Ett rådjur som sprang in i sidan, jag hittade dagen efter en tuss vid främre hjulhuset.

"Tidigare under dagen hade en kvinna fått sin cykel stulen.

När hennes man plötsligt fick se en annan person komma cyklande på hennes cykel uppstod ett bråk när mannen försökte ta tillbaka den.

Polis tillkallades och fallet dokumenterades.

Beslut togs om att lämna cykeln till ägaren.

Det blev även en anmälan om om olaga hot."

Tillbaka
Topp