Tips för långfärdscykling med mountainbike

Jag och min svåger ska cykla från Stockholm till Skåne i sommar (drygt 600 km). Garaget hemma är fullt av cyklar och jag kommer sannolikt inte få godkänt av hustrun att köpa en cykel till för detta ändamål 😉

Min De Rosa-racer tänker jag inte använda och inte heller någon av mina single speed/fixies. Då återstår en Scott Scale 940 (29-tummare, carbon, hardtail etc.)

Vi kommer säkert göra någon avstickare på grusväg, men mestadels blir det asfalt. Absolut ingen teknisk körning i skogen!

Hur ska jag tänka kring däck? Antar att det finns mer lättrullade däck för hårdare underlag? Bör jag kapa styret något för att få ner bredden en aning? Någon sa att det kunde vara vettigt.. Annat?

Tacksam för alla tips.
Richard

Jag och min svåger ska cykla från Stockholm till Skåne i sommar (drygt 600 km). Garaget hemma är fullt av cyklar och jag kommer sannolikt inte få godkänt av hustrun att köpa en cykel till för detta ändamål 😉

Min De Rosa-racer tänker jag inte använda och inte heller någon av mina single speed/fixies. Då återstår en Scott Scale 940 (29-tummare, carbon, hardtail etc.)

Vi kommer säkert göra någon avstickare på grusväg, men mestadels blir det asfalt. Absolut ingen teknisk körning i skogen!

Hur ska jag tänka kring däck? Antar att det finns mer lättrullade däck för hårdare underlag? Bör jag kapa styret något för att få ner bredden en aning? Någon sa att det kunde vara vettigt.. Annat?

Tacksam för alla tips.
Richard
Jag tror att de numera happykorrekta schwalbe g-one rs pro, möjligen alternativt thunder burt, är vad du söker.
Men fyffan för långfärdscykling på en mtb. IMHO.

Ja, ska skulle säga nåt som G-One RS, eller G-One R om det blir mycket grus.

Om du vill vara riktigt snabb är en tempobåge bra. Annars "inner"-barends. Tycker att cykla lång på slätt underlag på ett bred styre är mycket otrevligt. Inner-barends borde lösa det, men har själva aldrig provat.

Pirelli race str 40 mm slicks. Inte lika snabba som 35mm premium lvg-däck men betydligt okänsligare pga tjock kord o gummi. Klarar säkert grusåka också.

Jag och min svåger ska cykla från Stockholm till Skåne i sommar (drygt 600 km).
Vi är inte ute efter att slå hastighetsrekord, utan detta blir en tur med minst två övernattningar.
Hur vana är ni med att cykla tillsammans långa sträckor?
Drygt 200km/dag tre dagar i rad är långt även för vana cyklister på dedikerade långfärdscyklar.
Om ni har möjlighet kan det vara bra att cykla en träningshelg med tillräckligt långa distanser, packning och övernattning allt för att träna och få erfarenhet.

Däcksvalet är väl givet, Schwalbe g-one speed evo. Även om farten inte är viktig så har ett slicks trevligare och tystare rull än allt med mönster. Inga problem att cykla bredvid vägen med slicks så länge det inte är lerigt eller blöta rötter.

Annars skulle jag säga att ett så stort framdrev som möjligt är näst bästa uppgraderingen, finns billiga på Ali som säkert duger. Du kan spärra lättaste växeln på kasttetten för att slippa byta kedja.

Hur vana är ni med att cykla tillsammans långa sträckor?
Drygt 200km/dag tre dagar i rad är långt även för vana cyklister på dedikerade långfärdscyklar.
Om ni har möjlighet kan det vara bra att cykla en träningshelg med tillräckligt långa distanser, packning och övernattning allt för att träna och få erfarenhet.
Vi har kört Vätternrundan tillsammans. Typ. Jag bröt för första gången med 5 mil kvar... 😂😠

Tillbaka
Topp