Mini_me
Aktiv medlem
Dude 9.0 stulen i Partille :(
Stinkfisk sa:Mini_me sa:Stinkfisk sa:Mini_me sa:Stuvarn sa:PS Kan man ringa 112 i ett sånt här ärende? (på 114 14 är det en rejäl telefonkö)
Är det fråga om fara för liv?
(För att vara riktigt tydlig , självklart inte...varför skulle det läggas akuta resurser på en stulen cykel?)
112 ringer du om det är pågående eller överhängande brottsligt angrepp, oavsett dignitet. Det är inte du som anmälare som prioriterar.
Så om cykeln blir stulen , försäkringen löser ärendet snabbt = cykeln är inte din längre , ska då känslor få styra över vad som sker när man ev (och ett jävligt stort EV) ser "sin" cykel?
Svaret är självklart nej , man ska inte ringa 112 gällande cykelstöld (Baserat på detta enskilda fall).
Blir du däremot överfallen och måste ta till våld eller känner fara för livet , då är 112 en god ide. Men hur många såna sker?
Då jag själv är polis förstår jag inte riktigt. Om det ska finnas någon som helst chans att hitta tjuven / cykeln, lär det gå undan. 11414 används för anmälningsupptagning, du hamnar då hos PKC, som i sin tur endast tar upp anmälan. 112 är för pågående brottslighet, där man via SOS hamnar hos polisens regionala ledningscentral.
Att det sedan inte finns poliser att skicka är en annan sak. Men ringer man skapas en händelserapport och det syns åtminstone att det saknas resurser.
Initiala operativa beslut är helt avgörande för uppklarandet.
Är det överspelat, som i detta fall, finns det inte mycket att göra för ledningscentralen, om det inte finns bra signalement, senast sedda position och riktning osv.
Då börjar jag med att tacka för att du valt att jobba inom polisen. Inget jidder utan anser att personer som jobbar för att göra samhället bättre.
Men att ringa 112 bara för att få en statistik på att det saknas folk känns aningen överdrivet.
Jag håller fast vid min åsikt och rundar av min närvaro :)