Dude 9.0 stulen i Partille :(

Stinkfisk sa:
Mini_me sa:
Stinkfisk sa:
Mini_me sa:
Stuvarn sa:
PS Kan man ringa 112 i ett sånt här ärende? (på 114 14 är det en rejäl telefonkö)

Är det fråga om fara för liv?

(För att vara riktigt tydlig , självklart inte...varför skulle det läggas akuta resurser på en stulen cykel?)

112 ringer du om det är pågående eller överhängande brottsligt angrepp, oavsett dignitet. Det är inte du som anmälare som prioriterar.

Så om cykeln blir stulen , försäkringen löser ärendet snabbt = cykeln är inte din längre , ska då känslor få styra över vad som sker när man ev (och ett jävligt stort EV) ser "sin" cykel?

Svaret är självklart nej , man ska inte ringa 112 gällande cykelstöld (Baserat på detta enskilda fall).

Blir du däremot överfallen och måste ta till våld eller känner fara för livet , då är 112 en god ide. Men hur många såna sker?

Då jag själv är polis förstår jag inte riktigt. Om det ska finnas någon som helst chans att hitta tjuven / cykeln, lär det gå undan. 11414 används för anmälningsupptagning, du hamnar då hos PKC, som i sin tur endast tar upp anmälan. 112 är för pågående brottslighet, där man via SOS hamnar hos polisens regionala ledningscentral.

Att det sedan inte finns poliser att skicka är en annan sak. Men ringer man skapas en händelserapport och det syns åtminstone att det saknas resurser.

Initiala operativa beslut är helt avgörande för uppklarandet.

Är det överspelat, som i detta fall, finns det inte mycket att göra för ledningscentralen, om det inte finns bra signalement, senast sedda position och riktning osv.

Då börjar jag med att tacka för att du valt att jobba inom polisen. Inget jidder utan anser att personer som jobbar för att göra samhället bättre.

Men att ringa 112 bara för att få en statistik på att det saknas folk känns aningen överdrivet.
Jag håller fast vid min åsikt och rundar av min närvaro :)

Mini_me sa:
Stinkfisk sa:
Då jag själv är polis förstår jag inte riktigt. Om det ska finnas någon som helst chans att hitta tjuven / cykeln, lär det gå undan. 11414 används för anmälningsupptagning, du hamnar då hos PKC, som i sin tur endast tar upp anmälan. 112 är för pågående brottslighet, där man via SOS hamnar hos polisens regionala ledningscentral.

Att det sedan inte finns poliser att skicka är en annan sak. Men ringer man skapas en händelserapport och det syns åtminstone att det saknas resurser.

Är det överspelat, som i detta fall, finns det inte mycket att göra för ledningscentralen, om det inte finns bra signalement, senast sedda position och riktning osv.

Men att ringa 112 bara för att få en statistik på att det saknas folk känns aningen överdrivet.

Att ringa "bara" för att få statistik hoppas jag att folk undviker. Förhoppningsvis vill de som ringer att Polisen ska hjälpa.

Lars.E sa:
Mini_me sa:
Stinkfisk sa:

Att ringa "bara" för att få statistik hoppas jag att folk undviker. Förhoppningsvis vill de som ringer att Polisen ska hjälpa.

Utan statistik så blir det bara mörkertal. Anmäler ingen så kommer det till slut se ut som att vi inte har några brott alls i Sverige. Data är bra, mycket data ger dig bättre bild av verkligheten. Finns en anledning att big data är det nya knarket inom data science.

edit: Ringa till 112 för att anmäla, det är däremot väldigt dumt.

Senast ändrad:
BjornR sa:
Lars.E sa:
Mini_me sa:
Stinkfisk sa:

Utan statistik så blir det bara mörkertal. Anmäler ingen så kommer det till slut se ut som att vi inte har några brott alls i Sverige. Data är bra, mycket data ger dig bättre bild av verkligheten. Finns en anledning att big data är det nya knarket inom data science.

edit: Ringa till 112 för att anmäla, det är däremot väldigt dumt.

+1 på det.
Men som sagt... Att ringa "bara" för att få statistik är fel väg att gå. Man ringer när man vill ha hjälp.
Struntar man i att ringa de gånger man vill ha hjälp så hjälper man att skapa en negativ spiral som blir värre och värre.

Det är uppenbarligen personen bakom annonsen som stulit den (eller vet om att den är stulen) eftersom "hittade den för tre månader sen" är en lögn.
Gissar att polisen inte gör ett piss ändå tyvärr.

Senast ändrad:
Telefonnumret står som okänd på hitta.se.

Men om man googlar lite kreativt så kommer både personen och dennes rätta adress upp. Gissar att någon använder farsans mobil som hälarlur...

Som sagt, stuvarn har fått info.

Din blev stulen 23 maj och han hävdar att han lämnade in den till polisen för 3 månader sen men fick hämta ut den för ingen gjorde anspråk? Verkar ju väldigt konstigt. Antingen är det inte din cykel eller så är det han som tagit den som lagt ut annonsen. Numret verkar gå till en person som inte finns registrerad någonstans så jag skulle polisanmäla.

Skogsräntevägen (insert oturstalet) Partille verkar numret vara skrivet på, ja det är den cykeln...
Googlar man namnet på den som bor där numret är skrivet så kommer det upp gamla nyheter som inte är så trevliga.

Kassler sa:
Telefonnumret står som okänd på hitta.se.

Men om man googlar lite kreativt så kommer både personen och dennes rätta adress upp. Gissar att någon använder farsans mobil som hälarlur...

Som sagt, stuvarn har fått info.
Jodå, googlar man får man upp ett namn på en 65-åring i - tadaaa - Partille (inte Lerum). Och det är definitivt ingen Glenn, knappast sonen heller...
Edit: NickPick hann före...

Senast ändrad:
Har man fått den av polis bör det ju finnas papper med datum och ramnr... det fick iaf jag när jag lämnade en cykel jag sen fick tillbaka

Bilder på annonsen

Bilagor

• 587579D9-F690-49A4-A108-DB55A589EE1A.png
    587579D9-F690-49A4-A108-DB55A589EE1A.png
    50 KB · Besök: 82
  • 002F38E0-E11F-4DCB-BDFB-F1AC5C109058.png
    002F38E0-E11F-4DCB-BDFB-F1AC5C109058.png
    170.9 KB · Besök: 97
  • C89E2E9E-7C21-4629-A106-25322A568137.png
    C89E2E9E-7C21-4629-A106-25322A568137.png
    124.5 KB · Besök: 60
Det där med Lerum är bara att släppa, man kan skriva in vilken adress som helst när man lägger in annons på Blocket.
Som skrivs högre upp i tråden, telefonnumret däremot kan kopplas till en adress i Partille (där cykeln stals) och ett namn som för tankarna till signalementet högre upp i tråden. Att det är Stuvarns cykel är också uppenbart, både Selle-sadeln och Vittoria Pitstop-sprayen är tydliga kännetecken.

Senast ändrad:
Stuvarn sa:
mir sa:
42Hz sa:
Fy fan vilken frustration att se sin stula hoj ute på försäljning på Blocket! Kan man kontakta Blocket?

https://www.blocket.se/kundsakerhet.htm

En polis ringde mig i morse direkt efter min cykelrunda! Han hade sett tråden på Happy å kollade även annonsen på Blocket han sa dom skulle skicka dit en bil!

Asgrymt! Då funkar deras mailtjänst bättre än jag vågade hoppas på!

Stuvarn sa:
mir sa:
42Hz sa:
Fy fan vilken frustration att se sin stula hoj ute på försäljning på Blocket! Kan man kontakta Blocket?

https://www.blocket.se/kundsakerhet.htm

En polis ringde mig i morse direkt efter min cykelrunda! Han hade sett tråden på Happy å kollade även annonsen på Blocket han sa dom skulle skicka dit en bil!

Sa och sa...det var ju MIN tallrik... eller... hmmm cykel.

42Hz sa:

Måste väl gå att rapportera annonser, tänker jag, men att risken om man gör det och den tas bort är att tjuvskrället blir misstänksamt och skaffar undan godset på något sätt.

En annan risk är ju faktiskt att Happy kommer högt på Google och att det kan tipsa förövaren. Så egentligen borde tråden tas bort eller döljas, åtminstone tills detta är över.

Cykeln hittad och är nu i förvar hos Alingsåspolisen!
Man får hoppas den är i lka fint skick som när den blev stulen :)

Tillbaka
Topp