Duger den här för en nybörjare?[LVG]

Eggo

Ny medlem
Hej!
Har nu tänkt ge mig ut och börja cykla lite LVG. Har tidigare tyckt att det var lite av en töntgren(förlåt), med rakade ben och vita strumpor men nu efter att ha följt Touren under ett flertal år och insett att konditionen inte är vad den varit tidigare har suget efter att trampa några mil asfalt växt fram.
Så min fråga till er, ni som kan sånt här, är om denna cykel duger för mig? http://www.jehlebikes.de/giant-tcr-aluxx1-2011.html
Ni får gärna tipsa om andra cyklar om ni har lust. Har satt taket på runt 15'- men det betyder inte att jag ska köpa för 15 bara för att jag tillåter mig själv att göra det. Har ingen ambition att vara värst, utan vill helt enkelt testa på, se om det här är någonting som funkar för mig eller om det är värmen som spelar huvudet ett spratt.
Tack på förhand!

Senast ändrad:
Välkommen!

Visst, det duger fin-fint. 105 och uppåt är rätt okej. Du skriver inte så mycket om dina ambitioner, men det funkar nog utmärkt. Det är lätt hänt att man vill byta hoj efter några år när man börjar tycka om det och vet vad man gillar, så ens förstaval är inte så kritiskt.

Kadens testade "instegscyklar" för några nummer sedan. Masa dig iväg till bibblan eller kolla på nätet?

Om det är din första hoj kan det vara värt en hel del att handla hos din LBS för att få hjälp med sittställning och service.

Tänk oxå på att det lätt går några tuss på kläder och sån't. Kanske några till om du vill ha landsvägspedaler och -skor.

Säger som vanligt och som många andra...

Kolla Canyon och ffa Rose som är MKT prisvärda. Trist kanske men bra prylar för rätt pengar i alla prisklasser upp till 20k. Skulle jag köpa nytt skulle Rose ligga bra till.

/r

Triple klinga är rätt onödigt.. om det finns en med bara två, av samma modell, ta den. Har aldrig använt minsta klingan på min tiagra utrustade budgethoj.

Jo det blev kanske lite kort mitt första inlägg.
Har cyklat både MTB och DH tidigare, men nu vill jag testa något nytt.
För tillfället vill jag bara få upp konditionen. Om några år är det väl inte helt omöjligt att man kanske skulle kunna köra lite mer seriöst- men för stunden är det som sagt endast för att få upp flåset, och skulle det bli seriöst byter jag väl upp mig som alla andra.

Har kollat både Radon, Drössinger, Rose och Canyon. Rose har ju en hel del trevliga cyklar, extra roligt är ju att man kan konfigurera lite som man vill- men är det någon som har erfarenhet av detta märke på hemmaplan?

Visst kan jag använda mig av min LBS kunskap gällande sittställning och ramstorlek, men jag köper nog inte en cykel där. Det känns som att man får mer bang for the buck om man köper från exempelvis Tyskland.

Skor, kläder, pedaler och nya hjälm samt allt som hör därtill behöver inte vara inräknat i mina 15'. Det är just cykeln som jag gärna ser stannar under den summan för tillfället.

Självklart duger en hoj för 15000 om man vill prova vad man tycker om sporten. Din ambition verkar vara att få upp flåset och testa LGV, det skulle ju även en Kona dew drop duga till (5000kr CRC), iallafall med snabbare däck. Om jag inte minns fel så ger 2 kg tyngre cykel ungefär 2 min längre tid på vättern runt (30 mil).

Sen är det ju en annan sak om pengarna bränner i fickan, då kan man lätt lägga mer pengar på grejorna!

Lycka till med valet.

Eggo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
> Har nu tänkt ge mig ut och börja cykla lite LVG.
> Har tidigare tyckt att det var lite av en
> töntgren(förlåt), med rakade ben och vita
> strumpor men nu efter att ha följt Touren under
> ett flertal år och insett att konditionen inte
> är vad den varit tidigare har suget efter att
> trampa några mil asfalt växt fram.
> Så min fråga till er, ni som kan sånt här, är
> om denna cykel duger för mig?
> http://www.jehlebikes.de/giant-tcr-aluxx1-2011.htm
> l
> Ni får gärna tipsa om andra cyklar om ni har
> lust. Har satt taket på runt 15'- men det betyder
> inte att jag ska köpa för 15 bara för att jag
> tillåter mig själv att göra det. Har ingen
> ambition att vara värst, utan vill helt enkelt
> testa på, se om det här är någonting som
> funkar för mig eller om det är värmen som
> spelar huvudet ett spratt.
> Tack på förhand!

Duger? Cykeln är sjukt oväsentlig när det gäller landsväg. Bara du har lättrullade däck och hyggliga lager (vev- och hjul-) så är du hemma. Har två landsvägshojjar hemma, totalkostnad för dem är väl under 10.000. Iofs köpt begagnade. Om jag var du skulle jag lätt lägga min 15.000 på en beggad hoj. Eller, ännu bättre, 5000 på en hoj och resterande 10.000 på en riktigt schysst cykelresa.

Och nej, jag är ingen landsvägsfantom, men inte någon nybörjare heller.Men: Vill du cykla fort så är det antalet intervallpass du kör som spelar roll, inte cykeln.

Det är inte riktigt samma sak att trampa runt på en racer för 5 tusen och en för 15 tusen, dyrare är nästan alltid bättre (i vart fall i dessa prisklasser).
Giant är bra och det är en vettig cykel du har ögona på.
Rose är också riktigt intressant.
Storleken är den viktigaste faktorn, köp fel storlek och du kommer inte att gilla cykeln. Dessutom är det svårt att rätta till.
Som nämnts ovan, trippeldrev är rätt onödigt.

Kristoffer skrev:
> Det är inte riktigt samma sak att trampa runt på
> en racer för 5 tusen och en för 15 tusen, dyrare
> är nästan alltid bättre (i vart fall i dessa
> prisklasser).

Jag måste tyvärr meddela att du har fel. Eller så får du berätta vad du menar med bättre. Jag vill mena att du inte märker någon större skillnad.

//Erik

Lite bättre växlingar, lite bättre hjul, lite lättare.. sånt gör en hel del.
Visst funkar det att cykla på en Sora utrustad racer men 105 eller Ultegra växlar smidigare.
Fast det är just innehållet som gör det värt att betala, att betala extra för "rätt" märke skall man bara göra om man tycker det är kul.

Varför rekommenderar ni en Canyon eller Rose framför Gianten som trådskaparen länkade till (eller t.ex. denna på xxl: http://www.xxl.se/cykel/cyklar/landsvag/road-race-lite-905-1073341)? Man verkar ju få ungefär samma komponenter för samma pris, så vad är då den avgörande skillnaden? Gianten har ju dessutom snyggare ram.

Jag undrar eftersom jag blev själv lite sugen på en ny hoj, och jag skulle helst inte vänta hela sommaren på leverans, som man verkar behöva göra på beställningar från Canyon och Rose.

//mange

Senast ändrad:
busawreck skrev:
> Varför rekommenderar ni en Canyon eller Rose
> framför Gianten som trådskaparen länkade till
> (eller t.ex. denna på xxl:
> http://www.xxl.se/cykel/cyklar/landsvag/road-race-
> lite-905-1073341)? Man verkar ju få ungefär
> samma komponenter för samma pris, så vad är då
> den avgörande skillnaden? Gianten har ju dessutom
> snyggare ram.
>
> Jag undrar eftersom jag blev själv lite sugen på
> en ny hoj, och jag skulle helst inte vänta hela
> sommaren på leverans, som man verkar behöva
> göra på beställningar från Canyon och Rose.
>
> //mange

Man skall alltid rekommendera Canyon när någon säger att de skall handla en cykel i en butik i Sverige. Det är liksom en tumregel.

Snuten skrev:
> Man skall alltid rekommendera Canyon när någon
> säger att de skall handla en cykel i en butik i
> Sverige. Det är liksom en tumregel.

Aha, jag tror jag fattar. Men bortsett från det då, vad är skillnaderna mellan cyklarna, finns det några mer objektiva aspekter som man bör ta hänsyn till?

busawreck skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man skall alltid rekommendera Canyon när
> någon
> > säger att de skall handla en cykel i en butik
> i
> > Sverige. Det är liksom en tumregel.
>
> Aha, jag tror jag fattar. Men bortsett från det
> då, vad är skillnaderna mellan cyklarna, finns
> det några mer objektiva aspekter som man bör ta
> hänsyn till?

Ingen aning, jag följer bara fårskocken.

Tillbaka
Topp