duglig för vätternrundan?

flex

Ny medlem
Vad tror ni om crescent deca som första racer, kan få en som rullat ca 3km för 5000:-? Tänkte försöka mig på att komma runt Vättern på under 10 timmar redan första gången och då med ovan nämnde cykel.

Än så länge har jag enbart cyklat MTB och har väl skapligt flås. Hur mycket behöver jag träna för att komma runt på under 10timmar?

Har ni någon runda i Gbg trakten som kan föreslås som provrunda som bör avklaras inom en viss tid (solo-körning) för att lyckas med sub 10 på VR?

När det gäller cykeln behöver Du inte vara orolig, VR är ju en ganska "platt" tillställning och inga utmanande berg som ställer krav på utrustningen. Där emot så kan man väl ha sina funderingar på tiden Du vill sätta. För egen del så lyckades jag med den bedriften (sub 10) på nionde försöket. Jag kan väl säga att focus inte var någon speciell tid de första rundorna, men med tiden så blev det viktigt också. Träningsmässigt så tror jag att Du behöver mellan 250 - 300 mil inför loppet, med några längre pass 15 - 20 mil i grupp med det tempo som gäller för din målsättning. Det finns ju flera klubbar i Gbg trakten som ordnar gruppcykling med mål om viss tid på VR, Lygnens Venner och Hissingen som jag vet. Ta kontakt med någon av dessa och få en ytterligare dimension på ditt cyklande, dvs den i grupp. Jag brukar råda alla förstagångs VR-cyklister att loppet i sig och att komma runt är utmaningen, och inte tiden.

Gallileo

Har du aldrig kört i grupp tidigare så kommer nog hela vätternvarvet vara en solokörning. Så ett skarpt tips är att gå med i en klubb och öva med dem för att få upp rytm och känsla för hur en klugna fungerar.

Prova även att köra en 10-milsrunda med 30km/h i totalsnitt, inklusive rödlysen, kisspauser och kaffe.

Det handlar inte så mycket om cykeln på VR. Jag känner en (somman brukar säga) som körde VR på en heldämpad Gary Fisher med slicks på 10.02.

Det viktigaste är att du är bra tränad. MInst 100 mil och ett par långpass.

Viktigt på Vättern enligt mig om du ska få en bra tid (i ordning)

1) Lär dig cykla smart och säkert i en grupp

2) Få i dig näring och dryck.

3) Att välja rätt grupp. Vissa grupper cyklar snabbt men ryckigt och man blir fortare trött. Korta drag och sedan falla ner lagomt långt innan man går in i gruppen igen är melodin. Alla grupper har tjuvisar på slutet. Gå aldrig in bakom en sån, då kan det spricka framför dig när som helst. Klarar du att känna igen en sån cyklist utan att ha kört vättern förut?

4) Rutin att hålla på länge (På tio timmar hinner du ofta få problem med magen, motivationsdippar mm Way beyond lite trötta lår)

5) Cykeln - om vi förutsätter att den är hel och har växlar.

Det är väldigt svårt att jämföra solokörning med en Vätternrunda. Det viktigaste är som sagt att du har många mil i benen. Att sitta i en stor klunga som kör i 35-40 kan kännas som att åka buss i några mil men om du är för dåligt tränad så tar det stopp ganska snart. Du behöver inte ha någon värstingcykel för att köra på tio timmar. Det kan vara en gammal stålracer eller biltemacykel men om du köper något nu så tänk på att den ska palla ett par hundra mils vårtäning också.

Som många redan påpekat, cykeln har mycket liten betydelse i sammanhanget. Att det är en racer gör det lite enklare att nå en bra tid.
Jag har kört VR tre gånger:
-Första på en helstel MTB med 1,5" slicks, 65 mil träning utan någon bakgrund som cyklist. Tid 13:40
-Andra på en framdämpad MTB med 1" slicks, 130 mil träning och lite större erfarenhet som cyklist. Tid 10:54
-Tredje gången på en billig racer, Bianchi med 16 Sora-växlar nypris 7000:-, 230 mil träning och några motionslopp. Tid 9:25. Mycket mindre sliten än de föregående gångerna, detta tror jag beror till stor del på racercykelns bättre körställning.

Lycka till med din satsning!

Bra skrivet Galileo. Jag har liknande erfarenheter.

flex> Även om du skulle köpa en bättre cykel så är det du som ska trampa runt den. Tycker att detta låter som en bra förstaracer. Körde själv mina två första rundor på en tämligen enkel TREK med Zora-komponenter.

flex skrev:
-------------------------------------------------------
> tacksam för alla svar och tips! Jag hade fått
> felaktiga uppgifter om storleken på Crescent
> cykeln så den är inte längre aktuell. Har
> däremot tittat på en Ridley Bereas på blocket
> som han vill ha 12 500:- för. Bra eller dåligt
> pris?

Edit:jag mindes fel

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka