Duktig med svetsen

Crocko

Aktiv medlem
Duktig med svetsen
Kanske inte behöver gå in på alla detaljer, men om man testat att fippla med distanserna så är det bra om man trycker tillbaks styrstammen innan man märker vart styrröret skall kapas, för det skall ju inte kapas direkt ovanför distanserna.

Själv har jag inte tillgång till svets här i stan, så jag undrar om någon som är stadig på handen har lust att försöka korrigera mitt fel och se till att mitt styrrör blir ca 50mm längre, självklart emot en skälig ersättning. Det är ju rejäla grejer av stål så det borde ju göra saken mindre besvärlig.

Och till alla som undrar, jo det alltid bättre att mäta 2gg och kapa 1.

Duktig med svetsen
Det räcker inte med att vara duktig svetsare! Den påsvetsade biten måste vara centrerad på samma axel som styrröret, annars kommer styrlagret inte att fungera. Patrik Tegner i Sth. gjorde den operationen till mig, med fullgott resultat!

Senast ändrad:
Duktig med svetsen
BengtG sa:
Det räcker inte med att vara duktig svetsare! Den påsvetsade biten måste vara centrerad på samma axel som styrröret, annars kommer styrlagret inte att fungera. Peter Tegner i Sth. gjorde den operationen till mig, med fullgott resultat!

Rör som läggs på insidan och som dessutom får skruvar från sidan. Var en firma som gjorde det åt någon för ett år sen

Duktig med svetsen
Vad är det för gaffel? På (moderna) dämpade MTB-gafflar är styrröret av aluminium, inte stål. Och då gäller det att det är en svetsbar legering.

Duktig med svetsen
mikipedia_ sa:
Är det inte bättre å presa i ett nytt styrör?? Av en firma som pysslar med sånt alltså.

Jag har fått ett styrrör i alu tillverkat och ipressat i en Foxgaffel. Först pressade jag ur det för korta, var för kort från början, begagnat, sen ritade jag upp hur det nya skulle göras. Det är lite tyngre och starkare. Det funkar hur bra som helst. Jag har dock lovat mig själv att inte sälja eller ge den till någon annan. Inte ett dugg orolig för hållbarheten men det känns moraliskt fel. Spelar inte så stor roll nu heller, den är 26" och måttligt till obefintligt intressant för andra.

Duktig med svetsen
om distanser ingår i paketet, använd färre.

om det sas bara är styrstammen kvar, slipa antingen den eller konan därunder lägre?

eller köp styrstam med lägre fäste...

Duktig med svetsen
Valhalla_ sa:
Har du bilder på eländet? :-)

Många bra tips och glada tillrop, jag är ganska säker att det inte är ett så dramatiskt jobb som jag själv skulle vågat mig på om jag haft tillgång till rätt prylar.

Kapet är ovan alla lager och sånt så den belastning som kommer var på den ditsvetsade biten är styret med tillhörande cyklist.

Vågar inte svära på ståltyp med 4130 är nog ingen dålig gissning. Röret är 24mm i invändig diameter så det kan man ju fixa en stödhylsa av innan man sömmar ihop.

1,65mm godstjocklek.

Skarven kommer hamna precis under styrstammen eller mitt i beroende på antal spaders.

Bilagor

• A296239F-DD8C-4CB0-B29A-692631C1EF02.jpeg
    A296239F-DD8C-4CB0-B29A-692631C1EF02.jpeg
    54.4 KB · Besök: 129
Duktig med svetsen
BengtG sa:
Det räcker inte med att vara duktig svetsare! Den påsvetsade biten måste vara centrerad på samma axel som styrröret, annars kommer styrlagret inte att fungera. Peter Tegner i Sth. gjorde den operationen till mig, med fullgott resultat!

Bra tips men inte del av problemet då kapet är ovan lagren.

Duktig med svetsen
kais01 sa:
om distanser ingår i paketet, använd färre.

om det sas bara är styrstammen kvar, slipa antingen den eller konan därunder lägre?

eller köp styrstam med lägre fäste...

Så här i retroperspektiv kan man ju ha önskar att man använde sig av höga torn men så bra var det inte.

Duktig med svetsen
pbeijer sa:
Hur mycket för kort är röret? Finns ju styrstammar som bygger mindre.

Det låter på TS som att det är kapat i överkant av stylager + spacers och om vederbörande inte har ett torn av spacers OCH är villig sänka sin stack med ca 50 mm så finner jag det osannolikt att en annan stam skulle rädda situationen

Duktig med svetsen
Bengt-re sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Det finns förlängningar i insticksmodell av styrröret.

De fungerar nog bra.

Hade varit en enkel och snabb fix om det inte vore för att top-capen är min laddcentral där jag tänkt att plocka ut ström till tfn och andra elektriska prylar.
Detta innebär att jag inte kan dra år top-cap'en för hår och behöver ett genomgående hål i styrröret.

Duktig med svetsen
insticksmodell som bengt och lycka skriver om? typ som vilken gammaldags cykel som helst??

underbart. sitter den bara fast ordentligt borde det vara misärfritt.

Duktig med svetsen
Hittar du lämpligt rör att stoppa inuti, är den lättaste (och säkraste) lösningen att silverlöda. Blir starkare än innan och dessutom mycket lättare att få rakt. Enda kruxet är att du kan behöva svarva för att få till rätt passform på inneröret.

Duktig med svetsen
Hasse#7 sa:
frankfurt sa:
Jag kan svarva till en bit tjockväggig 25,4 4130 och löda. Skickar ett pm.

Är det inte troligt att det är 1 1/8"?

Jo, exakt. Men insticksbiten behöver bli 24 eller 25.3, då är 25.4 det närmaste som går att få tag i 4130. 28.6 - 3.3= 25,3. Jag gissar på att TS har otur i skjutmått, men det är lätt hänt.

Jag skulle killgissa på att innerdiametern är 25.3 då .065 tum (1,65 mm) är ett av alla standardmått när det gäller väggtjocklek 4130.

Eller så har jag otur i huvudräkning och minne när det gäller amerikanska rörstandarder.

Duktig med svetsen
Svarva till ett innerrör med bra passning, se till att ytorna är väl avfettade och limma fast innerröret och en korrekt kapad stump av styrröret. Ett bra epoxylim håller lika bra som en lödning och mycket bätte än en "kant mot kant" lagning av röret.
Se bara till att en ev stjärnskruv sitter på rätt plats då den blir svår att montera i efterhand.

Duktig med svetsen
frankfurt sa:
Hasse#7 sa:
frankfurt sa:
Jag kan svarva till en bit tjockväggig 25,4 4130 och löda. Skickar ett pm.

Är det inte troligt att det är 1 1/8"?

Jo, exakt. Men insticksbiten behöver bli 24 eller 25.3, då är 25.4 det närmaste som går att få tag i 4130. 28.6 - 3.3= 25,3. Jag gissar på att TS har otur i skjutmått, men det är lätt hänt.

Jag skulle killgissa på att innerdiametern är 25.3 då .065 tum (1,65 mm) är ett av alla standardmått när det gäller väggtjocklek 4130.

Eller så har jag otur i huvudräkning och minne när det gäller amerikanska rörstandarder.

Ja det klart. Du menar att han har kvar stumpen och du gör ett invändigt stöd för att styra och fästa stumpen i?

Duktig med svetsen
ujja sa:
Svarva till ett innerrör med bra passning, se till att ytorna är väl avfettade och limma fast innerröret och en korrekt kapad stump av styrröret. Ett bra epoxylim håller lika bra som en lödning och mycket bätte än en "kant mot kant" lagning av röret.
Se bara till att en ev stjärnskruv sitter på rätt plats då den blir svår att montera i efterhand.

Nja. Beror på. Är det gjort med presspassning (så man behöver pressa i med några tons kraft) och man kör loctite cylindrisk fastlåsning så ja. Bara kleta dit epoxy på delar som har "hand-monterings-passning", absolut inte, det är livsfarligt.

Annars skulle jag skulle alla gånger lita mer på ett ihopsvetsat rör, om det är bra gjort förstås...

Något man kan göra är att sticka in en stump som ett insatsrör och så fasar man styrrören 45° och tigsvetsar ihop alltsamman.

Eller en sån där quill lösning lär vara rätt vettig också. Inget lim som plötsligt och utan förvarning totalsläpper.

Duktig med svetsen
Tackar för allt engagemang och kreativa förslag på lösningar, det vinnande bidraget kom dock från Frankfurt eftersom del efterliknar det resultat jag söker och gör att jag kan fortsätta att använda en starnut vilket är ett måste med den USB-laddaren som sitter i min top-cap.

Jag återkommer med resultatet så småningom i min byggtråd.

Chris

Duktig med svetsen
Crocko sa:
Tackar för allt engagemang och kreativa förslag på lösningar, det vinnande bidraget kom dock från Frankfurt eftersom del efterliknar det resultat jag söker och gör att jag kan fortsätta att använda en starnut vilket är ett måste med den USB-laddaren som sitter i min top-cap.

Chris

Ja det lät onekligen bäst. Starkt, rakt, säkert och med bibehållna önskemål om funktion. Behöver kanske inte bli så dyrt heller. Fast ibland måste en tavla få kosta lite onödiga pengar. Det är karaktärsdanande och preventivt för framtida projekt.

Duktig med svetsen
Hasse#7 sa:
Crocko sa:

Chris

Ja det lät onekligen bäst. Starkt, rakt, säkert och med bibehållna önskemål om funktion. Behöver kanske inte bli så dyrt heller. Fast ibland måste en tavla få kosta lite onödiga pengar. Det är karaktärsdanande och preventivt för framtida projekt.

Absolut, jag är ganska insiktsfull när det gäller mina fadäser, det enkla om man skulle minimera skammen hade ju varit att beställa hem en ny gaffel istället för att skylta med sitt snedkap över hela Happy. Men så enkelt ville inte livet vara för min gaffel är lite speciell i färg och längd på gaffelben så det fanns inte någon uppenbar ersättare, men det här kommer bli lika bra.

Duktig med svetsen
Crocko sa:
Hasse#7 sa:
Crocko sa:

Chris

Absolut, jag är ganska insiktsfull när det gäller mina fadäser, det enkla om man skulle minimera skammen hade ju varit att beställa hem en ny gaffel istället för att skylta med sitt snedkap över hela Happy. Men så enkelt ville inte livet vara för min gaffel är lite speciell i färg och längd på gaffelben så det fanns inte någon uppenbar ersättare, men det här kommer bli lika bra.

Att förnedra sig ibland är givande för bibehålla en korrekt illusion om ens plats i världen...

Gillar den mogna och uthålliga attityden! Hoppas att gaffeln blir bra och att den håller!

Duktig med svetsen
Crocko sa:
Kanske inte behöver gå in på alla detaljer, men om man testat att fippla med distanserna så är det bra om man trycker tillbaks styrstammen innan man märker vart styrröret skall kapas, för det skall ju inte kapas direkt ovanför distanserna.

Å fy fan, känslan... :-(

Duktig med svetsen
ujja sa:

Jag vill slå ett slag för denna lösning. Jag har cyklat i snart 1.5 år på en gaffel med en liknande variant. En 45 mm svarvad förlängning i aluminium som limmats på plats. Ser inget skäl till att löda eller svetsa. I mitt fall sitter stjärnan kvar nedanför adaptern. Funkar fint med en lite längre skruv.

Om passningen mot gaffelrörets insida är kass så kan en styrstam användas som limfixtur för att centrera gaffelrörets delar med varandra.

DSC_0745.JPG

DSC_0759.JPG

Tillbaka
Topp