Dum cykel eller dumt huvud?

deadmeat

Aktiv medlem
Min gamla cykla-till-allt-på-mtb av märket Monark behövde ett nytt vevlager av typen fyrkant. Ingen konst att byta.
På rasten som är en halvtimme lång så stressar jag in på verkstan, river bort det gamla och slänger dit det nya.
Men nu börjar det jävlas, jag får inte framväxeln, som är av den typen som sitter fast med hjälp av vevlager, att lira som den ska. Hur jag än beter mig så får jag inte upp kedjan på stora kakan.
Jag gav upp och spännde skiten så att den låg på mellanklingan och nöjde mig så.
Men det vore juh kanon om det funkar som det ska, så vad gör jag för fel?

FA-AN! Nu Måste jag ändra min story lite, jag Hade juh det gamla lagret med mig när jag skulle köpa nytt.

tanken om att det är fel axellängd har inte slagit mig då gubben på cykelbutiken tog det gamla lagret med sig när han hämtade det nya i nån hemlig låda.
Då räknade jag väll med att det skulle stämma.

Är det så att det är fel får jag väll skylla mig själv och köpa nytt lager. Dyrt som Fan var det också.

Edit:

Hur tar man reda på vilken längd på axeln vevpartiet trivs med? När man drar dit vevarna igen, räcker det med att dra bultarna hårt som Fan eller ska man gå loss med gummiklubban?

Senast ändrad:
Hur djupt in ligger lilla klingan? Vissa vevpartier har infästningen innanfr lill-klingan, andra ligger i jämnhöjd med densamma. Jämför?

Om framväxeln kläms fast med vevlagrets fläns så skall det vara av E-typ (flänsen sitter 2,5mm längre ur) annars hamnar allt 2,5mm snett.
//Ulf

Tillbaka
Topp