Dum cyklist?

Dum cyklist?
Intressant fråga (att diskutera vänskapligt...). Min fråga är om stopplikten täcker in korsande cykelbana? Om det hade varit huvudled utan stopplikt hade bilen fortfarande inte behövt lämna företräde åt en cykelöverfart.

Dum cyklist?
Kan ju tycka att det åtminstone borde vara ordentligt målat på backen så att det är tydligt att det är en cykelväg.
Men skit samma. Jag såg honom inte, vilket jag borde gjort. JAG kommer inte göra samma misstag igen, men om korsningen fortsätter se ut som den gör lär säkert någon annan göra det, oavsett vad lustigkurrarna i den här tråden tycker.

Dum cyklist?
toshiba skrev:
-------------------------------------------------------
> Intressant fråga (att diskutera vänskapligt...).
> Min fråga är om stopplikten täcker in korsande
> cykelbana?

Du har väjningsplikt mot all trafik framför märket eller linjen. Det är bara hantverkare som försöker hävda att väjningsplikt inte gäller mot cyklister.

Dum cyklist?
toshiba skrev:
> Intressant fråga (att diskutera vänskapligt...).
> Min fråga är om stopplikten täcker in korsande
> cykelbana? Om det hade varit huvudled utan
> stopplikt hade bilen fortfarande inte behövt
> lämna företräde åt en cykelöverfart.

Jag gissar att det beror på var sträcket sitter idag. Jag kommer inte ihåg, mer än att det nu är tydligt målat till skillnad från Google Street View-bilden. Jag hoppas att det går "hitom" refugen till "hitom" trottoaren. I så fall gäller väl stopp-plikten även överfarten?

Sedan är ju poängen att det spelar ingen roll. Jag stannade vid strecket, men missade cyklisten i huvudsak på grund av att jag inte förväntade mig en cyklist där. Tydligare märkning av cykelvägen skulle lösa det problemet för nästa person som klantar sig - och kanske det inte går bra nästa gång.

Dum cyklist?
Foxis skrev:
> Visst. Då det nu är klarlagt att det är
> cykelväg på trottoaren

Nej, det är inte cykelväg på trottoaren. Det är en kombinerad GC-bana.
En cykelväg är en cykelväg och en trottoar är en trottoar.

Bra, du har förstått att cyklisten gjorde rätt och att du gjorde fel.
Den dumma cyklisten satt för tillfället i en bil.

Tillbaka
Topp