Dum fråga om ram på MTB

Lindalonn80

Medlem
Dum fråga om ram på MTB
Hej. Vi fyndade en underbart bra cykel på auktion. En GIANT, heldämpad. Rullar sjukt bra, är superbra för mig som nybörjare, MEN alldeles fel ramstorlek! 😂😂 Jag är 169cm lång och detta är en XL ram!!
Min dumma fråga är.. eftersom liknande både nya och begagnade kostar väldigt mycket så undrar jag går det byta ramen men behålla allt annat bra? Ha som sagt, risk att bli dumförklarad men jag ääääälskar cykeln!!

Bilagor

hm

Aktiv medlem
Dum fråga om ram på MTB
Du kan börja med att byta till en 10cm kortare styrstam och sänka styret 5cm för några hundra. så har du kommit ungefär så långt som är försvarbart ..
Edit och ett flat styre eller går det att vända ett riserstyre upp o ner ?
Edit o ny rak sadelstolpe kan ge några cm, men kanske blir för mycket med sadeln så långt ner ?
Edit , men frågan va inte dum .

Startgas

Aktiv medlem
Dum fråga om ram på MTB
Nja, den där är ju 10-12 år gammal och många komponenter har bytt dimensioner sedan dess.
Det blir krångligt och dyrt om du ska byta ramen, speciellt då du knappast kommer hitta en likadan i annan storlek.
Köp en ny styrstam, 35mm lång och 31,8mm i styrdiameter, det kommer nog göra en hel del. Sen får du kanske köra med sadeln i botten.

Joppe_k

Medlem
Dum fråga om ram på MTB
Ingen dum fråga, men ganska svår att svara på. 🙂 I princip kan du byta ram och behålla resten, men i praktiken så blir det svårt att hitta en passande/kompatibel ram och du måste ha örnkoll på dimensioner, mått och standarder för att det inte ska bli fel.

JBogevik

Aktiv medlem
Dum fråga om ram på MTB
Instämmer på att det blir lite väl komplicerat att hitta en ny lämplig ram till komponenterna men gör som tidigare skrivet, köp en 35 mm styrstam och ett 740 mm styre så kan du leka med den ett tag innan du (garanterat) vill köpa något nyare och bättre. :)

JBogevik

Aktiv medlem
Dum fråga om ram på MTB
Här kommer några tips.
Gissar på att en lämplig bredd på styret för dig kan ligga någonstans mellan 720-760 mm.

Styrstam

Styre (clamp 31.8 mm)

Lindalonn80

Medlem
Dum fråga om ram på MTB
Hej. Tack alla! Alltså jag har inte svårt å nå styret egentligen. Sadeln har vi sänkt så mycket det går och då känns det nästan fånigt lågt.. 😊 Den är ju bra och jag kan cykla på den så egentligen kanske bara å cykla på..

Valhalla_

Aktiv medlem
Dum fråga om ram på MTB
Det är väl bra om du är nöjd, men är du 169 lång sitter du antagligen för långt bak och har armarna utsträckta dels för långt fram och för långt upp. Styret skulle behöva komma ner och bak, och sadeln skulle behöva komma fram (och i och med det möjligen upp någon cm). Gissar på att det skulle bli långt bättre.. 🙂

BFS

Aktiv medlem
Dum fråga om ram på MTB
Det går att cykla på en för stor cykel (det är kul att cykla). Det går också att försöka ändra storlek på cykeln till en viss gräns, men...

Makten

Aktiv medlem
Dum fråga om ram på MTB
Vänd sadelstolpen så att dess offset pekar framåt. Kommer se lustigt ut men ger mer justeringsmån framåt än vad sadelrälsen annars medger.
Ironiskt nog är ju moderna cyklar förmodligen ungefär sådär långa i "rätt" storlek, men med sadeln mycket längre fram genom att sadelröret är brantare. Kan du då flytta fram sadeln ordentligt så blir det nog inte så pjåkigt.
Sadeln ser ut att ha sittytan extremt långt bak i förhållande till rälsen också, så det kan vara värt att byta till en annan sadel där rumpan hamnar längre fram vid samma justeringsposition.

Valhalla_

Aktiv medlem
Dum fråga om ram på MTB
Jag har provat sånt. Är ramen för stor är ramen fortfarande för stor.
Ja du har provat men.. och?
Hon säger ju att hon kan cykla på den (i alla fall hjälpligt) och jag försöker bara hjälpa och göra det bästa av det. Nej ramen blir inte mindre men kontaktpunkterna blir lite mer som på en mindre cykel och kanske tillräckligt för att det ska fungera. Det är ju en gammal ram så reachen är förmodligen som en modern medium.

BFS

Aktiv medlem
Dum fråga om ram på MTB
Ja du har provat men.. och?
Hon säger ju att hon kan cykla på den (i alla fall hjälpligt) och jag försöker bara hjälpa och göra det bästa av det. Nej ramen blir inte mindre men kontaktpunkterna blir lite mer som på en mindre cykel och kanske tillräckligt för att det ska fungera. Det är ju en gammal ram så reachen är förmodligen som en modern medium.
Som jag skrev, det går att cykla på en för stor ram. Men det är inte kul. Jag har cyklat på för stora (gamla) ramar. Senast en large (som jag bytte styrstam på). Den var större än en medium. Och inte kul att cykla på, eftersom den var för stor. Men visst, jag kunde cykla på den.

Valhalla_

Aktiv medlem
Dum fråga om ram på MTB
Som jag skrev, det går att cykla på en för stor ram. Men det är inte kul. Jag har cyklat på för stora (gamla) ramar. Senast en large (som jag bytte styrstam på). Den var större än en medium. Och inte kul att cykla på, eftersom den var för stor. Men visst, jag kunde cykla på den.
Alternativet att låta den vara på tok för stor är bättre då? Eller vad ska TS göra, kasta den och köpa ny happykorrekt cykel?

I runda slängar kan man få den ca 15 cm kortare mellan sadel och styre, och få ned styret kanske 3-4 cm. Bara genom att byta till 35 mm lång stam, flytta distanserna till ovanför stammen. och flytta fram sadeln.

1603922463026.png

1603922481930.png

Här, 200 kr. Kör bara kör 😉

BFS

Aktiv medlem
Dum fråga om ram på MTB
Alternativet att låta den vara på tok för stor är bättre då? Eller vad ska TS göra, kasta den och köpa ny happykorrekt cykel?

I runda slängar kan man få den ca 15 cm kortare mellan sadel och styre, och få ned styret kanske 3-4 cm. Bara genom att byta till 35 mm lång stam, flytta distanserna till ovanför stammen. och flytta fram sadeln.

Visa bilaga 450361

Visa bilaga 450362

Här, 200 kr. Kör bara kör 😉
Hur mycket man än borstar en gris är det fortfarande en gris. Och en för stor hoj är fortfarande för stor. Vill man bara "cykla hjälpligt" duger ju det mesta, bara man når pedaler och bromshandtag.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer