Dum trainer dum pöjk?

Hcsokim

Aktiv medlem
Dum trainer dum pöjk?
Jag har ju läst i förhand om alla ramar kolfiberramar som spruckit när man klämt in dem i olika trainers.
Positiv syn på livet som jag har så tänkte jag ''äh vafan, sånt händer ju bara folk på internet'' och klämde glatt in cykeln i en vanlig on-whell trainer. Men nu funderar jag på om även jag har blivit ''folk på internet''.
Så vad tror ni, spricka eller bara repa ( av en olyckligt tappad kedja?) i lacken?
IMG_20210219_082646.jpg

Dum trainer dum pöjk?
För övrigt så anser jag att det är någon typ av myt av imbecilla att en ram av kolfiber imploderar av att användas i en trainer.
Mig veterligen så utsätts en ram för betydligt hårdare påfrestningar när den cyklas på riktigt.
Så sov lugnt och trampa hårt :-)

Dum trainer dum pöjk?
För övrigt så anser jag att det är någon typ av myt av imbecilla att en ram av kolfiber imploderar av att användas i en trainer.
Mig veterligen så utsätts en ram för betydligt hårdare påfrestningar när den cyklas på riktigt.
Jag vet i alla fall en som brutit av en ram i trainer. En Canyon. Och cyklisten var jättestor.

Dum trainer dum pöjk?
Om man tror att bakramen utsätts för i närheten av samma krafter på lvg som i en trainer så har man nog sovit på konstruktionslektionerna.

Dum trainer dum pöjk?
Jag killgissar att det är något ställe på baktriangeln som ger sig om det skulle hända.

#körocksåkolfiberitrainer
Det tänker/killgissar jag också. Sen när jag hittade repan så har jag funderat på det lite, och tänker att med en fixerad baktriangel så borde området kring vevpartiet vara hyffsat utsatt, iom att det är det är där det blir en vridning när man tar i/accelererar. Även det en killgissning.

Dum trainer dum pöjk?
Tänk
På landsväg är sannolikt krafterna störst på vevpartiet och baknavet är helt löst.
I en trainer hålls bakramen fast i navet och när du kränger på cykeln gör trainer allt den kan för att slita bakramen från cykeln.
Nää, du har fel.
En korrekt byggd kolfiberram bryr sig inte om den används i en trainer eller på riktigt.
Jag tror att du du inte förstår hur mycket en ram tål.
Vidare så tror jag att den största påfrestningen är på styrhuvudet vid hårda utförskörningar.
Så. Ha en skön helg och god natt ?

Dum trainer dum pöjk?
Nää, du har fel.
En korrekt byggd kolfiberram bryr sig inte om den används i en trainer eller på riktigt.
Jag tror att du du inte förstår hur mycket en ram tål.
Vidare så tror jag att den största påfrestningen är på styrhuvudet vid hårda utförskörningar.
Så. Ha en skön helg och god natt ?
Vad har jag fel om? Du skriver om annat än det jag påstår.

Dum trainer dum pöjk?
Canyons ramar spricker historiskt sett orimligt ofta. Oavsett användning och vikt på cyklisten. En gissning är att det inte har med traineranvändning att göra
Den satt i trainer och så att säga bröts av i bakramen. Möjligtvis hade det hänt senare ändå, möjligtvis hade det med klantigt handhavande i kombination med stor kropp att göra. Men att stå och bryta när cykeln sitter fast i en trainer ger onekligen en annan belastning på cykeln än den är byggd för - det kan man ändå inte förneka.

Dum trainer dum pöjk?

Men med det sagt så håller jag med att det ändå KÄNNS lite avigt att ha ramen fastspänd. Tänker att ståcykling är värst, själv tycker jag det ändå känns konstigt att ståcykla så jag sitter till 98%

Håller med. Bland annat därför jag är sugen på en Rocker Plate

Dum trainer dum pöjk?
+1
I verkligheten är det så att ram och gaffel belastas mindre i en trainer jmf med riktig cykling.
Åtminstone enl tidningen Tour som har provat detta genom att montera trådtöjningsgivare på ram + gaffel och på så sätt jmf belastningen vid cykling ute och i trainer.
http://www.tour-magazin.de/

Tillbaka
Topp