-----------------------------------------
Dumdristig cyklist "prejad" av lastbil.
Jag blir sällan upprörd över tidningsartiklar.
Den här blir jag dock upprörd över. Hur i hela friden tänker han?
"Idag är jag cykelsugen, norrlands mest trafikerade väg verkar perfekt"
Dom tog bort kommentarsfunktionen på tidningen så jag behövde skriva av mig..
-----------------------------------------
Om man tar denna mening, "Idag är jag cykelsugen, norrlands mest trafikerade väg verkar perfekt" och applicerar den på vilken landsväg eller passväg som helst i mellaneuropa så är flertalet av dessa vägar med största sannolikhet mer trafikerade än norrlandsvägen MEN cyklister är ok, de är medtrafikanter så det är PERFEKT. Jag hoppas innerligt att inte denna helsjuka trafikmoral som råder i Sverige sprider sig i resten av Europa, Sverige är i detta fallet unikt på ett negativt sätt, jävligt trist men sant.
Jag åkte nyligen över ett pass som är "huvudådern" till Oberengadin där bussar, bilar, lastbilar, motorcyklar och cyklar (många cyklister) samsades om vägen. Jag vågar påstå att det finns få vägar i Norrland, om någon, som har sådan trafikintensitet. Denna sommar fanns det dessutom många byggplatser med rödlysen där det blev en fil med växelvis körning, trots detta hördes aldrig några tutningar, inga vansinniga omkörningar, osv.
Såna här skyltar såg man ofta på mindre vägar där bilister påminns om att respektera sina medtrafikanter, cyklister och gångtrafikanter:
Fan, bilister, alla kategorier, gjorde plats och släppte förbi mig flera gånger när man åkte nedför och jag gjorde detsamma uppför. Vad kallar man det? Jo, ömsesidig respekt för MEDTRAFIKANTER, något som man verkligen borde lära sig i Sverige. God Natt!