"Dumdristig cyklist 'prejad' av lastbil"

Utan att veta alla fakta i målet kan man ju undra hur "en van cyklist" "som tidigare tävlat" ger sig ut på E4 iförd bara glasögon... Låter inte speciellt vant eller tävlingsmässigt för mig om man säger så. Snarare dumdristigt och nonchalant! Att sen dom som hänger på ett forum som heter sporthoj.se verkar ha IQ som maneter är kanske inte förvånande....

Tycker inte det låter som om han prejades alls. Snarare att han hade lite otur med vinden. Det där påstådda "suget" från omkörande fordon har jag själv aldrig upplevt, hur nära fordonen än varit. Det är bara vid möte med lastbilar/bussar som det kommer en vindpuff. Däremot kan det, om det är sidvind, uppstå en plötslig vindskugga när lastbilen kör om, och har man då en lutning mot vinden för att kompensera, så blir det lätt tokigt när vinden plötsligt upphör. Det kan man säkert uppleva som ett sug.

80 km/h låter som en normal och vettig fart för en lastbil.

Resten av omständigheterna får vi inte veta nåt om.

Transwave skrev:
-------------------------------------------------------
> Händelsen:
> http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt
> /artikel.aspx?ArticleId=5506654#forum
>
> Till följd av detta har det på ett motorforum
> blivit en debatt kring landsvägscyklister, och vi
> verkar inte vara så värst uppskattade, se denna
> tråd:
> http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=229981
>
Jag tycker att detta är roligt "Detta bekräftar bara mina fördomar om att cyklister är dumma i huvet nå jävulskt!" På ett forum för motorcyklister. Som jag var medlem i för några år sedan...

De har om jag minns rätt en tråd för alla hojåkare som krockar eller kraschar ute på vägarna. :-(

http://bit.ly/9qkG5I

Tråden om cyklisten är iofs under rubriken "överflödiga duskussioner".

phil
> Hur förhåller ni er till detta?

Ja tycker sporthojsfolket verkar rætt balanserade, kanske før att jag håller med om att det ær dumt att cykla på stora vægar. Speciellt om det finns cykelbana bredvid vilket hænder titt som tætt.

"cyklister är dumma i huvet nå jävulskt!" ær væl ett mammas nya kille uttryck? troligen sagt med en lite glimt i øgat.

/T

Nog för att man skulle säkert kunna tillåta sig generalisera så mycket som att säga att det kastas en del sten i glashus på sporthoj.com, men de har ju en poäng. Bara för att man får cykla på E4 behöver man ju inte göra det om alternativ finnes. Det är ganska farligt.

Som både sporthoj-förare och cyklist är det lite roligt att följa såna här diskussioner. För ett tag sedan hackades det en del på sporthoj-kollektivet här på Happy, och nu är det åt andra hållet istället. Generellt tycker jag nog att kör man sporthoj så är det lite att kasta sten i glashus att klaga på andra trafikanter.

För övrigt har jag varit med om att bilförare med flit verkar ha kört om med liten marginal när jag har cyklat, typ för att markera att jag är på fel plats, och det är verkligen inte OK nånstans. Man riskerar ju på ett ganska direkt sätt en persons liv på det sättet.

EDIT: Nu klagade jag visst lite ändå, men har i alla fall inte för avsikt att jävlas med folk när jag eventuellt kör lite fort med min sporthoj ibland. :)

Senast redigerad av en moderator:
tmalm skrev:
>
> "cyklister är dumma i huvet nå jävulskt!" ær
> væl ett mammas nya kille uttryck? troligen sagt
> med en lite glimt i øgat.
>
> /T

Eller så är han från Västerbotten, tro det eller ej, men folk pratar så i Umeå och Skellefteå, framförallt det senare

Resonemanget med att han tycker man ska bredda alla vägar med 3meter för honom, likväl som den obefintliga hjälmen och att ge sig ut på den stora vägen.. Då har man all rätt att dum-förklara karln.

Cykla utan hjälm är dumt, men solglasögon är coolt.

Köra mc är ju kul och de som jag känner från sporthoj.com har ungfär samma inställning till livet som de på Happy :-)

all marginal är god marginal. Aldrig upplevd något speciellt läskigt som inte vart pga av min egen vinglighet. Är ju ingen som kör på någon med flit, visst finns det dom som gasar på lite extra, nära osv men det är väl inget att bry sig om. Bättre att folk gasar på än att dom ligger bakom som värsta följebilen.

Verkar vara ett trevligt forum, där kan man nog göra folk upprörda utan att nödvändigtvis behöva dra in cyklister. Dom flesta avskyr juh verkligen alla andra som inte sitter på en Mc, ungefär som med cyklister mao.
M å s t e f å u t f r u s t r a t i o n e n !

Det jag har att invända mot är att han som van cyklist inte använder hjälm. Det är korkat. Själv skulle jag nog även valt en annan väg, men han gör inget olagligt. Försökte även göra ett inlägg på Sporthojs forum, men det var tvärkört. Citerar deras forumregler:

"ENDAST FÖR SPORTHOJÄGARE!
OBS! Kör du moped, cross, minimoto eller nått under 125cc eller cross så är du inte välkommen på denna sajten. Vänligen besök en annan sida som passar dig bättre tills du passar kriterierna! Ditt konto tas bort helt."

Verkar som ett öppet och välkomnande forum...

Puffert skrev:
> Det jag har att invända mot är att han som van
> cyklist inte använder hjälm. Det är korkat.
> Själv skulle jag nog även valt en annan väg,
> men han gör inget olagligt. Försökte även
> göra ett inlägg på Sporthojs forum, men det var
> tvärkört. Citerar deras forumregler:
>
> "ENDAST FÖR SPORTHOJÄGARE!
> OBS! Kör du moped, cross, minimoto eller nått
> under 125cc eller cross så är du inte välkommen
> på denna sajten. Vänligen besök en annan sida
> som passar dig bättre tills du passar
> kriterierna! Ditt konto tas bort helt."
>
> Verkar som ett öppet och välkomnande forum...

Hade det inte stått sådär så hade SH.com varit överöst med moppebarn. Nu måste barnen hålla sig gömda, något som gynnar alla!

Det är verkligen ont om alternativ till E4:an på vissa ställen. Jag bodde i Luleå tidigare och delar av min standardrunda gick längs E4:an. Det var aldrig något problem för vägrenen var hur bred som helst. Nu har man byggt om till trefiligt med mittvajer och vägrenen är ungefär lika bred som ett cykelstyre. Jag cyklade där en gång, och insåg att jag måste hitta en annan träningsrunda.

Utvecklingen med mötesfria vägar är naturligtvis bra för trafiksäkerheten i stort men tyvärr tränger man undan cyklister och gående eftersom man inte breddar vägarna tillräckligt vid ombyggnation. Jag förmodar att tanken är att man helt enkelt inte ska gå eller cykla längs dessa vägar, för det är ju uppenbart att man inte kan göra det på ett tryggt sätt, men samtidigt presenteras inga alternativa färdvägar.

/Johan

Puffert skrev:
> Själv skulle jag nog även valt en annan väg,
> men han gör inget olagligt.

Fast vilken annan väg? Ska man med cykel transportera sig mellan Piteå-Luleå utan att använda E4 får man ta väldiga omvägar och bitvis köra grus (kopparnäs-öjebyn tex) eller riktigt dålig asfalt.
Själv skulle jag av det skälet inte cykla Piteå-Luleå men om man nu vill/"behöver" det saknas i princip vettiga alternativa vägar.

arraksboll skrev:
> Utvecklingen med mötesfria vägar är
> naturligtvis bra för trafiksäkerheten i stort
> men tyvärr tränger man undan cyklister och
> gående eftersom man inte breddar vägarna
> tillräckligt vid ombyggnation. Jag förmodar att
> tanken är att man helt enkelt inte ska gå eller
> cykla längs dessa vägar, för det är ju
> uppenbart att man inte kan göra det på ett
> tryggt sätt, men samtidigt presenteras inga
> alternativa färdvägar.

+1 på det.

Tror vindsuget efter långtradare blir större om man cyklar långsamt eftersom den egna rörelseenergin inte hjälper till att stabilisera. Detta fick jag erfara på E45 under min touringsemester förra veckan. Riktigt läskigt.

Jag är utflyttad tidigare Piteå- och Luleåbo och var uppe och hälsade på i sommar. Då reagerade jag på hur få som använde cykelhjälm speciellt i Piteå - minns att jag även reagerade på några landsvägcyklister i klubbkläder som saknade hjälm. Hur man kan ge sig ut på E4:an mellan Piteå och Luleå utan hjälm övergår mitt förstånd.

Annars retar jag mig mest på alla föräldrar som cyklar utan hjälm tillsammans med barnen som tvingas ha hjälmen på. Inte konstigt att ungarna slänger hjälmen eller hänger den på styret så fort dom får chansen....

labradoren skrev:
> Jag är utflyttad tidigare Piteå- och Luleåbo
> och var uppe och hälsade på i sommar. Då
> reagerade jag på hur få som använde cykelhjälm
> speciellt i Piteå - minns att jag även reagerade
> på några landsvägcyklister i klubbkläder som
> saknade hjälm. Hur man kan ge sig ut på E4:an
> mellan Piteå och Luleå utan hjälm övergår
> mitt förstånd.
>
> Annars retar jag mig mest på alla föräldrar som
> cyklar utan hjälm tillsammans med barnen som
> tvingas ha hjälmen på. Inte konstigt att ungarna
> slänger hjälmen eller hänger den på styret så
> fort dom får chansen....

Alla vet ju vilken macho-kultur som frodas i Piteå. Det vet ni som träffat *micke*.

Obed skrev:
> Alla vet ju vilken macho-kultur som frodas i
> Piteå. Det vet ni som träffat *micke*.

Say what?

*micke* skrev:
> Obed skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alla vet ju vilken macho-kultur som frodas i
> > Piteå. Det vet ni som träffat *micke*.
>
> Say what?

:) skämtar lite. Tycker inte du vidarebefodrar macho-kulturen åt din fine son. Tvärt om.

lvg cyklister har väl alltid rätt? och cyklar väl alltid precis där dom vill, HUR dom vill med hur många som helst? :)

fniss

-----------------------------------------
Dumdristig cyklist "prejad" av lastbil.
Jag blir sällan upprörd över tidningsartiklar.
Den här blir jag dock upprörd över. Hur i hela friden tänker han?
"Idag är jag cykelsugen, norrlands mest trafikerade väg verkar perfekt"

Dom tog bort kommentarsfunktionen på tidningen så jag behövde skriva av mig..
-----------------------------------------

Om man tar denna mening, "Idag är jag cykelsugen, norrlands mest trafikerade väg verkar perfekt" och applicerar den på vilken landsväg eller passväg som helst i mellaneuropa så är flertalet av dessa vägar med största sannolikhet mer trafikerade än norrlandsvägen MEN cyklister är ok, de är medtrafikanter så det är PERFEKT. Jag hoppas innerligt att inte denna helsjuka trafikmoral som råder i Sverige sprider sig i resten av Europa, Sverige är i detta fallet unikt på ett negativt sätt, jävligt trist men sant.

Jag åkte nyligen över ett pass som är "huvudådern" till Oberengadin där bussar, bilar, lastbilar, motorcyklar och cyklar (många cyklister) samsades om vägen. Jag vågar påstå att det finns få vägar i Norrland, om någon, som har sådan trafikintensitet. Denna sommar fanns det dessutom många byggplatser med rödlysen där det blev en fil med växelvis körning, trots detta hördes aldrig några tutningar, inga vansinniga omkörningar, osv.

Såna här skyltar såg man ofta på mindre vägar där bilister påminns om att respektera sina medtrafikanter, cyklister och gångtrafikanter:

sign.jpg ht=544

Fan, bilister, alla kategorier, gjorde plats och släppte förbi mig flera gånger när man åkte nedför och jag gjorde detsamma uppför. Vad kallar man det? Jo, ömsesidig respekt för MEDTRAFIKANTER, något som man verkligen borde lära sig i Sverige. God Natt!

schture skrev:
> -----------------------------------------
> Dumdristig cyklist "prejad" av lastbil.
> Jag blir sällan upprörd över tidningsartiklar.
> Den här blir jag dock upprörd över. Hur i hela
> friden tänker han?
> "Idag är jag cykelsugen, norrlands mest
> trafikerade väg verkar perfekt"
>
> Dom tog bort kommentarsfunktionen på tidningen
> så jag behövde skriva av mig..
> -----------------------------------------
>
> Om man tar denna mening, "Idag är jag cykelsugen,
> norrlands mest trafikerade väg verkar perfekt"
> och applicerar den på vilken landsväg eller
> passväg som helst i mellaneuropa så är
> flertalet av dessa vägar med största sannolikhet
> mer trafikerade än norrlandsvägen MEN cyklister
> är ok, de är medtrafikanter så det är PERFEKT.
> Jag hoppas innerligt att inte denna helsjuka

.... plus en massa andra bra grejjer.

+1. Har samma erfarenhet, iofs bara från Spanien, men i alla fall.

Lyssna gärna på MNK-klippet ovan. Jävligt kul och inte helt långt från sanningen.

//Erik

Erol skrev:
> schture skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > -----------------------------------------
> > Dumdristig cyklist "prejad" av lastbil.
> > Jag blir sällan upprörd över
> tidningsartiklar.
> > Den här blir jag dock upprörd över. Hur i
> hela
> > friden tänker han?
> > "Idag är jag cykelsugen, norrlands mest
> > trafikerade väg verkar perfekt"
> >
> > Dom tog bort kommentarsfunktionen på tidningen
> > så jag behövde skriva av mig..
> > -----------------------------------------
> >
> > Om man tar denna mening, "Idag är jag
> cykelsugen,
> > norrlands mest trafikerade väg verkar perfekt"
> > och applicerar den på vilken landsväg eller
> > passväg som helst i mellaneuropa så är
> > flertalet av dessa vägar med största
> sannolikhet
> > mer trafikerade än norrlandsvägen MEN
> cyklister
> > är ok, de är medtrafikanter så det är
> PERFEKT.
> > Jag hoppas innerligt att inte denna helsjuka
>
> .... plus en massa andra bra grejjer.
>
> +1. Har samma erfarenhet, iofs bara från Spanien,
> men i alla fall.
>
> Lyssna gärna på MNK-klippet ovan. Jävligt kul
> och inte helt långt från sanningen.
>
> //Erik

+1

Var i södra Italien för några veckor sen och körde några pass på små slingriga vägar och till och från en hel del trafik. Generellt sett är Italiens biltrafik lite hektisk och annorlunda för en svensk som jag, men när man cyklar blir dom fromma som lamm. Dom tar väl helt enkelt cykelsporten på allvar i det landet!

Australien ska tydligen vara extra vedervärdigt att cykla i, det var väl dessutom där en påtänd bilförare bestämde sig för att meja ned en hel klunga med många döda och det hela fastnade på bild. :(

the_TnT skrev:
> Australien ska tydligen vara extra vedervärdigt
> att cykla i, det var väl dessutom där en
> påtänd bilförare bestämde sig för att meja
> ned en hel klunga med många döda och det hela
> fastnade på bild. :(

Är det denna tragiken du tänker på?
car-bike-crash-mexico-cnn-img_1.jpg
Detta utspelar sig iaf i Mexiko, den sovande amerikanska föraren var packad.

Bor i luleå och på en utav mina rundor måsta jag ut på e4:an i 3km. mellan persön och sundom. ett av parierna är över en bro med enkelt körfält och mitträcke..
finns väl 3~4 rundor här i krokarna så jag tror inte ni fattar hur lite mindre vägar det finns här uppe. Var 16 dagar i norrköping och det var ju natt och dag och Skåne ska tydlige vara ännu bättre.
cykla 15km ut och hem samma väg igen några gånger i veckan kan bli ganska trisst efter 20 år. så E4 är tyvär ett måste.

De nya 2 plus 1 vägarna här uppe är byggda för bilar, cyklarna glömde man visst bort...
Känns inte så modernt, att utsluta den miljövänligaste trafiken.
Har redan sett några självmordspiloter trampande längs E-4:an norrut, troligen långsemestrare från Europa, var ska de ta sig fram??? Hur ska de fatta var de skall köra iställlet, när blir den förste mosad?
Försökte trampa längs E-4:an slälv ifjol, hoppöst, men var istället???

Skåne är ett lapptäcke av fina småvägar, rekommenderas å det varmaste! Att det är så illa ställt i norr är tråkigt att höra...

cerberos skrev:
> Skåne är ett lapptäcke av fina småvägar,
> rekommenderas å det varmaste! Att det är så
> illa ställt i norr är tråkigt att höra...

+1
Dessutom mycket asfalterade småvägar.

Tillbaka
Topp