Dumladdare-Smartladdare / Smart hem lösning

wenna

Aktiv medlem
Dumladdare-Smartladdare / Smart hem lösning
Charger.jpg

Då jag vill ha batteriet i min YT Decoy laddad till ca 60-80% och endast fulladdat innan den ska användas så började jag klura på hur man skulle kunna göra laddaren "smart".
Visst kan man göra det enkelt för sig och helt enkelt bara ha en timer när man laddar cykeln, men hur kul är det ?.

Efter att jag har cyklat och ställer undan cykeln i garaget så vill jag kunna starta laddning som bara laddar batteriet till en förutbestämd procent.
Eluttaget som laddaren är kopplad till har ett smart relä med elmätare inbyggt i sig (funkar lika bra med en smart plug) och i mitt hem styrs det mesta av en Athom Homey Pro hub.

Så jag gjorde flöden för hubben att sköta laddningen av cykeln.
Min första tanke var att använda lasten för att avgöra hur många procent av batteriet som är laddat, men det visade sig att lasten är i stort sett konstant ända fram tills de sista procenten. Valde då att använda mig av elmätaren i uttaget istället. Batteriet är på 720Wh så att fylla på med 50% innebär att fylla på med 360Wh.
Jag gjorde flöden för att ladda 25%, 35%, 50%, 75% och 100%.

Här visar jag 50%:

Laddflow.png

PÅBÖRJA LADDNING
  1. Påbörja laddningsflödet. Antingen via röstkommando till Google högtalaren i garaget, via telefonen eller datorn etc.
  2. När flödet har startat börjar det med ta värdet från elmätaren och sparar det i en variabel (Cykelladdare förbrukning).
    Det här värdet kommer användas i ett senare steg för att beräkna hur mycket som laddats.
  3. Anger Ja i en Ja/Nej variabel (Cykelladdning 50). Den här variabeln är för att veta om uttaget används till att ladda cykeln.
    Utan denna variabel skulle uttaget automatiskt stänga av sig själv när elmätaren har gått upp 360Wh även när jag använder uttaget till något annat än att ladda cykeln.
  4. Efter att variablerna är justerade så slås eluttaget på.

AVSLUTA LADDNING
  5. När elmätaren ändras används som trigger för att avgöra om laddningen ska avslutas
  6. Nu kollas Ja/Nej variabeln från steg 3 för att avgöra om eluttaget används till att ladda cykeln. Om variabeln är satt till ja så går flödet vidare.
  7. I det här steget görs en beräkning för att se hur många Wh som laddats och om det är lika med 360Wh så går flödet vidare.
    Den här beräkningen görs alltså genom att beräkna elmätarens nuvarande värde minus värdet den började med. Alltså variabeln från steg 2.
  8. När steg 6 och 7 är sanna (cykeln laddas och den har laddats med 360wh) så stängs eluttaget av.
  9. Nu sätts Ja/Nej variabeln (Cykelladdning 50) till Nej. Alltså att cykeln inte laddas och eluttaget kan användas till annat.
  10. Ett meddelande skickas till min telefon att laddningen av cykeln är klar, hur mycket som laddades samt vad kostanden för det var.
    Kostnaden räknas ut genom att hämta in timpriset från min leverantör Tibber.
  11. I sista steget publiceras datum, elanvändning och kostnad till en ny rad i ett Google spreadsheet.
Laddningen som batteriet får är inte exakt eftersom jag inte räknat med laddarens effektivitet. Så om jag vill ladda 35% så kanske batteriet endast laddas med 30% vilket är helt ok med mig, behöver inte vara exakt. Elanvändning och pris kommer fortfarande vara korrekt och när jag laddar till 100% så använder jag lasten för att stänga av uttaget. Det innebär att 100% faktiskt är 100% laddning. Om/när jag eventuellt tömt batteriet helt så kommer jag ladda det till 100% och se hur mycket energi som faktiskt användes och kan då räkna ut laddarens effektivitet.

Förbättringsidéer mottages gärna. Kanske någon vet effektiviteten hos YT Decoy laddaren?

Tillbaka
Topp