Dumsnål? "Hard tail" vs FS. Canyon Stoic 3

Joe111

Medlem
Spontansurfade in på Canyon för några dagar sedan och kunde inte låta bli att klicka hem en Stoic 3, 2022 som reades ut för 10495 kr.

Som småbarnsförälder med begränsad tid till egen cykling har det känts onödigt att binda upp pengar i en dyr cykel som inte använts. Cykeln kommer användas mest i Åre Björnen där jag de senaste åren spenderat 3-4 veckor med familjen (mest barnpassning) vilket också är planen framåt. Jag cyklar också lite i skogarna i Stockholm. Nuvarande cykel, cyklocross, Kona "Jake the Snake".
Efter köpet av Stoic såg jag att Bike-discont rear ut Slide Trail för 1750 Euro. För er som har erfarenhet av både HT och FS tror ni jag kommer jag förbli nöjd med med Stoic 3 eller är körglädjen så mycket större på en FS att jag borde investera i en sådan cykel direkt.

Tacksam för tips.
Mvh Joe

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Spontansurfade in på Canyon för några dagar sedan och kunde inte låta bli att klicka hem en Stoic 3, 2022 som reades ut för 10495 kr.

Jag har småbarn som gör att jag inte har mycket tid att cykla vilket gör att det känns dumt att binda upp pengar i en dyr cyekl som inte använts. De senaste åren har jag spenderat 3-4 veckor i åre björnen och cyklat lite i skogarna i Stockholm på minn CX, Kona "Jake the Snake". Efter köpet såg jag att Bike-discont rear ut Slide Trail för 1750 Euro. För er som har erfarenhet av både HT och FS tror ni jag kommer jag förbli nöjd med med Stoic 3 eller är körglädjen så mycket större på en FS att jag borde investera i en sådan cykel direkt.

Tacksam för tips.
Mvh Joe
Utan att säga något om cyklarna; observera att du nog tittar på tysk moms. Med svensk moms och frakt landar du på 21500:- i dagens kurs. Dvs dubbla priset (bara så du baserar jämförelsen på rätt siffror).

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
För att jämföra cyklarna så handlar det ju inte bara om heldämpad vs hardatail, utan även en stor skillnad i komponentnivå. Radonen är ju en rätt bra specad trailhoj med biffig gaffel och bra delar (SLX/Deore). Stoic 3 är ju kanske snäppet över "instegsnivå" med Recon silver gaffel och SX-växlar. Om Radonen är värd det dubbla för dina ändamål är svårt att svara på. Man får ju ganska mycket för pengarna i Radon Slide trail men har dålig koll på hur "modern" den är i geometri, Radon brukar väl beskyllas för att vara lite gammaldags, ser inga siffror på reach/stack på deras sida vid en snabb blick. Cyklar du idag "lite i skogarna" på en cross så är kanske en 150mm trailhoj overkill?

Senast ändrad:

Joe111

Medlem
Utan att säga något om cyklarna; observera att du nog tittar på tysk moms. Med svensk moms och frakt landar du på 21500:- i dagens kurs. Dvs dubbla priset (bara så du baserar jämförelsen på rätt siffror).
Tack för inspelet!
Med frakt och svensk moms kostar Radonen 22 475 sek

Sotic 3 kostade 11 600 sek ink frakt och embalage

Joe111

Medlem
För att jämföra cyklarna så handlar det ju inte bara om heldämpad vs hardatail, utan även en stor skillnad i komponentnivå. Radonen är ju en rätt bra specad trailhoj med biffig gaffel och bra delar (SLX/Deore). Stoic 3 är ju kanske snäppet över "instegsnivå" med Recon silver gaffel och SX-växlar. Om Radonen är värd det dubbla för dina ändamål är svårt att svara på. Man får ju ganska mycket för pengarna i Radon Slide trail men har dålig koll på hur "modern" den är i geometri, Radon brukar väl beskyllas för att vara lite gammaldags, ser inga siffror på reach/stack på deras sida vid en snabb blick. Cyklar du idag "lite i skogarna" på en cross så är kanske en 150mm trailhoj overkill?
Tack för bra synpunkter!

Min fundering gäller framför allt om jag kommer få betydligt roligare cykling med en FS. Tack vare att:
-Cykling i stökig terräng blir behagligare
-Cyklingen blir enklare och mer förlåtande ur ett tekniskt perspektiv
- FS gör möjliggör bättre möjlighet att jobba med viktfördelningen i nedförsbackar.
Ger det mig en uppsida på igenomsnitt ca 10% att köpa en FS så kan det kvitta men är det en markant skillnad känns det onödigt att köpa en HT som jag snabbt kommer vilja byta ut.

Att jag inte cyklar hårdare terräng handlar framför allt om att jag inte har en cykel som är anpassad för det.

erolwi

Aktiv medlem
Bara harva runt så är det ju inte så noga men i stök är det ju både enklare och snabbare med FS. En HT måste ju köras mer aktivt och med mer precision, roligare tycker vissa, sämre enligt andra. Den kompenserar dock med bra klättring, kvick respons, lågt underhåll och billig drift.

Det ena är inte bättre än det andra, bara olika.

Senast ändrad:

MagerValp

Aktiv medlem
Min upplevelse är att skillnaden mellan HT och FS är ganska liten, men köttigare terräng främjar förstås FS. Jag kör HT på vinterhalvåret och FS på sommarhalvåret, och det jag märker är:

• Lite lättare att hitta grepp med bakhjulet på FS vid teknisk klättring, man får jobba mer aktivt med viktfördelning på HT:n
• Man får mikropauser där man kan sitta på sadeln och bara trampa över småstök där man på HT:n måste lyfta på rumpan vilket sparar energi
• Omedelbar feedback vid dåligt linjeval eller dålig landning efter dropp, inte samma marginal när man klantar sig på HT

Jag har inte mer kul i skogen på ena eller andra — faktiskt har jag haft några av de roligaste turerna i år på min helstela fatbike.

erolwi

Aktiv medlem
Min upplevelse är att skillnaden mellan HT och FS är ganska liten, men köttigare terräng främjar förstås FS. Jag kör HT på vinterhalvåret och FS på sommarhalvåret, och det jag märker är:

• Lite lättare att hitta grepp med bakhjulet på FS vid teknisk klättring, man får jobba mer aktivt med viktfördelning på HT:n
• Man får mikropauser där man kan sitta på sadeln och bara trampa över småstök där man på HT:n måste lyfta på rumpan vilket sparar energi
• Omedelbar feedback vid dåligt linjeval eller dålig landning efter dropp, inte samma marginal när man klantar sig på HT

Jag har inte mer kul i skogen på ena eller andra — faktiskt har jag haft några av de roligaste turerna i år på min helstela fatbike.
Jag bytte från FS till HT (och senare till helstel) då mina snälla hemmastigar inte erbjuder särskilt mycket utmaning på FS, bara sitta ner, sikta och veva på. Hade jag bott i Åre hade jag garanterat kört FS.

johfo

Aktiv medlem
FS är ju roligare ffa när det är stökigt, både uppför och nerför. Men det är lite mer att serva och lite mer som kan kringla.
Men vill du ha en kul leksak och har pengarna och redan börjat tänka FS är det nog dumt att tappa pengar på att köpa en HT som du snart säljer för att finansiera en FS...

Fundadores

Aktiv medlem
För mig handlar det nog om man gillar att sitta eller stå när man cyklar. Om man vill sittcykla långa sträckor i stökig terräng så är heldämpat mest bekvämt. Även nerför i stökig terräng så har ju heldämpat många fördelar. Föredrar man att ståcykla (vilket kanske lämpar sig bäst för kortare turer) så kan ju en HT vara mer snärtig. Ska man mest cykla grusväg och enklare stigar så är ju en HT också bra, men då kanske en mer XC-orienterad cykel är bättre.

Med det sagt tar jag min FS ut i skogen 9/10 gånger.

Joe111

Medlem
Stoicen är levererad och den är väldigt mycket mer terrängcykel än de HT jag cyklat på tidigare. Utifrån kostanden att gå upp till FS så är det ett givet beslut för mig att behålla den. Jag har bara hunnit med en kort testtur på Långholmen men känner hur stabilt den går.
Jag är sugen på att testa den i lättare DH, är det tillåtet at köra HT i Flottsbro eller Kungsberget? När jag passerade Järvsö i somras såg jag skyltar om att du bara får köra FS när du åker liftburet där.

Stort tack för alla råd!

simson

Aktiv medlem
Stoicen är levererad och den är väldigt mycket mer terrängcykel än de HT jag cyklat på tidigare. Utifrån kostanden att gå upp till FS så är det ett givet beslut för mig att behålla den. Jag har bara hunnit med en kort testtur på Långholmen men känner hur stabilt den går.
Jag är sugen på att testa den i lättare DH, är det tillåtet at köra HT i Flottsbro eller Kungsberget? När jag passerade Järvsö i somras såg jag skyltar om att du bara får köra FS när du åker liftburet där.

Stort tack för alla råd!
492D0E3D-B70E-4B52-A276-815382E6E29D.png

Lingon

Aktiv medlem
Det är bra teknikträning att lära sig cykla stök med en HT. Som sagt måste du stå upp och använda kroppen som fjädring.
Men när du lärt dig tekniken kommer du kunna cykla mycket snabbare på en FS också. Om du orkar trampa. :)

Berk

Aktiv medlem
Bara harva runt så är det ju inte så noga men i stök är det ju både enklare och snabbare med FS. En HT måste ju köras mer aktivt och med mer precision, roligare tycker vissa, sämre enligt andra. Den kompenserar dock med bra klättring, kvick respons, lågt underhåll och billig drift.

Det ena är inte bättre än det andra, bara olika.

Håller med allt, förutom att det borde preciseras att en HT klättrar riktigt bra på relativt slätt underlag, men att en FS ger mycket bättre grepp på stökiga klättringar. Efter flera år av träningen kan jag nu tajma trampningen och kropps/cykelrörelser så bra att jag kommer snabbt uppför de flesta tekniska klättringar med min HT. För mig är såna utmaningar en viktig del av vad gör stugcykling så roligt, men tror att inte alla tycker om det, som du också skriver.

Rassemouse

Aktiv medlem

Stort tack för alla råd!
Jag har kört med min ht i flottsbro så där är det lugnt, har även kört med den i andra bike parks, dock inte Järvsö än. Men som nån skrev ovan så verkar det vara tillåtet där så länge den är framdämpad och har skivbromsar.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Klart det går att köra HT i bike parks, det har jag gjort flera ggr. Men med det sagt så är det inte speciellt rätt med HT på sådana ställen. Går det fort i stök blir det jäkligt jobbigt helt enkelt o det finns stor risk att man pajar bakhjulet. HT passar bättre där det går lite långsamt. Släta hoppleder funkar dock helt ok.

Min åsikt alltså, det finns säkert andra som tycker annorlunda.

davlov

Aktiv medlem
Jag har en stoic 2 som leksak och en av ungarna använder den (mer sällan än jag önskar). Det är en jäkligt rolig cykel men som magervalp säger ovan så krävs det mer av åkaren. Men den går att åka fort på

MTBemil

Aktiv medlem
flottsbro kommer den funka kanon i, järvsö är nog mer än vad jag skulle våga med den gaffeln. men tar man det lugnt går väl allt

Freddye

Aktiv medlem

Stort tack för alla råd!
Jag kör HT i kungsberget och det fungerar kanon. Jag kör nästan allt utom dom övre delarna av dom svarta lederna.

I Järvsö har jag inte kört HT än. I hopplederna lär den trivas bra, dom rena DH lederna blir det nog för brötigt.

Fundadores

Aktiv medlem
Stoicen är ju byggd för att hålla för Enduro, handlar nog mer om vad dina knän pallar för. Hopplederna är ju ofta utan stenar o rötter. I Kungsberget kommer den funka fint.

Valhalla_

Aktiv medlem

Som småbarnsförälder med begränsad tid till egen cykling har det känts onödigt att binda upp pengar i en dyr cykel som inte använts. Cykeln kommer användas mest i Åre Björnen där jag de senaste åren spenderat 3-4 veckor med familjen (mest barnpassning) vilket också är planen framåt. Jag cyklar också lite i skogarna i Stockholm. Nuvarande cykel, cyklocross, Kona "Jake the Snake".
Efter köpet av Stoic såg jag att Bike-discont rear ut Slide Trail för 1750 Euro. För er som har erfarenhet av både HT och FS tror ni jag kommer jag förbli nöjd med med Stoic 3 eller är körglädjen så mycket större på en FS att jag borde investera i en sådan cykel direkt.

Tacksam för tips.
Mvh Joe
Kan bara tala för mig själv och jag avskyr ht. Hade inte tvekat en sekund på vad jag skulle välja. De där radonhojarna är ruskigt fina.

bürret

Ny medlem

Tacksam för tips.
Mvh Joe
Tja undra fall jag inte träffa på dig i somras i Åre och surra vid Åre björnen (kommer ihåg att du åkte Gravel och jag proppsa på om hardtail)
Jag som körde Nordest hardtailen.
Jag tycker fortfarande att hardtail är skojigare😃
Hoppas vi ses där i sommar igen👋

Leffe

Aktiv medlem
Du kommer bo flera veckor vid nordens bästa utförscykling… FS alla gånger. Med så mycket tid så kommer du ju hinna åka själv många ggr även som småbarnsförälder.
En HT vore ju som att bo i Åre på vintern och bara ha längdskidor med sig.

Leffe

Aktiv medlem
Hade också slängt ett öga på den här om storleken är rätt:

Om skicket är riktigt bra så kanske priset är rätt.

Senast ändrad:

d.e

Aktiv medlem
Du kommer bo flera veckor vid nordens bästa utförscykling… FS alla gånger. Med så mycket tid så kommer du ju hinna åka själv många ggr även som småbarnsförälder.
Inte om man har en HT som inte är XC, alltså en HT med lite mer utförsinriktning. Då blir det mer som att endast ha med sig telemarkskidor och det finns de som föredrar det 🙂

Jag tycker det är minst lika roligt att cykla nerför (Vallåsen) med min enduro-HT som med min Meta TR, man får vara med aktiv och man blir tröttare i benen men kul är det.

Joe111

Medlem
Jag har kört med min ht i flottsbro så där är det lugnt, har även kört med den i andra bike parks, dock inte Järvsö än. Men som nån skrev ovan så verkar det vara tillåtet där så länge den är framdämpad och har skivbromsar.
Tack!!
När jag var i Järvsö i somras vill jag minnas stod det på en skylt bredvid liften att de krävde FS all-mountain i gröna och blå backar, enduro i röda och DH cykel i Svarta. Hade man inte en sådan cykel gick det bra att hyra av de. Med tanke på tidigare svar så är det mycket möjligt att jag mins fel.

Joe111

Medlem
Tja undra fall jag inte träffa på dig i somras i Åre och surra vid Åre björnen (kommer ihåg att du åkte Gravel och jag proppsa på om hardtail)
Jag som körde Nordest hardtailen.
Jag tycker fortfarande att hardtail är skojigare😃
Hoppas vi ses där i sommar i sommar
Tja, kul att träffa dig att träffa dig här också, och tack för tippsen/ inspirationen. Skönt att höra att du fortfarande är nöjd med din HT för visst var det så att du hade byggt ganska nyligen efter att ha cyklat FS tidigare?
Det hoppas jag också!

Joe111

Medlem
I sommar kommer jag säkert kunna få möjligheten att cykla liftburet en gång eller två. Men nästan all cykling kommer bli i Björnen och i huvudsak tillsammans med barn. Inrättar de cykelskola för barn under 8 år så möjliggörs såklart mer tid till egen åkning, precis som i skidbacken.
Haha hoppas inte kontrasten är så stor, skidor utan stålkanter är inte kul att åka med i svenska isiga pister.

Joe111

Medlem
Inte om man har en HT som inte är XC, alltså en HT med lite mer utförsinriktning. Då blir det mer som att endast ha med sig telemarkskidor och det finns de som föredrar det 🙂

Jag tycker det är minst lika roligt att cykla nerför (Vallåsen) med min enduro-HT som med min Meta TR, man får vara med aktiv och man blir tröttare i benen men kul är det.
Tryggt att höra!
Det var ju också kul att åka offpist med tunna raka skidor innan de uppdaterades mot dagens typsnitt i slutet av 90-talet. Jag har alltså en sommar med mycket tekniknötande och trötta ben att se fram mot. Låter härligt :)

Fundadores

Aktiv medlem
Tack!!
När jag var i Järvsö i somras vill jag minnas stod det på en skylt bredvid liften att de krävde FS all-mountain i gröna och blå backar, enduro i röda och DH cykel i Svarta. Hade man inte en sådan cykel gick det bra att hyra av de. Med tanke på tidigare svar så är det mycket möjligt att jag mins fel.

Det är en rekommendation. Det är klart om man vet vad man gör så kan man absolut åka HT där. De flesta HT är inte anpassade för den typ av hårdare cykling så kanske också därav rekommendationen.

Topp