Duscha varmvatten på kall ram

Ragge Hylsa

Aktiv medlem
I huset där jag bor delar alla på en biltvätt som finns i garaget. Där finns en vanlig trädgårdsslang som enbart ger varmvatten (går ej att koppla om). Skall man vara orolig för sin aluminiumram om man varit ute dryga timmen i några minusgrader och man ställer sig och sprutar varmvatten på den? Personligen har jag undvikit att göra det nu när det börjar bli kallare, spolar bara av ev salt från drivlinan. Men ändå: säg att man dräller på hett vatten på en minusgradig ram.....kan aluminiumet ta skada/spricka?

Senast ändrad:
Guldragge sa:
I huset där jag bor delar alla på en biltvätt som finns i garaget. Där finns en vanlig trädgårdsslang som enbart ger varmvatten (går ej att koppla om). Skall man vara orolig för sin aluminiumram om man varit ute dryga timmen i några minusgrader och man ställer som och sprutar varmvatten på den? Personligen har jag undvikit att göra det nu när det börjar bli kallare, spolar bara av ev salt från drivlinan. Men ändå: säg att man dräller på hett vatten på en minusgradig ram.....kan aluminiumet ta skada/spricka?

Spontant skulle jag säga att det krävs bra mycket större temperaturskillnader än så för att det ska ta skada. Hur varmt är vattnet? Även varmvatten i kran är väl sällan mer än ca 60 grader?

Jag ska känna på det när jag kommer hem, om det är en bit över ljummet eller om det är på bränna-fingrarna-rejält-nivå...tack!

Guldragge sa:
I huset där jag bor delar alla på en biltvätt som finns i garaget. Där finns en vanlig trädgårdsslang som enbart ger varmvatten (går ej att koppla om). Skall man vara orolig för sin aluminiumram om man varit ute dryga timmen i några minusgrader och man ställer sig och sprutar varmvatten på den? Personligen har jag undvikit att göra det nu när det börjar bli kallare, spolar bara av ev salt från drivlinan. Men ändå: säg att man dräller på hett vatten på en minusgradig ram.....kan aluminiumet ta skada/spricka?

Nej

Tore krok sa:
Varmvatten sägs matta klarlack, så jag kör aldrig varmvatten.

Tjena!

Hmm, märkligt att många bilvårdare använder varmvatten då. Kan inte förstå hur varmt vatten skulle matta klarlacken och aldrig hört talas om det. Min lack skulle se ut som skit då eftersom jag alltid använder rejält varmt vatten när jag tvättar bilen för hand.

Kneecap sa:
Tore krok sa:
Varmvatten sägs matta klarlack, så jag kör aldrig varmvatten.

Tjena!

Hmm, märkligt att många bilvårdare använder varmvatten då. Kan inte förstå hur varmt vatten skulle matta klarlacken och aldrig hört talas om det. Min lack skulle se ut som skit då eftersom jag alltid använder rejält varmt vatten när jag tvättar bilen för hand.

Nä det låter helt orimligt :)
Använder också varmvatten.

matt1as sa:
Vad tror TS ska kunna hända ????
Att ramen ska spricka. Han har hört att aluminium spricker lätt och vet att vissa saker lätt spricker om man häller varmvatten på dem, t ex is-skulpturer. Men Nej!, aluminiumramar är inte en sån sak. De spricker av utmattning. Men, kom ihåg, spricker en står dig tusen åter.

Senast ändrad:
Fast Alu har ju ganska hög termisk ekpansions koeff väl? Jag tänker att doppar man omvartannat sin cykel i flytande kväve och sen kokande vatten kommer Aluhojen spricka först, sen stål och sist av allt Titan. Det är ju sånt värt att tänka på om man tex är en sån som tvättar cykeln i flytande kväve som ska vara ett väldigt miljövänligt tvättmedel om jag förstått saken rätt.

uandt sa:
Fast Alu har ju ganska hög termisk ekpansions koeff väl? Jag tänker att doppar man omvartannat sin cykel i flytande kväve och sen kokande vatten kommer Aluhojen spricka först, sen stål och sist av allt Titan. Det är ju sånt värt att tänka på om man tex är en sån som tvättar cykeln i flytande kväve som ska vara ett väldigt miljövänligt tvättmedel om jag förstått saken rätt.

Fast det drar rätt mycket energi för att kyla ner kvävet. Och sen, hur ren blir cykeln av kväve, utan tillsatt YES? Nja.

Kan reachen på hojen bli kortare än 500mm så att man inte kan cykla på den utan att vara ängslig för vad grannen ska tycka om man tvättar varmt också kanske. Det kanske är smidigare att bara flytta nånstans där det alltid är varmt så slipper man fundera i alla fall på det :/.

revben sa:
Kan reachen på hojen bli kortare än 500mm så att man inte kan cykla på den utan att vara ängslig för vad grannen ska tycka om man tvättar varmt också kanske. Det kanske är smidigare att bara flytta nånstans där det alltid är varmt så slipper man fundera i alla fall på det :/.

Lösningen är enkel: Kallvatten på överröret & varmvatten på sadelröret, så får du lägre & längre hoj.
Men akta för faaan så att du inte får kallvatten på styrstammen, för då jävlar...
Nejmenvaffaan, tvärtom ska det ju vara! *skäms lite över slarvig termodynamik*

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp