DVO-tråden

soderblom

Aktiv medlem
DVO-tråden
Det är ju ett antal ägare av både gafflar och bakdämpare från DVO på Happy numera så jag hade en tanke om att skapa en tråd för att samla tips om setup, mektips, garantiärenden och nyheter.

Har inte hittat så mycket diskussioner kring inställning av Diamond-gaffeln här på happy men tyckte jag hittade ganska rätt mha DVO's grundsetup. Ökade OTT en del och några småjusteringar av retur och HSC så känns det bra.

Topaz-dämparen har tidigare varit uppe för diskussion i denna tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/3015219/3260108

DVO-tråden
Jag körde grund set upen på Diamond med några smärre justeringar.
Typ 6 varv på OTT och 2-3 klick Hsc.

En grej att tänka på om man ska justera slaglängden är att loctiten måste värmas extremt mycket för att släppa. Hårtork funkade inte utan varnluftspistol rekommenderas för att slippa massa fula märken i låsringen från verktyg som slinter.

DVO-tråden
Kul tråd!
Slog till på en diamant för några månader sen. Den ersätter en fox 36 performance som saknar massa inställningar.
Har dock inte hunnit testa ordentligt då jag har en trasig knäskål...
Har åtminstone stallet in den med DVOs guide och parkerings-gungandet känns bra. Kommer troligen skruva lite mer på det framöver när jag är igång igen.
Det verkar vara en kompetent gaffel med en bra tillverkare i bakgrunden som, vad jag läst mig till åtminstone, ger bra support!

DVO-tråden
Har kört Diamant-Topaz i tre säsonger och Beryl-Topaz den här sommaren. Är snuskigt nöjd och ser inte att jag ska byta märke den närmaste tiden.
Lätta att ställa in och serva??

DVO-tråden
Slog till på en "nättare" uppgradering denna säsongen.

Min Orange fick först en Diamond och ytterligare lite senare en Topaz istället för Pike och Monarch plus.
Labbade lite utifrån rekommenderad base tune och är sjukt nöjd med den.
DH'n fick en Emerald (istället för Boxxer RC) och efter har kört den i Vallåsen, Bollekollen och nu senast i Järvsö så måste jag säga att jag är sjukt nöjd.
Jag överlevde ju tom Itzy Bitzy ;-)

Jag tänker inte svära mig fri ifrån att jag inte kan vara placebonöjd med tanke på vad kalaset kostade i slutänden ;)
Men efter en dag på DH'n så känns iaf inte händerna sönderslagna längre :-D

DVO-tråden
Jag har köpt en beggad Diamond som jag ska fixa till under hösten, att ersätta 32 mm Revelation-gaffeln jag kört i två år till min Transition Scout.

Smått oroande att man bara verkar kunna beställa delar direkt från dem i USA. Min kom inte med slaglängds-reducerings-spacers, då den var OEM på en komplett hoj, och jag ska sänka den från 160 till 140. Två plastringar för 150 kr inkl. frakt var inte farligt (om än dyrt kilopris), men åkte ju på tull/skatt-fördrojningen (87 kr) oxå.

Gillar dock att det är Ronnie själv som svarar på support e-mails, ganska snabbt och bra. :)

DVO-tråden
Finns norsk distributör som du kan beställa delar av. Speedshop.no eller nåt sånt.

Värm som sagt ordentligt, och lägg rikligt med fett på ott fjädern den när du återmonterar så det inte knäpper om den sen.
Ett trick om du inte har bra skruvstäd med lämpliga backar är att linda en slang runt några varv tight och ha en person som håller och en som drar med verktyget.

Senast ändrad:
DVO-tråden
När jag googlade så var de listade som inte levererbara på bike24, så jag tog för givet att det var svårt att få leveranser, handlarn är inte pepp, osv. Nu står det 5-8 dagar leveranstid iaf...

Tack för tipset om norsk distributör som tar reservdelsbeställningar.

DVO-tråden
Kan säga att Jonas på speedproducts.no är grymt bra att ha och göra med.
Bara att ringa honom så fixar han det som behövs.
Att tänka på med Norge är ju att det är utanför EU med moms och grejer.

DVO-tråden
DVO-tråden
tomcaten sa:
Jag undrar om man kan sänka slaglängden till ett udda mått som 145 cm? Ifrån 160

Nej, lägena bestäms av spacers som har en viss tjocklek. Med det sagt skulle du säkert kunna slipa ner en spacer till hälften och därmed få ut en justering om 5 mm som jag antar att du menar. Annars blir gaffeln superstor.
Gäller dock bara Diamond. Beryl justeras genom att flytta en pin internt.

DVO-tråden
marr sa:
Vernersson sa:
glitch sa:
Sneglar lite på Beryl, är det korrekt att man måste öppna gaffeln för att justera OTT fjädern? Verkar lite stökigt.

Ser faktiskt ut att stämma väldigt bra.
http://tech.dvosuspension.com/wp-content/uploads/2018/01/beryl_OTT_travel-guide.pdf (se sidan 7)

Mecklar man på den så ofta? Visst, meckigt att ställa in, men sen?

Ne lite så jag tänker. Ställde den på base line på diamonden och rörde den aldrig efter.

DVO-tråden
glitch sa:
tomcaten sa:
Jag undrar om man kan sänka slaglängden till ett udda mått som 145 cm? Ifrån 160

Nej, lägena bestäms av spacers som har en viss tjocklek. Med det sagt skulle du säkert kunna slipa ner en spacer till hälften och därmed få ut en justering om 5 mm som jag antar att du menar. Annars blir gaffeln superstor.
Gäller dock bara Diamond. Beryl justeras genom att flytta en pin internt.

Tack för svar

DVO-tråden
tomcaten sa:
Så det är lite av en Fit and forget dämpare? (syftar mest på diamond som jag spekulerar på)

Beror nog på hur känslig man är.
Själv nöjde jag mig med de grundinställningar dvo rekommenderade, ändrade returen en smula sen var det bra. labbade lite med lsc och hsc men märkte ingen stor skillnad så de förblev som base tune. Var ändå lätt skönaste gaffeln jag åkt på.

DVO-tråden
Sitter en Jade med nukeproof superlight 500 fjäder på min nya Starling, sjukt nöjd med det lilla jag hittills cyklat på den. Älskar velcro-greppet bak men ändå känns den poppig och lätt att få loss bakänden om jag vill. Har hittills labbat väldigt lite med retur/LSC/HSC mer än att följa DVO:s bas-tune för min vikt/fjäder/dämparlängd.

DVO-tråden
tomcaten sa:
Just nu Diamond hos CRC för 6700:-

Är inte det väldigt mycket bra gaffel för ok pengar?

Nu är jag ju partisk då jag är en DVO-fanboy men det är ett i mitt tycke väldigt bra pris. Att notera att priset gäller icke-boost versionen som inte kan ta mycket bredare däck än 2,4. Det enda negativa med den gaffeln enligt mig.

DVO-tråden
030.JPG

Eeehhh booost? Vad e de?

DVO-tråden
Rockingman sa:
tomcaten sa:

Nu är jag ju partisk då jag är en DVO-fanboy men det är ett i mitt tycke väldigt bra pris. Att notera att priset gäller icke-boost versionen som inte kan ta mycket bredare däck än 2,4. Det enda negativa med den gaffeln enligt mig.

Kör DHF 2,4 på 35id fälg i min icke boost diamant och är über nöjd.?

DVO-tråden
Paco sa:
Rockingman sa:
tomcaten sa:

Kör DHF 2,4 på 35id fälg i min icke boost diamant och är über nöjd.?

Snyggt, jag kör 2,35 Magiska Mary på 30 mm id fälg och det funkar också fint. Tror dock det kan vara tight med 2,5:or

DVO-tråden
Nån vet nåt fulmek eller nån produkt som funkar som "oil catch container" till att avlufta dämparenheten på Diamond? En liten kopp med pip som sticker ut i mitten av en platt botten. Funkar Shimano bromsluftnings-tratten måntro?

DVO-tråden
qma sa:
Nån vet nåt fulmek eller nån produkt som funkar som "oil catch container" till att avlufta dämparenheten på Diamond? En liten kopp med pip som sticker ut i mitten av en platt botten. Funkar Shimano bromsluftnings-tratten måntro?

Funkar inte en sån spruta som man luftar bromsarna med?

DVO-tråden
wenna sa:
qma sa:

Funkar inte en sån spruta som man luftar bromsarna med?

Kanske på nåt sätt men det blir inte som i instruktionerna. Här är sidan ur dem där denna mojäng dyker upp.

Bilagor

• Oilcatchcontainer.png
    Oilcatchcontainer.png
    61.4 KB · Besök: 99
DVO-tråden
qma sa:
Eller, iofs, rycker man pistongen ur en spruta så lär det funka - kanske det du mena. Bra idé.

Nä det var inte så jag menade, trodde det var som när man luftar Topaz bakdämparen (och vissa bromsar) att man skruvar fast slangen från sprutan i luftningshålet.

topazbleed.jpg

Senast ändrad:
DVO-tråden
Jag fick ordning på min non-boost Diamond som jag köpt på happy k&s. Tack Makten för fotot från dagens premiärtur. Jag har inte ställt in den än men den känns redan väldigt följsam och greppig jämfört med 32 mm Revelation-gaffeln den ersätter.

Följande är utfört:

Servat luftfjäderenheten och sänkt den från 160 till 140, med plastplupparna jag fick köpa löst pga. OEM 160 mm gaffel.
Moddat rebound-pistongen i dämparenheten enligt instruktioner från DVO - jämnat ut båda sidorna av pistongen med metallslippapper, en fix för att vissa gafflar fått lite fel yta på den och därför kan göra oönskade knackande ljud vid rebound från högfartskompression.
Servat och luftat dämparenheten.
Bytt skrapringar (och underbensservice så klart).

Den där "oil catch container" för att avlufta dämparen ska alltså vara en kopp med ett typ drygt 20 mm hål i botten, så att den kan hålla luftningshålet i oljebad medans man drar dämparen genom slaget 3-4 ggr. Jag frågade efter doseringsgrejor på Apoteket och fick en liten plastkopp och spruta gratis. Den plastkoppen duger fint.

Bilagor

• forstaturen.jpg
    forstaturen.jpg
    159.4 KB · Besök: 139
DVO-tråden
Ärade DVO-iter.....

Det börjar bli hög tid att "våra" hojarna så därför undrar jag var ni brukar köpa servicekit till dämpare & gafflar.

Samt vilka oljor använder ni?
DVO specar ju bara 2.5wt & 7.5wt (ej maxima)
Enbart min Emerald vill ju ha 400ml ny olja så jag tänker mig förpackning om typ litern.

Det jag har att serva är:
Topaz T3Air
Diamond
Emerald

Tillbaka
Topp