Dyr lagning av cykel

Dyr lagning av cykel
Hej funderar lite om min cykel verkstad försöker salta fakturan. Behövde byta bromshandtag i fram på min trek fx2 gen 4
Även rikta hjulet en smula och laga en metall stag till atönk skärmen vi sade ca 1200 men nu heter det 1700 och att bara byta bromshandtag kostar tydligen 1200

Vet inte men i mina ögon låter det sinnes sjukt ju

Dyr lagning av cykel
3 olika saker för 1700 spänn, när en del påstås kosta 1200 spänn. Låter ju billigt! Bilverkstaden tar inte ens in bilen utan en avgift för felsökning på 1600, sen börjar det arbetas.

Nej det är inte sinnessjukt. Gillar man det inte får man väl skruva själv. :)

Dyr lagning av cykel
Så att byta ett bromshandrag på en hoj är alltså 1200 ett rimligt pris ? Jag menar boka till metal steget på stänk skärmen är typ 5 m jobb rikta hjulet kostar typ 450
Jamen gör det själv då.
Delen kanske inte är så dyr (men Shimano tar rätt saftigt betalt till Sverige) men de måste ju lufta efteråt, det tar en liten stund tillsammans.

Dyr lagning av cykel
Listpris på komplett broms verkar vara ca 6-700 kr. Jag kan inte hitta handtaget löst. Kanske går det att ersätta med ett Shimano-handtag men det är inte helt säkert och nog inte något som verkstaden gör om det är en "Trek-verkstad". Sen skall systemet fyllas med ny olja då reservoaren sitter i handtaget så den oljan försvinner ju. (ett system som är förfyllt kan man kanske ta och flytta över bara handtaget som en snabblösning. men jag är rätt säker på att en serös verkstad skulle luftat igenom systemet). Där tillkommer både tid och arbete och utrustning.

Det är inte ett jättejobb men det tar nog en timme ändå att sätta upp hojen, plocka bort handtag mm. sen koppla bort handtaget och montera ett nytt och fylla ny olja och lufta.

Hade det inte varit intern vajerdragning så hade man bara kunnat byta en komplett broms rakt av själv, för ca halva priset då.

Dyr lagning av cykel
Jag tänkte lite i min skalle man bara kunde byta själva handtaget som var böjt.olja ?

Det är total kostnaden för byta ett böjt handtag rikta ett hjul och bocka till staget på stänk skärmen.
Jag antar dom köpte nytt handtag

Dyr lagning av cykel
Jag kan väl tycka att man bör kontakta kunden när priset ökar med 40% jämfört med vad man först gissat.

Samtidigt är 1700:- ett rimligt pris för att rikta ett hjul och byta bromshandtag på en hydraulisk broms där Tektro-handtaget ska beställas och broms-systemet sen måste luftas.

Dyr lagning av cykel
Så att byta ett bromshandrag på en hoj är alltså 1200 ett rimligt pris ? Jag menar boka till metal steget på stänk skärmen är typ 5 m jobb rikta hjulet kostar typ 450
På din modell av cykel sitter det Tektro HD-R280-bromsar enligt Treks egna sida. Slår man en snabb sökning så ligger bara handtaget på mellan ~450-750kr beroende på vart man handlar. Sedan får du ta med i beräkningen arbetet som utförs, iom att du har och göra med hydraulik så är det specialverktyg och lite extra krångel plus att dom troligen luftar bromsen för att vara säkra.

1700kr för det totala arbetet lät inte farligt med både bromsarbetet och riktning av hjul. Så länge allt är gjort korrekt och bra så.

Skärmstag bockar man till hemma på köksbänken, du har runda fina kanter där att arbeta med. Tar bara 5 minuter, du vet.

Dyr lagning av cykel
Va det jag bad om byt handtaget. Rikta hjulet som vat knappt snett och rätta till snabb bryr pinnen på cykeln

Ja, men jag vet inte om det finns olika ord för det på svenska. Handtaget verkar användas både för hela grejen med kolv som man skruvar fast på styret och bara "lösa" handtaget som rör sig när man bromsar. Jag gissar att många cykelverkstad inte har lösa handtag på lager.

Dyr lagning av cykel
Jamen gör det själv då.
Delen kanske inte är så dyr (men Shimano tar rätt saftigt betalt till Sverige) men de måste ju lufta efteråt, det tar en liten stund tillsammans.
Hej.. Min LBS tar 370kr för att lufta en broms. Det år ett irriterande jiddrande med priserna på hela affären, tycker jag. Sätt ett pris som sedan hålls. Dessutom finns det regler för hur mycket man FÅR höja priset i efterhand. mvh borano20

Dyr lagning av cykel
Ja, men jag vet inte om det finns olika ord för det på svenska. Handtaget verkar användas både för hela grejen med kolv som man skruvar fast på styret och bara "lösa" handtaget som rör sig när man bromsar. Jag gissar att många cykelverkstad inte har lösa handtag på lager.
Det är väl tekniskt sett bromscylindern vi talar om som själva greppet går in i. På engelska brukar man se "brake lever assembly" eller liknande. Själva handtaget heter "lever blade" när man söker individuella reservdelar. Så skulle väl kanske närmast kalla själva huset/hållaren för greppet "cylindern" och själva handtaget för "bromsgrepp/handtag" på svenska.

Ser ut som att just denna bromsen kan handtaget bytas på, verkar finnas kit för det online. Men kan vara så att verkstan kanske byter hela för att vara säkra eller för att dom som det sades tidigare inte hade i lager eller kunde få tag på kit snabbt.

Dyr lagning av cykel
Jag vet ju dom beställde hem delarna då jag väntat typ 2 veckor. Men kanske blir lite mer klart nör jag sett fakturan så kanske ninkan avgöra om det är rimligt. Jag tycker det verksr dyrt

Dyr lagning av cykel
Så är det vid arbete i Sverige. Senaste veckorna har två kompisar av min son brytt/böjd handtag. Jag köpte ett grepp för 15 euro till en (och fick pengarna tillbaka) och min son monterade det. Föreslog att köpa också till de andra men pappan sade att de kunde lämna in hos verkstan. Kanske bättre att min son tjänar 500 kr på det, men så funkar det inte riktigt.

Dyr lagning av cykel
man får nog räkna med att de byter hela och att det kostar 1200 inkl lufting + en marginal för att hantera diskussion med kunden.
Det är inte alltid lätt att få tag i själva "lever" + funkar det inte sen så blir det tjafs.

Jag känner inte till nåt annat alterntiv än att göra det själv

Dyr lagning av cykel
Så är det vid arbete i Sverige. Senaste veckorna har två kompisar av min son brytt/böjd handtag. Jag köpte ett grepp för 15 euro till en (och fick pengarna tillbaka) och min son monterade det. Föreslog att köpa också till de andra men pappan sade att de kunde lämna in hos verkstan. Kanske bättre att min son tjänar 500 kr på det, men så funkar det inte riktigt.

Det är tufft, har man köpt en fin men beggagnad FS till barnet så kan det snabbt rulla på 10 000K i service. Inte minst om det är butique dämpare som går hårt utan service.

Dyr lagning av cykel
Finns handtaget faktiskt att köpa som lös reservdel då? I lager? Shimano har ju artikelnummer på dem i sin reservdelskatalog, men de har inte funnits tillgängliga på många år så man får ändå köpa en hel ny broms för att reparera.

Men annars ja, fullt rimliga priser från verkstaden. Det är väldigt mycket billigare att meka själv.

Dyr lagning av cykel
Finns handtaget faktiskt att köpa som lös reservdel då? I lager? Shimano har ju artikelnummer på dem i sin reservdelskatalog, men de har inte funnits tillgängliga på många år så man får ändå köpa en hel ny broms för att reparera.

Flera tyskar har på lager. Jag skulle köpa ett vänster och höger om jag körde Shimano i park eller alperna.

Dyr lagning av cykel

Men annars ja, fullt rimliga priser från verkstaden. Det är väldigt mycket billigare att meka själv.
Jag har lyckats köpa till mina relativt aktuella dyrbromsar men det var ett väldigt letande + att det verkar vara tektro här

Ja, det finns i lager beroende på exakt modell och/eller några timmars research på vad som passar + youtube video på att man kan bygga om vänster till höger etc.

Dyr lagning av cykel
Momsen är 20% av 1700:- och det blir 340:-
1360 kr kvar som ska täcka en reservdel och lite olja (försumbart).
Jag brukar verkligen inte försvara verkstäder, hantverkare och andra tjänsteutförares arvoden, men...

Hur lång tid tar det att demontera, montera och lufta?
Riktning av ett hjul? Tog han det på känsla eller demonterade han hjulet, däcket etc?Cykelmek. i Lund skulle ha 450-500 kr för att ersätta två ekrar och rikta dotterns hjul - det såg verkligen ut som en åtta... jag hittade ett annat hjul och förklarade att det är olämplight att skjutsa och cykla över en hög trottoarkant. Om hon vill göra en kille förlägen finns det bättre sätt.
Bocka ett stag? En eller fem min?

Lek med tanken att allt tar 45 minuter, inkl. snack etc. Vad kostar det att klippa sig? Jag betalar 250 spänn och får kvitto men många betalar en tusenlapp.

Tja, som många skriver - en del av oss kämpar med skiten och andra betalar gladeligen (och är arga efteråt).

Betala utan kvitto? Tja, vem vet, personen kanske uppbär bidrag och då får vi betala dubbelt, typ, och det snedvrider konkurrensen.

Tillbaka
Topp