Dyr racer = ren lyxpryl?

Transwave

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag satt och kikade på racers och hittade följande modell som jag tycker är intressant:
Kolfiberrram, ultegra komponenter, vikt 7.02kg. En riktig raket med andra ord för fjuttiga 26k.

I nästa prisklass får man elektroniska ultegra växlar och skivbromsar och är uppe i 40k och vikt på 7,42kg. Är man beredd att betala 52k så får man också kolfiberhjul och en vikt på 7,38kg, vilket fortfarande är klart mer än hojen för 26k.

Är det med andra ord endast lyx och bättre bromsverkan man betalar för om man köper racern för 52k jämfört med modellen som kostar hälften så mycket eller är det något jag missat?

kntzn

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag satt och kikade på racers och hittade följande modell som jag tycker är intressant:
Kolfiberrram, ultegra komponenter, vikt 7.02kg. En riktig raket med andra ord för fjuttiga 26k.

I nästa prisklass får man elektroniska ultegra växlar och skivbromsar och är uppe i 40k och vikt på 7,42kg. Är man beredd att betala 52k så får man också kolfiberhjul och en vikt på 7,38kg, vilket fortfarande är klart mer än hojen för 26k.

Är det med andra ord endast lyx och bättre bromsverkan man betalar för om man köper racern för 52k jämfört med modellen som kostar hälften så mycket eller är det något jag missat?
Racern för 52k är ffa mer aerodynamisk, vilket har sjukt mycket större betydelse än vad cykeln väger om du vill köra fort.

42Hz

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Nu har jag inte testat elektroniska växlar. visst kan de klassas som "lyx" men de har även praktiska fördelar.
Man får mycket cykel för 26Kkr och varje uppgradering därifrån bygger snabbt upp priset. =

JPL

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Vad som är lyx och "funktion-jag-gärna-vill-ha" är väl väldigt godtyckligt?
Och som vanligt får man väl ställa relationen mot vad man är för cyklist och vilken typ av cykling man tänker sig.

Själv har jag tex en gammal aeroracer som säkerligen är rätt vapen för ett yngre stjärnskott. Dock skulle jag nog bli snabbare med en komfort-aktig lvg-hoj mht vad min kropp "tycker".

Joem

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Precis som med mycket annat antar jag att man för en dyrare cykel betalar för fler utvecklingstimmar (utöver finare komponenter). Det hade annars varit svårt för tillverkarna att hävda att A är bättre än B utan att kunna påvisa skillnader, i t ex aerodynamik , mellan en hoj för 25 000 kr och en hoj för 50 000 kr. Om man märker detta i praktiken? # Njaeellerkanske

Sa någon att batteriväxlar är det bästa som hänt 😎

johan44

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Precis som med mycket annat antar jag att man för en dyrare cykel betalar för fler utvecklingstimmar (utöver finare komponenter). Det hade annars varit svårt för tillverkarna att hävda att A är bättre än B utan att kunna påvisa skillnader, i t ex aerodynamik , mellan en hoj för 25 000 kr och en hoj för 50 000 kr. Om man märker detta i praktiken? # Njaeellerkanske

Sa någon att batteriväxlar är det bästa som hänt 😎
Har aldrig testat batteriväxlar men heller aldrig saknat nån växelprestanda på lvg. Vad är det som tillförs praktiskt, slipper man släppa trycket lite lite nån tiondels sekund i växlingen? Är inte emot men nyfiken på den stora uppsidan. På mtb i bröt och snabba variationer så känns el lockande när det blir mainstream och rimligt prisat.

Joem

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Har aldrig testat batteriväxlar men heller aldrig saknat nån växelprestanda på lvg. Vad är det som tillförs praktiskt, slipper man släppa trycket lite lite nån tiondels sekund i växlingen? Är inte emot men nyfiken på den stora uppsidan. På mtb i bröt och snabba variationer så känns el lockande när det blir mainstream och rimligt prisat.
Det är bara jag som är lite löjlig. Det råder ju delade meningar om det förträffliga kring elväxlar. Jag har haft både och men kör numer på Di2. Väljusterade mekaniska fungerar precis lika bra. För min del är det mer känslan och hur växlingarna ter sig. Sen är väl en fördel underhållsfriheten och att det är väldigt smidigt att justera. Men som sagt, går precis lika bra med mekaniska.

GoranS

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Som fotograferande turistcyklist har jag en situation där jag tycker elväxlar är en fördel.

Jag har tagit fram kameran och har den i höger hand med remen runt handleden. Backens lutning ökar och jag skulle vilja växla ner till lättare växel. Genom att jag har kameran i höger hand vill jag helst inte använda högerhanden för att växla med då kameran i så fall kommer att hänga och dingla i remen medan jag växlar. Lösningen för mig är då att luta höger hand med kameran i handen på styret och använda vänsterhanden för att växla ner till lättare växel bak. Detta är klart enklare med en elväxel där man bara behöver toucha knappen istället för att som på en mekanisk växel föra växelspaken en bit i sidled.

Om det är värt extrakostnaden för elväxel kan ju allvarligt diskuteras, men det är en situation där jag faktiskt upplever en konkret fördel med elväxlar.

glitch

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Racern för 52k är ffa mer aerodynamisk, vilket har sjukt mycket större betydelse än vad cykeln väger om du vill köra fort.

Och cyklar man mest själv i hastigheter runt 30 km/h utan att jaga sekunder så har inte aerodynamiken "sjukt stor betydelse" utan man bör lägga mer vikt på bra sittposition, att man är bekväm under så lång tid som ens cykling är osv. Sen får cykeln gärna vara hyfsat aero ändå men det dras på lite väl stora växlar kring aero när många cyklar runt själva i farter där aero inte ger så värst mycket mer än coolt utseende :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Som fotograferande turistcyklist har jag en situation där jag tycker elväxlar är en fördel.

Jag har tagit fram kameran och har den i höger hand med remen runt handleden. Backens lutning ökar och jag skulle vilja växla ner till lättare växel. Genom att jag har kameran i höger hand vill jag helst inte använda högerhanden för att växla med då kameran i så fall kommer att hänga och dingla i remen medan jag växlar. Lösningen för mig är då att luta höger hand med kameran i handen på styret och använda vänsterhanden för att växla ner till lättare växel bak. Detta är klart enklare med en elväxel där man bara behöver toucha knappen istället för att som på en mekanisk växel föra växelspaken en bit i sidled.

Om det är värt extrakostnaden för elväxel kan ju allvarligt diskuteras, men det är en situation där jag faktiskt upplever en konkret fördel med elväxlar.

Kan du inte programmera knappen uppe på handtaget på vänstern för att växla ner?

ManneGh

Medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Det är väl ändå så att man över 20-25k för en landsvägsracer betalar enormt mycket för watt per krona.
GCN har väl gjort otaliga klipp inom ämnet w/kr.

Är man en absolut elitcyklist och vill kräma varje fördel är det väl värt från ett fartperspektiv, annars kanske det ger bättre effekt att lägga pengar på en coach eller liknande.
Sen om man har pengar över och gillar en fin cykel det är ju en annan femma men det är ju knappast cykeln som man blir snabb av.

drpepper82

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Största fördelen med elektroniska växlar är ju om du inte är super kunnig på cyklar. Du slipper allt vardags finlir som kommer med mekaniska om du som mig inte vill ha det minsta missljud från dina växlar. Di2 ställer du in en gång sedan funkar de bara. De som säger att mekaniska är lika bra är sådana som har lite koll och kan skruva lite själva då är mekaniskt precis lika bra.

Joem

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Största fördelen med elektroniska växlar är ju om du inte är super kunnig på cyklar. Du slipper allt vardags finlir som kommer med mekaniska om du som mig inte vill ha det minsta missljud från dina växlar. Di2 ställer du in en gång sedan funkar de bara. De som säger att mekaniska är lika bra är sådana som har lite koll och kan skruva lite själva då är mekaniskt precis lika bra.
Jag har Di2 och hävdar att väljusterade mekaniska är lika bra som motsvarande elektriska. Det du beskriver som vardagligt justerande av mekaniska existerar inte hos någon som sköter sin cykel efter normalt protokoll. Justering av mekaniska görs någon gång i månaden eller mer sällan. Justering av elektriska görs någon gång i månaden eller mer sällan. Cheers 🍻

hanek082

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Har haft min racer sedan 2012 och har nog aldrig behövt meka med växlar och göra finlir, har kanske fått service 2 gånger sen ny med ny drivlina en gång.

Är dock en solskenscyklist på lvg så den blir sällan smutsig osv.

HåkanC

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
De som säger att mekaniska är lika bra är sådana som har lite koll och kan skruva lite själva då är mekaniskt precis lika bra.
Som jag har skrivit här flera ggr tidigare:
Om du väljer långlivade lågfriktionsvajrar + höljen, gärna även helkapslade slipper du 90(99?) procent av finjusterandet av växlarna.
Jag brukar rekommendera det jag själv har (som de flesta på Happy?) och är nöjd med;
Jagwire Elite Sealed
jagwire-shifting-cables-set-elite-sealed-mtb-road.jpg

https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit

Ok, så om den billigare hojen haft högprofilfälgar och platt ram så hade den varit minst lika snabb fast för halva priset?
Det är långtifrån säkert att en Canyon Ultimate med "högprofilfälgar och platt ram" är lika snabb som en cykel med aeroformad ram, tex en Canyon Aeroad
Däremot är det tveksamt om den billigare hojen är just billigare längre.

MTBemil

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
klart det är en lyxpryl, går väl även säga för en cykel för 26k. Om den dyrare modellen är kvantifierbart bättre kvittar väl för tillverkaren, de är mest intresserade att fylla så många prissegment som möjligt.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Proffsstallen är sponsrade så de får helt enkelt cykla på det som erbjuds. Med det vore intressant om proffsen fick svara anonymt på frågan om vilket märke/modell de helst kör på.
Inget ovanligt att proffsen har egna önskemål/krav om hur deras deras cyklar ska utrustas/produceras.
När Canyon blev sponsor till Quickstep? så dröjde det inte länge innan Canyon fick byta alla plastcyklar till metalcyklar. Skiten höll inte för pavè!

För övrigt så är/var detmycket vanligt att lacka ramar i någon annans färger.

-Andy-

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Inget ovanligt att proffsen har egna önskemål/krav om hur deras deras cyklar ska utrustas/produceras.
När Canyon blev sponsor till Quickstep? så dröjde det inte länge innan Canyon fick byta alla plastcyklar till metalcyklar. Skiten höll inte för pavè!

För övrigt så är/var detmycket vanligt att lacka ramar i någon annans färger.

Det är klart de anpassar cyklarna, men att byta sadel, styrstam eller lacka om ramen räknas inte som en helt annan cykel. Man ska komma ihåg att de cykelmodeller som proffsen kör på även ska gå att köpa för oss konsumenter så proffsen cyklar inte runt på något superspecial direkt.

ejma

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Största fördelen med DI2 tycker jag är att det finns flera knappar som kan konfigureras för växling och annat (cykeldator).
Full synchro shifting tycker jag fungerar utmärkt. Växlar upp/ner med knapparna på höger reglage alternativt med tummarna på "hornen". Knapparna på vänster reglage kan styra cykteldatorn.

Tycker att växlingarna alltid är rena utan "skrap", men knapparna ger en tråkig känsla och inte den mer livfulla känslan meklaniska växlar ger.

HåkanC

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Glöm inte att åtminstone den tidigare Canyon Aeroad är den snabbaste cykeln i världen. Åtminstone enl Cyclingtips och Strava.
Den nuvarande Canyon Aeroad är ännu snabbare, enl oberoende tester

gustavgo

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
klart det är en lyxpryl, går väl även säga för en cykel för 26k. Om den dyrare modellen är kvantifierbart bättre kvittar väl för tillverkaren, de är mest intresserade att fylla så många prissegment som möjligt.

Ja men precis. Du säkert märker en skillnad i känsla. En annan bromskänsla, lite rappare växling, ett annat ljud från hjulen. Kanske går det mäta upp någon skillnad i prestanda åt det ena eller andra hållet. Vad det egentligen handlar om är att erbjuda något "bättre" för de som har plånboken att betala för det.

Det ligger i väldigt stor värde i att ha något som på pappret är marginellt bättre, häftigare, mer likt det som proffsen använder etc. Medelcyklisten på happy kan nog göra betydligt större skillnad genom att träna mer/bättre, gå ner i vikt, mer aerodynamisk position på cykeln etc om det är hög snitthastighet man är ute efter.

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag har Di2 och hävdar att väljusterade mekaniska är lika bra som motsvarande elektriska. Det du beskriver som vardagligt justerande av mekaniska existerar inte hos någon som sköter sin cykel efter normalt protokoll. Justering av mekaniska görs någon gång i månaden eller mer sällan. Justering av elektriska görs någon gång i månaden eller mer sällan. Cheers 🍻
Justering av elektroniska växlar "någon gång i månaden"? Vad gör du med din stackars cykel?! 😱

gustavgo

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Glöm inte att åtminstone den tidigare Canyon Aeroad är den snabbaste cykeln i världen. Åtminstone enl Cyclingtips och Strava.
Den nuvarande Canyon Aeroad är ännu snabbare, enl oberoende tester

Det säger egentligen bara att de som äger en Canyon Aeroad i snitt cyklar lite snabbare än de som cyklar på tex.en Pinarello F10. Man får in så mycket mer variabler i en sådan jämförelse. Säljs det lite mer av Aeroad i länder med platt terräng till en målgrupp som tränar hårdare så slår det på siffrorna.

Det är väl ingen som tror att en 10kkr alu cykel från Sensa är 5% snabbare än aeromodeller från Bianchi och Pinarello...

Mashimaro

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?

Hur mycket är extra sekunder värt för dig? GCN testar Endurace Alu-cykel mot en Aeroad CF SLX Disc. Skillnaden existerar, men är inte milsvid.

Woodknocker

Aktiv medlem
Dyr racer = ren lyxpryl?
Själv skulle jag aldrig rekommenderat Canyon men om du har pengar och vill cykla KÖP då något dyrt. Köp en Time-ram eller en hel cykel. Det finns inga billiga genvägar, du kan köpa kinagrejer men du får vad du betalar för. Och som nybörjare kommer det suga livet ur dig.

Pengar+Lust+Canyonbehov=köp köp köp. Men du kommer väl inte få cykeln detta året? Som nybörjare finns det en sak som är viktigare än allt annat och det är cykelglädje, cykelglädje lär inte komma din väg om det kommer 1000 problem. Sedan att du rent statistiskt sett förmodligen kommer vilja sälja den efter några måander är en annan sak.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer