Dyrare cykla mot rött från 1/10
kfn skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Den regel jag struntar i oftast är regeln om att
> jag som cyklist på en cykelbana har
> väjningsplikt mot alla fordon på korsande gator.
> Till och med mot bilar som svänger och korsar
> cykelbanan har man väjningsplikt medan
> bilföraren ska ge cyklisten tillfälle att
> passera. Helknäppt tycker jag.
Stämmer verkligen detta? Jag har aldrig riktigt fattat vad som gäller. I min gamla körkortsbok (inköpt -95) står det klart och tydligt att bilister har skyldighet att lämna företräde åt fotgängare vid övergångsställen samt åt cyklister vid cykelöverfarter. Dock fanns inte denna information tillsammans på detta sätt, utan i två skilda avsnitt. Skulle kännas skönt att veta vad som verkligen gäller. I nuläget visar jag tydligt att jag vill över vägen utan att köra ut i densamma, varpå de flesta bilar stannar, men inte alla.
F.ö. ska jag bara drygt tio år försent skriva teoriprovet nästa onsdag för att äntligen skaffa mitt körkort så det kanske skulle vara läga att damma av körkortsboken (jo, jag har ett sånt där dataprogram också).
-------------------------------------------------------
>
> Den regel jag struntar i oftast är regeln om att
> jag som cyklist på en cykelbana har
> väjningsplikt mot alla fordon på korsande gator.
> Till och med mot bilar som svänger och korsar
> cykelbanan har man väjningsplikt medan
> bilföraren ska ge cyklisten tillfälle att
> passera. Helknäppt tycker jag.
Stämmer verkligen detta? Jag har aldrig riktigt fattat vad som gäller. I min gamla körkortsbok (inköpt -95) står det klart och tydligt att bilister har skyldighet att lämna företräde åt fotgängare vid övergångsställen samt åt cyklister vid cykelöverfarter. Dock fanns inte denna information tillsammans på detta sätt, utan i två skilda avsnitt. Skulle kännas skönt att veta vad som verkligen gäller. I nuläget visar jag tydligt att jag vill över vägen utan att köra ut i densamma, varpå de flesta bilar stannar, men inte alla.
F.ö. ska jag bara drygt tio år försent skriva teoriprovet nästa onsdag för att äntligen skaffa mitt körkort så det kanske skulle vara läga att damma av körkortsboken (jo, jag har ett sånt där dataprogram också).