Dyrare cykla mot rött från 1/10

kfn skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Den regel jag struntar i oftast är regeln om att
> jag som cyklist på en cykelbana har
> väjningsplikt mot alla fordon på korsande gator.
> Till och med mot bilar som svänger och korsar
> cykelbanan har man väjningsplikt medan
> bilföraren ska ge cyklisten tillfälle att
> passera. Helknäppt tycker jag.

Stämmer verkligen detta? Jag har aldrig riktigt fattat vad som gäller. I min gamla körkortsbok (inköpt -95) står det klart och tydligt att bilister har skyldighet att lämna företräde åt fotgängare vid övergångsställen samt åt cyklister vid cykelöverfarter. Dock fanns inte denna information tillsammans på detta sätt, utan i två skilda avsnitt. Skulle kännas skönt att veta vad som verkligen gäller. I nuläget visar jag tydligt att jag vill över vägen utan att köra ut i densamma, varpå de flesta bilar stannar, men inte alla.

F.ö. ska jag bara drygt tio år försent skriva teoriprovet nästa onsdag för att äntligen skaffa mitt körkort så det kanske skulle vara läga att damma av körkortsboken (jo, jag har ett sånt där dataprogram också).

jag har aldrig blivit stoppad trots att jag haft hojjen som arbetsplats i sthlm c, jag trampar nog för fort för att kling o klang ska hänga med. Har aldrig sett nån polis som bevakat cyklister heller
Dessutom är man ju så inne i sin egen rytm att om nån börjar hojta i bakgrunden tar man det som trafikbrus

Cykelöverfarter hur ser dessa ut egentligen? tycker det är luddigt. Allt cykling på övergångställen är väl förbjuden?

Jberg skrev:
> Word Abbesnabb!
>
> Att stockholmscyklister som inte kan cykla inte
> kan lära sig trafikregler är ju en sak, men
> forumdeltagare här som, iaf i vissa fall, lägger
> anspråk på att behärska det här med cykling
> anser att cykeln är ett sätt att komma undan
> allt vad trafikansvar så undrar man. Hade hoppats
> på lite mer "föregå med gott exempel" men man
> kanske är naiv.. =)

Behärska cykling? Föregå med gott exempel? Jag förstår
itne riktigt vad du menar...

Vägverkets broshyr var ju klar och tydlig - tack så mycket för den! Jag kommer nog fortsätta att "visa att jag vill över" ändå. Men jag känner inte att jag har minsta rätt att bli ens lite irriterad på bilister som inte stannar längre. Synd. =(

Nästan så man hoppas på att bilar ska köra över cyklister som inte kan trafikregler. Men sådan är jag inte utan följer reglerna för att kunna klaga på folk som bryter emot de. Enda gången jag kör emot rött är vid en ljussignal här i Helsingborg som inte bryr sig om cyklister, står man där mitt i natten när det skulle ta en halvtimme för nästa bil kommer och det blir grönt kör jag ändå.

Tycker ni som tycker det är roligt att cykla vara ett föredömme för andra. Går ju att köra om bilar och så utan att bryta emot trafikreglerna.

"Du får inte parkera eller stanna på en överfart eller inom 10 meter".
Påpekade en dag för grävgubbarna som stod 10 cm från ett övergångställ väldigt frekventerad av barn, i det olämpliga. "Är du polis fräste han mot mig". Nej, jag är en vanlig medborgare och förälder och jag vill inte ha ett ihjälkört barn för att du parkerar idiotiskt". Han glodde på mig, och grävde vidare. Varför finns det inte handgranater när man behöver dom?

johan44 skrev:
> trafikapparaten är byggd av bilister för
> bilister, det är väl ganska tydligt...
>

Jo, det är tydligt.

Och alla andra är bara störande element som borde förbjudas
(alternativt utrotas).

Det finns "trafikbyråkrater" som faktiskt uttryckt sig ungefär så.

I Gävle har kommunen de senaste åren satt upp små skyltar på
alla ställen där cykelbanor korsar (bil-)vägar.

Texten på skyltarna är "Cyklar stannar för bilist, javisst!".
(Med reservation för att jag glömt den exakta texten.)

Alltså, oavsett vilka regler som gäller och förhållande etc anser Gävle
kommun att cyklister alltid ska lämna företräde för bilister.

/Fedde

jomper skrev:
> Brukar de stå där Götgatan möter Hornsgatan
> nere vid slussen? Det är ett av få där jag
> aldrig kan hålla mig från att smita runt
> högersvängen. Får väl börja praktisera
> trottoarkörning runt rödljuset där istället,
> böter för det är väl inte höjd? ;)

Se upp för fotgängare i så fall när du smiter runt hörnan, blev sånär överkörd av ett pucko där för några dar sedan...jag gick på trottoaren lagom morgontrött och han kom runt hörnet på trottoaren med cykel. Hade god lust att sätta dit axeln. ;-)

> Se upp för fotgängare i så fall när du smiter
> runt hörnan, blev sånär överkörd av ett pucko
> där för några dar sedan...jag gick på
> trottoaren lagom morgontrött och han kom runt
> hörnet på trottoaren med cykel. Hade god lust
> att sätta dit axeln. ;-)

En sån manöver skulle förstås inte ske i full fart utan jag skulle försiktigt smyga lite bara. :)

Jag brukar om tid ges och ifall jag har ont om tid (!) köra upp på trottoaren och runda rödljuset. Har för mig att det "bara" är 400 för körning på trottoaren.
Men länsman har säkert nån egen lag för det där och ger en dubbelt. Men jag kör med det tills jag stupar.

Det var inte där jag torskade utan på Götgatan där cykelbanan tar slut, vid Åsögatan. Bakom en parkerad van stod en civilklädd pensionär och filmade :) Sen klev södergubben fram och vinkade in mig. Bara att skriva på. Fast administrationen är kalasbra hos RPS- betalade min ordningsbot, sen fick jag ett utbetalningskort en månad senare för "överinbetalt belopp". Ringde till Kiruna och min betalning hade kommit in dubbelt, men den är bara dragen en gång från mitt bankkonto... Så småningom kommer det väl ett nytt inbetalningskort. Just det rödljuset är faktiskt ett av de få som jag kör(de) mot rött på. Ett annat är Östgötagatan/Gotlandsgatan som aldrig slår om såvida det inte kommer en bil.

Jazz skrev:
> Jag brukar om tid ges och ifall jag har ont om tid
> (!) köra upp på trottoaren och runda rödljuset.
> Har för mig att det "bara" är 400 för körning
> på trottoaren.
> Men länsman har säkert nån egen lag för det
> där och ger en dubbelt. Men jag kör med det
> tills jag stupar.

300 tom. för "begagnande av fel körbana".. Fick jag lära mig den hårda vägen för ett par år sen..

Jonas, det där är hans favoritkorsning.

Och varför cyklar folk mot rött? Trafikljusen på Götgatan är så intrimmade att så fort en ljus slår om till grönt, slår nästa om till rött lagomt då alla cyklar och bilar kommer fram. Om och om igen vid varje rödljus.

Skitbra för miljön med start å stopp!
Från Slussen till Skanstull tar det 15 minuter att cykla. Norrut funkar det bättre, det tar 5, på samma sträcka.

Är tjänstemännen på kommunen sadister eller bara dumma i huvudet?

Det finns faktiskt - hur vi än vänder på det - inte några rationella argement för annat än att vi måste börja bete oss laglydigt på Stockholms gator. Enbart det snart enorma antalet cyklister i Stockholms innerstad motiverar detta, det börjar likna en total anarki och man blir faktiskt trött och lite skrämd ibland av sanslöst dåligt trafikvett hos cyklister. Alltför många gånger om dagen möter man cyklister som kör vänstertrafik, kommer farandes mot strömmen på fel cykelbana, m.m. m.m.

jomper skrev:
> högersvängen.
Det stället, och så det där trafiklyset som Fjärdebrunn drog upp, är nog dom enda ställen som jag konsekvent kör mot rött.

bruse skrev:
> Trafikljusen
> på Götgatan är så intrimmade att så fort en
> ljus slår om till grönt, slår nästa om till
> rött lagomt då alla cyklar och bilar kommer
> fram. Om och om igen vid varje rödljus.
Nej, så är det inte alls. Jag hade grön våg fyra trafiklysen i rad på Götgatan idag.

Markus F skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Trafikljusen
> > på Götgatan är så intrimmade att så fort
> en
> > ljus slår om till grönt, slår nästa om till
> > rött lagomt då alla cyklar och bilar kommer
> > fram. Om och om igen vid varje rödljus.
> Nej, så är det inte alls. Jag hade grön våg
> fyra trafiklysen i rad på Götgatan idag.

Ska nog ha dig med som maskot nån dag.

Man skall inte låta lagtexten stå ivägen för trafiksäkerheten...

Utanför bonnierskrapan står det ett trafiklyse som fram till nyligen var programerat på att alltid vara rött och bli grönt om det kom en bil (magnetsensor). Det var placerat så att det även reglerade trafiken på cykelstigen. Kommer man cyklandes där en söndagmorgon så är det kört att komma förbi på cykel om man inte antingen cyklar mot rött, hoppar av cykeln och går på övergångsstället eller väntar på en bil. (alternativt kör på vägen och har ett par kilo med permanentmagneter med sig).

Jag felanmälde det till gatukontoret och ser man på, efter två år så programerade de om det.

rikard skrev:

> Jag felanmälde det till gatukontoret och ser man
> på, efter två år så programerade de om det.

Två år? Det var snabbt jobbat!

Johan S skrev:
> kommer farandes mot strömmen på
> fel cykelbana, m.m. m.m.

hur var det nu, fanns det enkelriktade cykelbanor eller inte?

> hur var det nu, fanns det enkelriktade cykelbanor eller inte?

Ur http://www.movea.se/Movea_Cyklar.pdf.pdf

"Observera att enkelriktade cykelbanor enligt gällande lagstiftning egentligen inte finns. En lagändring erfordras för att de normala cykeltrafiklösningarna i Stockholms innerstad ska fungera juridiskt! Detta problem har uppstått genom successiva förändringar från gamla VTK till dagens Trafikförordning. För att åstadkomma en enkelriktad cykelbana med dagens regler krävs en lokal trafikföreskrift, en ”bomtavla” (1.2.2) och en enkelriktningsskylt (”pilen”, 1.4.11). Någon sådan cykelbana finns troligen inte i Sverige. Om den fanns skulle skyltningen se något förvirrande ut."

Även om det inte är olagligt kan det ju vara dumt att köra mot den tänkta färdriktningen ...

bruse skrev:
> "Du får inte parkera eller stanna på en
> överfart eller inom 10 meter".
> Påpekade en dag för grävgubbarna som stod 10 cm
> från ett övergångställ väldigt frekventerad
> av barn, i det olämpliga. "Är du polis fräste
> han mot mig". Nej, jag är en vanlig medborgare
> och förälder och jag vill inte ha ett
> ihjälkört barn för att du parkerar idiotiskt".
> Han glodde på mig, och grävde vidare. Varför
> finns det inte handgranater när man behöver dom?
Som jag uppfattar det hela så är det nog inte grävgubben du ska bli arg på utan den som tvingat dom att gräva just där, kabelägaren eller vattenbolaget eller vem det nu kan ha varit som äger det dom grävde efter... eller tror du att grävgubbarna grävde just där för skoj skull?

Jag måste säga att jag är imponerad av hur laglydiga många av er "riktiga" cyklister verkar vara. Stannar för rött. Blir upprörda på folk som vill cykla fort som f-n genom stan. Ser snett på dom som cyklar "fel", på vänster sida, genar, över övergångsställen etc. Och jag ber för egen del uppriktigt och bedrövat om ursäkt i såväl för- som ev. efterskott till alla som möjligen har sett och upprörts av undertecknads eget obotliga beteende... Jag skyller på överlevnadsinstinkten. Och talar inte om hur jag ser ut...
Mvh/eder förbindlige dr. staine

Svar: bilister, korgcyklister, bussförare, damer med hund, storbarmade mammor med barnvagnar, mobiltalande taxiförare, för att ta några exempel. Tyvärr så är det. Jag tar det dock inte personligt.

Det finns definitivt tillfällen då det kan vara motiverat att köra mot rött av säkerhetsskäl.

Står man th i en korsning och väntar på grönt och det dyker upp en lastbil bakom/brevid en så är man rökt om chaffisen har missat att man står där och svänger höger (utan att blinka). Det är den klart vanligaste dödsorsaken bland cyklister i stadstrafik. I en sådan situation är det antingen bara att kliva av vägen eller dra innan det slagit om.

Av samma anledning skall man aldrig köra om en lastbil som står och väntar på grönt utan att fortsätta mot rött.

Eftersom det här är ett publikt forum så kliver jag naturligtvis alltid av vägen när sånt händer mig....

/rikard

Instruktionsvideor för stadscykling finns som vanligt hos Lucas. Så behöver man inte fundera mer över den saken!

vt_01.jpg
vt_14.jpg

Jo... det var väl med dom där filmerna förtappelsen började. Tänk att man ska vara så lättpåverkad. Tur kanske att man aldrig sett motorsågsmassakern eller Hannibal Lecter-filmer alltför många gånger...

helvete, så ni menar alltså under de åren som jag cykelpendlade dagligen genom stan (johanneshov-östermalm) så var jag ständigt hotad till livet pga att jag inte bröt mot trafikreglerna? att ingen informerade mig om detta, hade jag vetat det hade jag direkt börjat köra på trottoarer, mot enkelriktat och mot rött, jag menar mitt liv är ju mer värt än ett par larviga trafikregler som egentligen är till för alla andra.

Inte vid 8.15-8.30 inte en polis.

Jag hittar inte artikeln nu, men en polis uttryckte sin förvåning att vid en korsning stanande alla cyklsiter vid rött, men från andra hållet kröde alla mot rött!

Den polisen borde verkligen lära känna sitt område innan han kläcker ur sig okunskap. Många trafikljus på bla Götgatan är sådana, att det kan vara rött åt ena hållet med grönt åt andra. Hel idiotiskt, vet inte varför det är så.

Så det är inte konstigt att en del "kör mott rött" när det är grönt men han inte ser det. Kan en polis bötfälla någon för ett brott han inte ser, bara antar att det sker? Måsdte han inte se det ljuset du cyklar mot rött mot, eller kan han stå var som helst å anta?

Jag cyklade mot rött idag. :( Det började inte alls bra.
6:45 i morse och vid ett rödljus som bara reagerar på bilar. Jag ligger bakom en bil. Det slår över till grönt och när bilens bakhjul rullar över stoppstrecket så slår det över till gult och sen rött.
Grönt i max 2 sekunder på en väg som för övrigt saknar cykelväg.
Cyklade mot gult egentligen, men det hann bli rött innan jag var över.
Dåligt med trafik var det också.
Jag har fler undanflykter om någon är intresserad.
Eller så skyller jag på civil olydnad för att man uppmuntras till att cykla men ändå så blir man motarbetad av alla rödljus.

Har flera cykelövergångar i Lund där det är en körriktning åt varje håll.
Dessa slår över till grönt samtidigt när bilarnas ljus gör det även om gångtrafikanternas inte gör det.
Mötande bilister som svänger åt mitt håll ser bara att gångtrafikaterna har rött och blir ofta jävligt arga när jag cyklar. Livsfarligt med andra ord. Finns en sådan korsning utanför mitt jobb där extremt många barn cyklar på väg till skolan.

jomper skrev:
> högersvängen. Får väl börja praktisera
> trottoarkörning runt rödljuset där istället,
> böter för det är väl inte höjd? ;)

Det var nog där en surgubbe menade att det finns en cykelbana - när jag och Harri ledde våra cyklar.

Inte alltför ovanligt att folk surnar när man leder sin cykel på trottoar...

Jo, det gör du. och kör mot enkelriktat också.

bruse skrev:
> Jag cyklar aldrig mott rött! Aldrig nånsin!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp