Dyrt = Hållbart?

Hjern

Ny medlem
Dyrt = Hållbart?
Har precis läst Rippas guide till köp av första MTB. Något som inte framgår riktigt i guiden är hur vida det är klokt att köpa en dyr fin cykel med bra komponenter när jag är nybörjare eller om jag skall köpa en billigare med billiga komponenter för att det på något sätt är billigare att byt när det går sönder. Är dyra komponenter också hållbarare komponenter? Jag sitter som jag nämnt i tidigare trådar och funderar på TREK 29er ex X-Caliber och en Canyon. Många komentarer jag får från vänner och andra erfarna att komponenterna är bra eller mycket bra... Betyder detta också att jag kan köra hårdare med dessa?

Hoppas det är någon där ute som förstår det jag försöker beskriva?

Inköpsavdelningen har gett klartecken till inköp under fjärde kvartalet 2012. Det lutar mot att det blir en TREK 29er.

//Calle

Dyrt = Hållbart?
Hjern skrev:
-------------------------------------------------------
> Har precis läst Rippas guide till köp av första
> MTB. Något som inte framgår riktigt i guiden är
> hur vida det är klokt att köpa en dyr fin cykel
> med bra komponenter när jag är nybörjare eller
> om jag skall köpa en billigare med billiga
> komponenter för att det på något sätt är
> billigare att byt när det går sönder. Är dyra
> komponenter också hållbarare komponenter? Jag
> sitter som jag nämnt i tidigare trådar och
> funderar på TREK 29er ex X-Caliber och en Canyon.
> Många komentarer jag får från vänner och andra
> erfarna att komponenterna är bra eller mycket
> bra... Betyder detta också att jag kan köra
> hårdare med dessa?
>
> Hoppas det är någon där ute som förstår det
> jag försöker beskriva?
>
> Inköpsavdelningen har gett klartecken till inköp
> under fjärde kvartalet 2012. Det lutar mot att
> det blir en TREK 29er.
>
> //Calle

Nu kör jag bara LVG. Men nej dyrare innebär inte alltid att det är hållbarare. oftast är det lättare och men det innebär inte att håller bättre;7)

Dyrt = Hållbart?
I vissa fall kan dyrare innebära bättre livslängd, tex en schysst gaffel, lager osv. Däremot börjar det bli farligt när man börjar gå mot extrema lättviktssaker.

Upp till en viss nivå innebär nog mer pengar bättre livslängd, men sen handlar det mest om lägre vikter osv.

Dyrt = Hållbart?
När delarna går sönder kan du ju välja om du vill ersätta med billigare eller dyrare beroende på hur känner/har råd med då. Så köp så bra cykel du har råd med och kör på den, en dyrare cykel är oftast roligare att cykla på.

Men håll dig borta från X7 bakväxel i år, fjädrarna blir för mjuka oroväckande fort på dom av någon anledning. Bytte tre stycken bara i förra veckan.

Dyrt = Hållbart?
Nja, det beror på. T.ex Shimano Deore vevparti är väldigt slitstarkt eftersom dreven är gjorda av stål (utom största). Comtinentals billigaste däck är gjorda av halare och hårdare gummi som håller längre än det mjuka gummit i findäcken, så ibland är billigare mer slitstarkt. Alla Shimano-MTB växlar passar ihop så länge det är samma antal växlar, köper du hoj med SLX-bakväxel så kan du sätta på Xt om den pajar.

Bättre att satsa på en bra gaffel än dyra växlar.

Dyrt = Hållbart?
Tack för alla bra inlägg. Jag tar till mig billigt - lätt - hållbart.

@Akoa: Formuleringsvurpa av mig. Menade tredje kvartalet.
@Urban: Tack för feedback på X7
@Octagon: Bra tanke att satsa på något sämre för att sedan byta till bättre.

Dyrt = Hållbart?
Nu har jag varit och tagit in lite priser från 3 olika handlare

Handlare 1: Focus Black Forrest 29er 1.0, pris inklusive pedaler, bra mtb skor, sadelväska + verktyg, 2 x flaskhållare. Totalt 17 500:-. Killen erbjöd sig till och med att ta mig ut på en privat efter jobbet tur för att visa mig hur det ska gå till.

Handlare 2: Specialized Stumpjumper Comp 29, pris inklusive pedaler, specialized mtb skor, 2 x flaskhållare 16 000:-

Handlare 3: TREK X-cal 29er, pris inklusive pedaler, RL Mountaion skor, 2 x flaskhållare. 15 000:-

För mig var TREKen ett förstahandsval vad det gäller "billigare 1:a cykel", men nu är jag jädrigt tveksam med tanke på priserna jag fått från de andra två på Focus och Stpjumper. Gillade säljare för Focus cykeln. Kändes som han hade lite erfarenhet från MTB själv.

Dyrt = Hållbart?
Ju dyrare hoj blir inte roligare i skogen eller på vägen, det kan jag lova dig.
Upp till en gräns testar man gränserna, över en annan gräns så är man alltför rädd om grejerna för att slita eller vurpa sönder dom.

Gränserna är personliga men de finns.

Dyrt = Hållbart?
Min första cykel kostade 6500:- 2006. Sedan så har den uppgraderats för lika mycket genom åren och nu ska svågern cykla Vasan på den.

Utan att ha kollat på cyklarna du hänvisar till så skvallrar prisläget om att de borde hålla tills du tröttnar på dem.

Nu för tiden byggs ju OS-banorna om för att passa 29" så det är väl inte så mycket att fundera över.

/Freddo

Dyrt = Hållbart?
@Freddo: Tänkte köra Cykelvasan nästa år. Sedan är en OS-satsning 2016 kanske en lagom ödmjuk satsning ;). För mig började allt för någon månad sedan. Då hade jag inställningen att en cykel för så där 5000-6000 skulle räcka. Men allt eftersom tiden har gått har priset också hängt med. Ett tag var jag inne på Fullsusp 26:or för runt 25-30K. Nu är jag nog nere på en kanske något rimligare nivå, trots att en av säljarna igår ville att jag skulle överväga en 29er carbon....

Dyrt = Hållbart?
Hehe :O), min gliring var kanske mest att tillverkare av 29"-cyklar lyckas få stora arrangörer att anpassa sina banor när 29" inte kommer till sin fördel... Iaf om man ska tro Kadens där jag tror det var jag läste om det.

Idag skulle man iofs klara sig ganska långt med en cykel för 6k, 2006 innebar det att man fick en cykel med en framgaffel som såg ut som en dämpad gaffel men i praktiken var nästan lite stel som en odämpad.

Det blir väl alltid så att ju mer man sätter sig in i ämnet desto mer tycker man att man "behöver".

Lycka till med OS-satsningen 2016 :O) ! (Skulle det gå bra så behöver du nog inte fundera så mycket över nästa cykel dessutom :O))

Mvh
Freddo

Dyrt = Hållbart?
Cykeln som Håkan länkar till här ovan för 9990:- är tillräckligt bra för att ta världscuppoäng med, räcker nog hyfsat som instegshoj..

Tillbaka
Topp