E-mtb ställen att cykla på?

emmer sa:
fhansson925 sa:
De kallas Pedelec i Tyskland och Holland för att skilja från moped som endast drivs med motor. Det finns ingen mopedklass där dessa helt passar in i Sverige idag och därför får de inte säljas ännu. För att de ska få säljas måste ett nytt regelverk med en ny mopedklass och nya definitioner av motorfordon etc utformas så därför håller man som sagt på och diskuterar...
Det räcker att de är typgodkända inom EU så får det säljas i Sverige men samma regler som för moppe (skylt, försäkring osv. etc. mm.)

Du har rätt! :) Nya regler från den 1 Januari 2016 klassar dessa till mopedklass 1 (4000 Watt och 45 km/h) och kräver som sagt registrering, förarbevis etc, mopedklass 2 är 1000 Watt och 25 km/h. Cyklar är fortfarande 250 Watt och 25 km/h...

fhansson925 sa:
NAnders sa:
Långt ifrån alla elassisterade trampfordon som inte är cyklar har ovannämnda egenskaper eller räknas som en variant av moped klass 2. Däremot är det bara att läsa innantill i befintliga lagar för att ta reda på vad fordonet ifråga räknas som. Det finns inget som förhindrar att en moped enligt ovan saluförs i Sverige, men här skulle den räknas som moped klass 1 med krav på hjälm, körkort och registrering (till skillnad från klass 2 som "bara" kräver hjälm, förarbevis och typgodkännande).

Jag funderar över vad det är som gör att konsumenter, importörer och återförsäljare är så ovilliga att tala om mopeder som mopeder utan istället efterlyser nya definitioner med nya namn. Är det själva ordet moped som är lite skämmigt efter högstadiet, eller vad?

De kallas Pedelec i Tyskland och Holland för att skilja från moped som endast drivs med motor. Det finns ingen mopedklass där dessa helt passar in i Sverige idag och därför får de inte säljas ännu. För att de ska få säljas måste ett nytt regelverk med en ny mopedklass och nya definitioner av motorfordon etc utformas så därför håller man som sagt på och diskuterar...

Förr när motsvarande mopeder (motorassisterade trampfordon) gick på bensin kallades de väl för Ciao!

fhansson925 sa:
emmer sa:
fhansson925 sa:
Det räcker att de är typgodkända inom EU så får det säljas i Sverige men samma regler som för moppe (skylt, försäkring osv. etc. mm.)

Du har rätt! :) Nya regler från den 1 Januari 2016 klassar dessa till mopedklass 1 (4000 Watt och 45 km/h) och kräver som sagt registrering, förarbevis etc, mopedklass 2 är 1000 Watt och 25 km/h. Cyklar är fortfarande 250 Watt och 25 km/h...

Exakt dessa kriterier återfinns i den ursprungliga Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner utfärdad den 14 juni 2001. Lagens mopeddefinitioner har inte ändrats sedan dess förutom när det gäller tre- och fyrhjuliga mopeder.

Vad som ändrades den 1 januari var att kravet på skyddshjälm ersattes med krav på cykelhjälm för den typ av elassisterade trampfordon som räknas som moped klass 2.

Lejon sa:
Loftberg: jag tror du har rätt.
(Där jag växte upp på höglandet i Småland skulle jag inte haft några som helst invändningar mot om någon körde el-mtb. Det skulle bara vara bra och hålla de igenväxande stigarna öppna. Här i Stockholmsförort där jag bor nu tycker jag inte man ska köra el-mtb i skogen. Alldeles oavsett vad lagstiftningen eventuellt säger.)

Om jag vurpar ordentligt där jag brukar köra i Jämtland så kommer det inte att ta några timmar innan någon hittar mej, det blir snarare så att någon hittar mej framåt älgjakten... :-D

NAnders sa:
fhansson925 sa:
Fjärdebrunn sa:
Jag har sett tillräckligt med trimmade elcyklar för att första att detta kan komma att skapa problem.

Det förstår jag och känner också en viss oro att myndigheterna slår tillbaka med totalförbud mot elcyklar. Vore synd om några oseriösa skulle göra så att alla andra drabbas för att citera några andra inlägg här i tråden.

Det är egentligen inte elcyklarnas fel utan lagstiftarnas i kombination med åkares brist på respekt och hänsyn. Den begränsning som finns idag på 25 km/h är på gränsen till "irriterande långsam" vilket gör att många kommer att chippa cykeln till 50 km/h bara för att få lite mer fart på platt mark. I USA är gränsen 20 mph (32 km/h) och i vissa EU länder 45 km/h. Hade Sveriges lagstiftare (precis som med mopeder på 80 och 90-talet som bara fick gå i 30 km/h och alla trimmade) lagt gränsen på 30 km/h skulle det bli betydligt mindre motiverat att installera trim-chip. Den Svenska moralpaniken slår krokben för sig själv genom att sätta gränserna för lågt och motiverar till att bryta mot regler.

250 W och elassist upp till 25 km/h är en EU-gemensam regel. Över det klassas fordonet som respektive lands motsvarighet till moped, lätt MC eller MC, med allt vad det innebär av typgodkännande, besiktning, registrering och körkort.

Så EU har drabbats av Svensk moralpanik?

me.I.am sa:

OK EU's moralpanik.. jag kan lova att det inte är bara i Sverige detta diskuteras! Speciellt mopedklasser där 1000 Watt och 25 km/h rimmar ganska illa. 30 km/h är idealet många cyklister lobbar för men ingen vill lyssna på...

fhansson925 sa:
me.I.am sa:

OK EU's moralpanik.. jag kan lova att det inte är bara i Sverige detta diskuteras! Speciellt mopedklasser där 1000 Watt och 25 km/h rimmar ganska illa. 30 km/h är idealet många cyklister lobbar för men ingen vill lyssna på...

Eftersom jag missat EU-debatten men har viss insyn i hur det fungerar. Vart sker denna lobbying och finns det exempel?

EU-kommissionärerna inom tranport och miljö (DG move, DG Environment) jobbar just nu med långsiktiga strategiprogram och där borde motsvarande frågor lyftas. Något för SCF att engagera sig i?

ething sa:
fhansson925 sa:
me.I.am sa:

Eftersom jag missat EU-debatten men har viss insyn i hur det fungerar. Vart sker denna lobbying och finns det exempel?

EU-kommissionärerna inom tranport och miljö (DG move, DG Environment) jobbar just nu med långsiktiga strategiprogram och där borde motsvarande frågor lyftas. Något för SCF att engagera sig i?

Framförallt är det väl cyklisterna själva som tycker så. :) Sen dyker det upp motioner och liknande hela tiden tycker jag.. Denna till exempel från M: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/_H4022087

Senast ändrad:
Jag skulle vilja ta upp det där med markägarens tillstånd vilket rimligen innebär muntlig och/eller skriftlig kommunikation med denne. Har TS pratat med markägaren eller kör TS utan?

åberg sa:
Jag skulle vilja ta upp det där med markägarens tillstånd vilket rimligen innebär muntlig och/eller skriftlig kommunikation med denne. Har TS pratat med markägaren eller kör TS utan?

I https://happyride.se/forum/read.php/1/3039681/3039897#msg-3039897 skriver ju TS att Vad det innebär enligt min tolkning är att så länge markägaren inte tydligt klargjort ett förbud mot elcyklar så ka man anta att det är okej att cykla där och skriver lite senare Skulle markägaren gnälla så ska man givetvis avstå från vidare cykling men så länge ingen klagar så kan man anta att det är okej.

Det är mycket man skall hålla reda på som markägare i så fall. Vad finns det mer som är tillåtet att göra så länge markägaren inte förbjuder detta?

Oskar sa:
åberg sa:

I https://happyride.se/forum/read.php/1/3039681/3039897#msg-3039897 skriver ju TS att Vad det innebär enligt min tolkning är att så länge markägaren inte tydligt klargjort ett förbud mot elcyklar så ka man anta att det är okej att cykla där och skriver lite senare Skulle markägaren gnälla så ska man givetvis avstå från vidare cykling men så länge ingen klagar så kan man anta att det är okej.

Det är mycket man skall hålla reda på som markägare i så fall. Vad finns det mer som är tillåtet att göra så länge markägaren inte förbjuder detta?

Jag tänkte tex lägga beslag på TS e-mtb eftersom han inte uttryckligen har förbjudit det = han har gett sitt tillstånd ;)

Edit: Kan ju förtydliga att inlägget är ironiskt. Kan också lägga till att härikring är det (än så länge) viktigare hur man cyklar än vad man cyklar på, så e-mtb är inget problem.

Senast ändrad:
Oskar sa:
åberg sa:

Vad jag menade var väl ungefär att om det finns en uppmärkt mountainbikeled på någons mark så kan man ju anta att de har kollat med markägaren innan om det är okej att cykla där. Om leden inte utryckligen har ett förbud mot elcyklar så kan man ju anta att även dessa är okej där. Sen misstolkade någon och började tjata om en bondes leråker och allt vad det var.. :)

fhansson925 sa:
Oskar sa:
åberg sa:

Vad jag menade var väl ungefär att om det finns en uppmärkt mountainbikeled på någons mark så kan man ju anta att de har kollat med markägaren innan om det är okej att cykla där. Om leden inte utryckligen har ett förbud mot elcyklar så kan man ju anta att även dessa är okej där. Sen misstolkade någon och började tjata om en bondes leråker och allt vad det var.. :)

Kan ju iofs vara så att leden märktes upp innan det fanns e-mtb och då har det alltså inte kollats med markägare om det är ok eller inte. Säkrast är hur som helst att höra med markägare först, så vet man att man gör rätt.

UrTomas sa:
Kan ju iofs vara så att leden märktes upp innan det fanns e-mtb och då har det alltså inte kollats med markägare om det är ok eller inte. Säkrast är hur som helst att höra med markägare först, så vet man att man gör rätt.

Iofs upp till den som underhåller leden att följa med i utvecklingen men rent juridiskt kanske man inte frågat uttryckligen om elcyklar heller så det köper jag.. i praktiken kommer nog ingen att bry sig så länge det inte uppstår problem eller att naturen är extra känslig som i ett naturreservat t.ex.

fhansson925 sa:
Hasse#7 sa:
leffo sa:
fhansson925 sa:
Köpte nyligen en E-mtb och jäklans vad kul det är! :) Undrar om det är fler som har hakat på trenden och kan tipsa på bra ställen att cykla på? Vill även ha tips på klubbar som håller på med detta eller har startat en egen sektion möjligen?

Hör med de som har endurospår i ditt område. Jag frågade här hemma och det gick jättebra att cykla utanför deras träningstider. Dock var banan för tuff för vanligt cykel men för en el-mtb tror jag det passar riktigt bra!

Så kan du inte säga för då är du en idiot, ett mongo och allt vad det var. I övrigt låter det som en utmärkt idé men jag är inte klok jag heller.

Den endurobana som finns här är i närheten är då inte lämplig för cyklar, typ en halvmeter djupa fåror på en del ställen. Är det inte bättre att mountinbikeåkare håller sig till uppmärkta cykelleder så få enduroklubben ha sin bana ifred?

Halvmeter djupa lerhål finns det på många stigar också där det cyklas mycket, och bredvid ett endurospår lär ingen klaga eller ens märka att du göra en omväg runt hålen (till skillnad mot mtb-spåren där lerhålen blir enormt breda istället av vanlig cykling). I fred får de ju ha den eftersom du inte få cykla där när de har sina tider. :)

fhansson925 sa:
UrTomas sa:

Iofs upp till den som underhåller leden att följa med i utvecklingen men rent juridiskt kanske man inte frågat uttryckligen om elcyklar heller så det köper jag.. i praktiken kommer nog ingen att bry sig så länge det inte uppstår problem eller att naturen är extra känslig som i ett naturreservat t.ex.

Iofs kanske mer upp till den som ska utföra handlingen som kräver tillstånd att kolla upp om det finns? :)

Tex så finns det en utmärkt led runt Bjurs som en ensam kille ordnade för ca 10-15 år sen, väldigt många markägare att ta kontakt med, vilket han gjorde själv helt ideellt. Ska han antingen plocka ner alla skyltar eller ringa alla markägare för att kolla om det är ok med e-mtb (ja, det finns många markägare i de trakterna)?

Men du har rätt: i praktiken kommer ingen härikring att bry sig. Inte än i alla fall.

leffo sa:
Halvmeter djupa lerhål finns det på många stigar också där det cyklas mycket, och bredvid ett endurospår lär ingen klaga eller ens märka att du göra en omväg runt hålen (till skillnad mot mtb-spåren där lerhålen blir enormt breda istället av vanlig cykling). I fred får de ju ha den eftersom du inte få cykla där när de har sina tider. :)

Viss skillnad på lerhål och fåror..

Senast ändrad:
UrTomas sa:
Iofs kanske mer upp till den som ska utföra handlingen som kräver tillstånd att kolla upp om det finns? :)

Jag kollade med de mest trafikerade lederna som Lugnet, Biking Dalarna, Idre, Åre innan jag köpte cykeln. I övrigt kollar jag endast om du finns anledning. Verkar vara en hetare potatis i storstäderna. ?

UrTomas sa:
Tex så finns det en utmärkt led runt Bjurs som en ensam kille ordnade för ca 10-15 år sen, väldigt många markägare att ta kontakt med, vilket han gjorde själv helt ideellt. Ska han antingen plocka ner alla skyltar eller ringa alla markägare för att kolla om det är ok med e-mtb (ja, det finns många markägare i de trakterna)?

Beror väl på hur många som cyklar där och hur sliten den är. Kan ju tänka att det fanns en viss marginal när han frågade. Sen tror jag heller inte slitaget ökar märkvärt med elcyklar men det är diskutabellt.

UrTomas sa:
Men du har rätt: i praktiken kommer ingen härikring att bry sig. Inte än i alla fall.

Skall nog väldigt mycket till om det skulle förbjudas pga några enstaka cykelturer iaf...

fhansson925 sa:
UrTomas sa:

Jag kollade med de mest trafikerade lederna som Lugnet, Biking Dalarna, Idre, Åre innan jag köpte cykeln. I övrigt kollar jag endast om du finns anledning. Verkar vara en hetare potatis i storstäderna. ?

Så är det absolut :) Frågan är hur det blir framöver? Troligtvis kommer du att kunna fortsätta köra utan att nån bryr sig, men vad händer om fler och fler börjar köra e-mtb även här? Och som samtidigt kör vårdslöst? Värt att tänka på i alla fall :)

UrTomas sa:

Beror väl på hur många som cyklar där och hur sliten den är. Kan ju tänka att det fanns en viss marginal när han frågade. Sen tror jag heller inte slitaget ökar märkvärt med elcyklar men det är diskutabellt.

Nja, om nån grinig Bjursgubbe (ni som bor här i närheten vet vad jag menar :)) skulle få för sig nåt så spelar det ingen roll hur många som cyklar eller hur sliten den är. "Vadå, finns det cyklar med motor nu? Nej då ska det då inte finnas nån led på min mark!" Kanske. Eller så går det bra, vem vet?
Han frågade nog om han fick markera en cykelled på marken och eftersom elcyklar inte fanns på samma sätt som idag så gäller tillståndet omotoriserade cyklar. Jag tror också att slitaget beror mer på hur man kör än vad man kör, men återigen: värt att tänka på i alla fall :)

UrTomas sa:

Skall nog väldigt mycket till om det skulle förbjudas pga några enstaka cykelturer iaf...

Absolut! Då ska man ha maximal otur, med tanke på hur sällan man träffar på nån i skogen :)

Det jag vill säga är att man ska nog, oavsett om man har e-mtb eller vanlig mtb, vara ödmjuk inför att vi faktiskt använder någon annans mark för att roa oss på! Helt gratis dessutom :) Det gäller att skapa så lite konflikter som möjligt med markägare för att undvika förbud i framtiden. Som sagt så tror jag att slitaget beror mer på hur man kör än vad som körs, men för oinsatta kan det röra upp känslor om cykeln har motor, titta bara här i forumet (där de flesta dessutom är insatta) :)
Angående förbud så kommer det en parallell här:
Det skrevs tidigare i tråden att bommarna till militärområdet var stängda. Tidigare stod de öppna när det inte var övning på området, så att hundägare mm kunde ta bilen in och rasta hunden. Nära stan men mitt i skogen och massa stigar. Mycket grusvägar också, som användes flitigt av bygdens unga med körkort för att träna på att köra brett. Måttet var rågat när militären hade lagt mycket pengar på nytt grus på stora delar av området, som var bortsladdat på en helg. Då stängdes helt enkelt området av för biltrafik. För ALL biltrafik, inte bara de som misskötte sig eller bara bakhjulsdrivna bilar eller de under 20 år, utan all biltrafik. Som sagt: värt att tänka på i alla fall :)

Ursäkta långt inlägg :)
Cykla och njut av naturen, oavsett cykeltyp ;)

UrTomas sa:
fhansson925 sa:
UrTomas sa:

Så är det absolut :) Frågan är hur det blir framöver? Troligtvis kommer du att kunna fortsätta köra utan att nån bryr sig, men vad händer om fler och fler börjar köra e-mtb även här? Och som samtidigt kör vårdslöst? Värt att tänka på i alla fall :)

UrTomas sa:

Nja, om nån grinig Bjursgubbe (ni som bor här i närheten vet vad jag menar :)) skulle få för sig nåt så spelar det ingen roll hur många som cyklar eller hur sliten den är. "Vadå, finns det cyklar med motor nu? Nej då ska det då inte finnas nån led på min mark!" Kanske. Eller så går det bra, vem vet?
Han frågade nog om han fick markera en cykelled på marken och eftersom elcyklar inte fanns på samma sätt som idag så gäller tillståndet omotoriserade cyklar. Jag tror också att slitaget beror mer på hur man kör än vad man kör, men återigen: värt att tänka på i alla fall :)

UrTomas sa:

Absolut! Då ska man ha maximal otur, med tanke på hur sällan man träffar på nån i skogen :)

Det jag vill säga är att man ska nog, oavsett om man har e-mtb eller vanlig mtb, vara ödmjuk inför att vi faktiskt använder någon annans mark för att roa oss på! Helt gratis dessutom :) Det gäller att skapa så lite konflikter som möjligt med markägare för att undvika förbud i framtiden. Som sagt så tror jag att slitaget beror mer på hur man kör än vad som körs, men för oinsatta kan det röra upp känslor om cykeln har motor, titta bara här i forumet (där de flesta dessutom är insatta) :)
Angående förbud så kommer det en parallell här:
Det skrevs tidigare i tråden att bommarna till militärområdet var stängda. Tidigare stod de öppna när det inte var övning på området, så att hundägare mm kunde ta bilen in och rasta hunden. Nära stan men mitt i skogen och massa stigar. Mycket grusvägar också, som användes flitigt av bygdens unga med körkort för att träna på att köra brett. Måttet var rågat när militären hade lagt mycket pengar på nytt grus på stora delar av området, som var bortsladdat på en helg. Då stängdes helt enkelt området av för biltrafik. För ALL biltrafik, inte bara de som misskötte sig eller bara bakhjulsdrivna bilar eller de under 20 år, utan all biltrafik. Som sagt: värt att tänka på i alla fall :)

Ursäkta långt inlägg :)
Cykla och njut av naturen, oavsett cykeltyp ;)

??? ? och +1 osv!

Cykla förståndigt!

fhansson925 sa:
leffo sa:

Viss skillnad på lerhål och fåror..

Ja, endurofårorna är ju omöjliga att cykla i (jag har själv prövat). Dels är de djupa och smala så man inte får plats att trampa sen är de fyllda med lera eller vatten som gör att man bokstavligt trampar vatten hehe. Men att cyklar runt dem går ju.

Jag tyckte iaf att endurospårer var kul att cykla på, det som gjorde att jag gav upp var den stora mängden med korta branter som krävde maximal kraftansträngning för att man ens skulle ha en chans att komma upp, och det orkade jag inte i längden ens när jag hade kondis. Men därför jag tyckte det skulle funka bra med elhoj. Men om den terrängen inte passar dig så gör den inte det. Jag hade dock gett det en chans om man gillar teknisk cykling.

fhansson925 sa:
UrTomas sa:

Vad jag tror så tilltalar E-mtb mest folk som bor i bergigare glesbygd och kör AM/Trail. De som kör XC för motionens skull och vill slipa tiderna på cykelvasan har ingen större nytta av elassistans. Sen finns det alltid några som kommer att köra vårdslöst men det finns inom all cykling. Om man kan köra mer vårdslöst med en elcykel än en vanlig är ju också diskutabelt, en försvinnande liten del troligtvis.

Senast ändrad:
leffo sa:
Ja, endurofårorna är ju omöjliga att cykla i (jag har själv prövat). Dels är de djupa och smala så man inte får plats att trampa sen är de fyllda med lera eller vatten som gör att man bokstavligt trampar vatten hehe. Men att cyklar runt dem går ju.

Jag tyckte iaf att endurospårer var kul att cykla på, det som gjorde att jag gav upp var den stora mängden med korta branter som krävde maximal kraftansträngning för att man ens skulle ha en chans att komma upp, och det orkade jag inte i längden ens när jag hade kondis. Men därför jag tyckte det skulle funka bra med elhoj. Men om den terrängen inte passar dig så gör den inte det. Jag hade dock gett det en chans om man gillar teknisk cykling.

Ja, ska fundera på det. Vissa delar av en endurobana kan säkert även erbjuda rolig cykling men överlag är det ett helt annat fordon som är tänkt att köras där och det blir svårt att hitta en sammanhängande bana med bra flyt. Problemet ligger också i att den ligger någon mil bort så jag tycker det inte är värt att trampa dit och hem igen...

Sambal Oelek sa:
lite sent kanske men jag läste just om en eMTB-tävling i Californien, team Bosch vann såklart :)
https://www.bosch-ebike.com/ca-en/n...ed-only-class-1-emtbs-from-trek-spe-562/show/

Kamikaze Bike Games :) Kul namn.. I Californien körs det ganska friskt med eMTB race. Har inte riktigt kommit till Europa än. Antagligen för att 25 km/h begränsning inte ger så spännande tävlingar här.

Denna bana nära Laguna Seca racetrack ser hyffsat kul ut:
http://www.seaotterclassic.com/?Course=eMTB+Race

Fick min nya cykel levererad igår!:) Valet föll på Haibike i 27,5+ utförande, genomgående stabila komponenter med en rock shox lyrik gaffel. Hann testa lite i hemmaskogen igår, grymt kul, annorlunda men härlig känsla. Känns som man får otroligt flyt i cyklingen, även plus däck var för mig en ny och positiv upplevelse. Imorgon förmiddag bär det av för lite elassisterad downhill/enduro körning så efter det kan jag utvärdera lite mer.

Marham sa:
Fick min nya cykel levererad igår!:) Valet föll på Haibike i 27,5+ utförande, genomgående stabila komponenter med en rock shox lyrik gaffel. Hann testa lite i hemmaskogen igår, grymt kul, annorlunda men härlig känsla. Känns som man får otroligt flyt i cyklingen, även plus däck var för mig en ny och positiv upplevelse. Imorgon förmiddag bär det av för lite elassisterad downhill/enduro körning så efter det kan jag utvärdera lite mer.

Härligt! Det är helt klart en annorlunda känsla mot traditionell cykling men också grymt kul. Vilken modell är det Sduro eller Xduro? Var cyklar du?

Marham sa:
Glömde visst länken:

http://www.rideaway.se/produkt/sduro-allmtn-plus/

Bor i Örebrotrakten så det blir mest i skogarna härikring. Har även kvartorpshögen, en STOR kulle där det finns slalombacke och några hemmasnickrade downhill spår, där blir det perfekt med elcykeln för att orka trampa upp fler gånger i rad och då få mer av utförsåkningen:)

Väldigt stabil cykel med bra komponenter, säkert väldigt rolig både uppför och utför! Är det Yamaha PW eller PW-X motor på den? Verkar vara samma som min dvs PW.

fhansson925 sa:
emmer sa:
Sen ska man egentligen ha både dispens från terränglagen (om man inte kan visa upp ett generellt sådant) från länsstyrelsen SAMT tillåtelse från markägare. (Och båda bör man ha med sig för att visa upp på anmodan.)
Såväl motionsspår, vandringsleder och traktorväg är i strikt mening terräng.
Så i princip allt som inte är (MTB)asfalt, (MTB)grusväg eller (MTB)sprängstenstimmerväg är terräng.

Fast det hela är väl applicerbart först när man råkat på "vän av ordning med hund" som ringt efter "polis som inte fått mammas köttbullar på en vecka". I alla övriga fall så klarar man sig säkert undan med ett "Så! Sta! och gör inte om det!"

(*) Cykel som får framföras i naturen enligt allemansrätten.

Tydligen svårt att fatta: terrängkörningslagen innefattar inte elektriskt assisterade cyklar! Sluta jämför med motorcyklar för det är inte samma sak enligt lagen.

Det gör inte allemansrätten heller.. Vad det innebär enligt min tolkning är att så länge markägaren inte tydligt klargjort ett förbud mot elcyklar så ka man anta att det är okej att cykla där. Skulle däremot en juridisk dispyt uppstå så har markägaren laglig rätt att avvisa enstaka elcyklister eller upprätta ett permanent förbud mot elcyklar. Det är väl egentligen enda skillnaden mot en vanlig mountainbike som ingår i allemansrätten, dvs laglig "rätt" att vistas på privat mark. Men kör man på uppmärkta mtb-leder så har jag svårt att tro att någon skulle orka bry sig.

Du vet att du har fel när man börjar urskulda sitt kriminella uppträdande....

ForesterGuy sa:
Marham sa:
Glömde visst länken:

http://www.rideaway.se/produkt/sduro-allmtn-plus/

Bor i Örebrotrakten så det blir mest i skogarna härikring. Har även kvartorpshögen, en STOR kulle där det finns slalombacke och några hemmasnickrade downhill spår, där blir det perfekt med elcykeln för att orka trampa upp fler gånger i rad och då få mer av utförsåkningen:)

Trevligt, själv har jag http://www.rideaway.se/produkt/sduro-allmtn-rc/

Nice, kanske ska ta en träff i Dalaskogarna. ?

satt mitt emot två charmanta damer på tunnelbanan idag som diskuterade om att ta en kvällsprommenad någon dag i hellas varav den ena säger ja för mej passar alla dagar utom tisdagar för pratade med "namn" o hon sa att varje tisdag är ett helt gäng gubbar där me sånna där läskiga tystgående elcyklar med grova däck du vet.. o nu då de e mörkt så lyser dom tydligen upp hela skogen med sina strålkastare på både cyklarna o hjälmarna så övriga dagar är de lugnare o traska där

har en känsla av att de dom tror e elcyklar e happyriden :P satt o log för mej själv o tänkte på kriget om elcyklar här på happy o funderade på om ja skulle förklara de bara e vanliga cyklar eller inte men förklarade iaf för dessa damer de bara är vanliga cyklar o belysningen e bara kraftiga batteridrivna lampor. dessa trodde att alla grova cyklar är elcyklar o är inte första ggn ja råkar ut för att den gemene oinvigde tror att grova dämpade ramar alltid är elcyklar

så tänk på de hellasgubbar ni cyklar på elcyklar i vandrarnas ögon *skratt*

darkforce sa:
satt mitt emot två charmanta damer på tunnelbanan idag som diskuterade om att ta en kvällsprommenad någon dag i hellas varav den ena säger ja för mej passar alla dagar utom tisdagar för pratade med "namn" o hon sa att varje tisdag är ett helt gäng gubbar där me sånna där läskiga tystgående elcyklar med grova däck du vet.. o nu då de e mörkt så lyser dom tydligen upp hela skogen med sina strålkastare på både cyklarna o hjälmarna så övriga dagar är de lugnare o traska där

har en känsla av att de dom tror e elcyklar e happyriden :P satt o log för mej själv o tänkte på kriget om elcyklar här på happy o funderade på om ja skulle förklara de bara e vanliga cyklar eller inte men förklarade iaf för dessa damer de bara är vanliga cyklar o belysningen e bara kraftiga batteridrivna lampor. dessa trodde att alla grova cyklar är elcyklar o är inte första ggn ja råkar ut för att den gemene oinvigde tror att grova dämpade ramar alltid är elcyklar

Så det är dom som ger oss elcyklister dåligt rykte?

ForesterGuy sa:
darkforce sa:

Så det är dom som ger oss elcyklister dåligt rykte?

Inte bra, kanske läge att förbjuda alla cyklar med elektriskt lyse? :)

eller inse att låta sig bli kränkt av en elassisterad mtb inte e så farligt ;) skulle gissa e där största skon klämmer inte huruvida man ska tolka lagtext *LER*

Tillbaka
Topp