fhansson925 sa:
UrTomas sa:
Iofs kanske mer upp till den som ska utföra handlingen som kräver tillstånd att kolla upp om det finns? :)
Jag kollade med de mest trafikerade lederna som Lugnet, Biking Dalarna, Idre, Åre innan jag köpte cykeln. I övrigt kollar jag endast om du finns anledning. Verkar vara en hetare potatis i storstäderna. ?
Så är det absolut :) Frågan är hur det blir framöver? Troligtvis kommer du att kunna fortsätta köra utan att nån bryr sig, men vad händer om fler och fler börjar köra e-mtb även här? Och som samtidigt kör vårdslöst? Värt att tänka på i alla fall :)
UrTomas sa:
Tex så finns det en utmärkt led runt Bjurs som en ensam kille ordnade för ca 10-15 år sen, väldigt många markägare att ta kontakt med, vilket han gjorde själv helt ideellt. Ska han antingen plocka ner alla skyltar eller ringa alla markägare för att kolla om det är ok med e-mtb (ja, det finns många markägare i de trakterna)?
Beror väl på hur många som cyklar där och hur sliten den är. Kan ju tänka att det fanns en viss marginal när han frågade. Sen tror jag heller inte slitaget ökar märkvärt med elcyklar men det är diskutabellt.
Nja, om nån grinig Bjursgubbe (ni som bor här i närheten vet vad jag menar :)) skulle få för sig nåt så spelar det ingen roll hur många som cyklar eller hur sliten den är. "Vadå, finns det cyklar med motor nu? Nej då ska det då inte finnas nån led på min mark!" Kanske. Eller så går det bra, vem vet?
Han frågade nog om han fick markera en cykelled på marken och eftersom elcyklar inte fanns på samma sätt som idag så gäller tillståndet omotoriserade cyklar. Jag tror också att slitaget beror mer på hur man kör än vad man kör, men återigen: värt att tänka på i alla fall :)
UrTomas sa:
Men du har rätt: i praktiken kommer ingen härikring att bry sig. Inte än i alla fall.
Skall nog väldigt mycket till om det skulle förbjudas pga några enstaka cykelturer iaf...
Absolut! Då ska man ha maximal otur, med tanke på hur sällan man träffar på nån i skogen :)
Det jag vill säga är att man ska nog, oavsett om man har e-mtb eller vanlig mtb, vara ödmjuk inför att vi faktiskt använder någon annans mark för att roa oss på! Helt gratis dessutom :) Det gäller att skapa så lite konflikter som möjligt med markägare för att undvika förbud i framtiden. Som sagt så tror jag att slitaget beror mer på hur man kör än vad som körs, men för oinsatta kan det röra upp känslor om cykeln har motor, titta bara här i forumet (där de flesta dessutom är insatta) :)
Angående förbud så kommer det en parallell här:
Det skrevs tidigare i tråden att bommarna till militärområdet var stängda. Tidigare stod de öppna när det inte var övning på området, så att hundägare mm kunde ta bilen in och rasta hunden. Nära stan men mitt i skogen och massa stigar. Mycket grusvägar också, som användes flitigt av bygdens unga med körkort för att träna på att köra brett. Måttet var rågat när militären hade lagt mycket pengar på nytt grus på stora delar av området, som var bortsladdat på en helg. Då stängdes helt enkelt området av för biltrafik. För ALL biltrafik, inte bara de som misskötte sig eller bara bakhjulsdrivna bilar eller de under 20 år, utan all biltrafik. Som sagt: värt att tänka på i alla fall :)
Ursäkta långt inlägg :)
Cykla och njut av naturen, oavsett cykeltyp ;)