E-mtb ställen att cykla på?

fhansson925 sa:
Du säger själv att man ska ha markägarens tillstånd, sen att man inte behöver ett tillstånd?
Markägaren är ju inte ute i skogen och ser precis allt som sker där.

Jo, för att vara helt säker och bör man nog fråga. Men man behöver heller inget papper att vifta med om farbror polisen skulle stå i skogen och kontrollera en. Om ärendet skulle gå till domstol så har jag svårt att se att markägaren skulle kunna kräva något skadestånd eller böter om inget förbud är angivet. Därför skrev jag att "i praktiken" funkar det så att man kan lugnt cykla tills det att markägaren protesterar och då anpassa sig till det. Det bästa är att kolla upp innan vad som gäller speciellt om man tänker cykla i ett naturreservat då speciella bestämmelser kan gälla. Tex Vålådalen har ett förbud och bör därför undvikas:

http://www.lansstyrelsen.se/Jamtland/SiteCollectionDocuments/Sv/nyheter/2016/Ledvett-i-fjallen.pdf

En sak är väl om du struntar i lagarna och kör på ett vettigt sätt, det är inget jag hade brytt mig om ifall du körde i "mina" favoritslingor. Men när du är medveten att du ska ha markägarens tillstånd, men sen inte har tänkt be om något tillstånd, och hävdar att det är tillåtet, det skär sig lite för mig och låter oseriöst.
Vad gäller vålådalen står det "Terrängkörningslagen och
allemansrätten tillåter inte någon
form av motorfordon i naturen, vilket
också gäller elcyklar."
Det ser väl ut som att det är samma regler där som i övrigt, att man får fråga markägaren.

42Hz sa:
fhansson925 sa:
Nu blev jag nyfiken på vilka "banor" som man inte klarar med vanlig MTB men med E-MTB?

Ingenting är väl omöjligt men att cykla uppför en lång och brant backe 20 gånger är kanske inte så kul utan assistans. Jag tycker personligen att roligast med e-mtb är att köra flera varv på kortare banor runt 5-10 km som är väldigt kuperade och tekniska eller att klättra massor av höjdmeter och sedan stå på utför.

Låter rimligare, roligare åka nerför än trampa uppför.

Fast hur kul är utför och teknikknix med 10 kilo extra att släpa på?

fhansson925 sa:
me.I.am sa:
Någon som har koll på allemansrätten, vad säger den om el-cyklar?

Allemansrätten innefattar inte elassisterade cyklar...

Du har koll på det, och ändå hävdar du att du kan ut och cykla utan tillåtelse?

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/

"Bara med tillåtelse av markägaren
Allemansrätten ger oss en möjlighet att ta oss fram på många olika sätt. Gemensamt för dessa sätt är att man inte använder ett fordon med motor. El-cyklar, el-assisterade cyklar, cyklar med sk Pedelelec-funktion och terräng-Segways räknas som ”motoriserade fordon”. Naturvårdsverket bedömer att det inte är tillåtet att köra dem i naturen med stöd av allemansrätten, oavsett hur dessa definieras i lagen om vägtrafikdefinitioner.

Det betyder att cyklar och andra fordon som har en motoreffekt som är maximalt 250 W där motorn inte ger något krafttillskott över 25 km/h inte får framföras i naturen utan lov av markägaren. Den som vill köra den här typen av fordon på stigar, eller leder eller fritt i terrängen på någon annans mark måste ha lov av markägaren. För vanliga motorfordon gäller andra regler, se Fyrhjulingar, terränghjulingar och motorcyklar i terrängen."

I debatten som pågick i en annan tråd så har jag lärt mig att el-cykel, som uppfyller el-cykeldefinitionen, inte klassas som motorfordon, och dämed inte är totalförbjuden i terräng, men som du själv verkar medveten om så omfattas el-cyklar inte av allemansrätten.

Det står tydkligt "Den som vill köra den här typen av fordon på stigar, eller leder eller fritt i terrängen på någon annans mark måste ha lov av markägaren."

Måste ha lov av, är INTE samma sak som att det är fritt fram om markägaren inte satt upp en förbudsskylt.

Förbuds-skyltar som inskränker allemansrätten får bara sättas upp av Kommun eller länsstyrelse.

Jag tror att du bara är ett fredagstroll.

Max_max sa:
En sak är väl om du struntar i lagarna och kör på ett vettigt sätt, det är inget jag hade brytt mig om ifall du körde i "mina" favoritslingor. Men när du är medveten att du ska ha markägarens tillstånd, men sen inte har tänkt be om något tillstånd, och hävdar att det är tillåtet, det skär sig lite för mig och låter oseriöst.
Vad gäller vålådalen står det "Terrängkörningslagen och
allemansrätten tillåter inte någon
form av motorfordon i naturen, vilket
också gäller elcyklar."
Det ser väl ut som att det är samma regler där som i övrigt, att man får fråga markägaren.

Tror du har missuppfattat det där med "tillstånd". Det är liksom ingen blankett man måste fylla i eller ansöka om för att få köra i skogen utan det enda lagen säger är att det är upp till markägaren att bestämma vad som gäller eftersom e-mtb's inte täcks av allemansrätten. Om inte markägaren har angivit något förbud så är det inte heller förbjudet och det kommer aldrig bli någon juridisk påföljd. Men är man osäker så ska man givetvis fråga vilket jag tänker göra i vissa fall, tex cykla i fjällen etc..

Ett tillstånd kan vara att du har frågat muntligen. Vill du vara på den säkra sidan så kan du säkert få ett skriftligt tillstånd.

fhloston sa:
Det står tydkligt "Den som vill köra den här typen av fordon på stigar, eller leder eller fritt i terrängen på någon annans mark måste ha lov av markägaren."

Vilket är precis vad jag skrivit hela tiden. :) MEN i praktiken menas att finns inget utryckt förbud är det inte förbjudet heller så därför kan man anta att markägaren inte bryr sig eller iallafall inte tänker bråka om saken. Men är man osäker är det alltid bäst att fråga så klart.

fhloston sa:
Måste ha lov av, är INTE samma sak som att det är fritt fram om markägaren inte satt upp en förbudsskylt.

Men det blir ingen juridisk påföljd heller eftersom man inte begått ett lagbrott..

fhloston sa:
Förbuds-skyltar som inskränker allemansrätten får bara sättas upp av Kommun eller länsstyrelse.

Elcyklar innefattas inte av allemansrätten..

fhloston sa:

OK :)

Kan du inte läsa hela din länk ang Vålådalen?
Där står klart o tydligt, Terrängtrafiklagen och Allemansrätten tillåter inga motorfordon i naturen dit räknas även elcyklar.

Men va faaaan.....

Varför kan inte alla fredagstrådar handla om ngt kul?
E-mtb som ämne är ju inte ens skoj.

Hjälmtvång, rödljuskörning eller ridfolk är roligare ämnen.
Ngn som känner sig manad? ;-)

C-dale sa:
Där står klart o tydligt, Terrängtrafiklagen och Allemansrätten tillåter inga motorfordon i naturen dit räknas även elcyklar.

Det är en felaktig formulering. Vad de menar är att elcyklar inte är tillåtna i Vålådalens naturreservat. Läs hela tråden istället..

Senast ändrad:
fhansson925 sa:
C-dale sa:

Det är en felaktig formulering. Vad de menar är att elcyklar inte är tillåtna i Vålådalens naturreservat. Läs hela tråden istället..
Jag tyckte det var klart och tydligt, vad har det med tråden att göra?

lundatok sa:
fhansson925 sa:
C-dale sa:

Jag tyckte det var klart och tydligt, vad har det med tråden att göra?

Tråden har klargjort att elcyklar innefattas varken av terrängkörningslagen eller allemansrätten.. Det är en felaktig formulering som är skriven av en turistorganisation utan koll. Läs vad länsstyrelsen och naturvårdverket säger istället! (Länkar finns tidigare i tråden)

emmer sa:
fhansson925 sa:
emmer sa:
Fast hur kul är utför och teknikknix med 10 kilo extra att släpa på?
Verkar som du inte testat en e-mtb. Med 80 Nm extra trampkraft blir det kul! :)
3km/h? Är det kul utför?

I utförslöpor spelar vikten mindre roll, nästan så att en tyngre cykel är stadigare och ger bättre grepp så man kan åka fortare i vissa fall. När det blir riktigt tekniskt så kan ibland farten gå under 5 km/h och då lovar jag att de extra Nm i trampkraft ger breda smilband. I partier jag tidigare hade stora problem att klara av med XC-cykeln kan jag nu flyga över med några tramptag. Det är kul! :)

fhloston sa:
fhansson925 sa:
me.I.am sa:

Du har koll på det, och ändå hävdar du att du kan ut och cykla utan tillåtelse?

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/

"Bara med tillåtelse av markägaren
Allemansrätten ger oss en möjlighet att ta oss fram på många olika sätt. Gemensamt för dessa sätt är att man inte använder ett fordon med motor. El-cyklar, el-assisterade cyklar, cyklar med sk Pedelelec-funktion och terräng-Segways räknas som ”motoriserade fordon”. Naturvårdsverket bedömer att det inte är tillåtet att köra dem i naturen med stöd av allemansrätten, oavsett hur dessa definieras i lagen om vägtrafikdefinitioner.

Det betyder att cyklar och andra fordon som har en motoreffekt som är maximalt 250 W där motorn inte ger något krafttillskott över 25 km/h inte får framföras i naturen utan lov av markägaren. Den som vill köra den här typen av fordon på stigar, eller leder eller fritt i terrängen på någon annans mark måste ha lov av markägaren. För vanliga motorfordon gäller andra regler, se Fyrhjulingar, terränghjulingar och motorcyklar i terrängen."

I debatten som pågick i en annan tråd så har jag lärt mig att el-cykel, som uppfyller el-cykeldefinitionen, inte klassas som motorfordon, och dämed inte är totalförbjuden i terräng, men som du själv verkar medveten om så omfattas el-cyklar inte av allemansrätten.

+1 ?

me.I.am sa:
fhansson925 sa:
me.I.am sa:

Aha. Men terrängkörningslagen då, vad säger den?

Den säger att motorfordon inte är tillåtna i terräng. Men el-cyklar räknas inte som motorfordon (som jag har förstått det).

Vi har alltså ett "icke-motorfordon" som Naturvårdsverket säger är undantaget från allemansrätten. Detta innebär att man, enligt Naturvårdsverket, kan inhämta tillstånd från markägare för att få använda el-cyklar på dennes mark.

Jag tycker att el-cyklar borde räknas som motorfordon, då skulle diskussionen vara enklare.

fhloston sa:
me.I.am sa:
fhansson925 sa:
me.I.am sa:

Aha. Men terrängkörningslagen då, vad säger den?

Den säger att motorfordon inte är tillåtna i terräng. Men el-cyklar räknas inte som motorfordon (som jag har förstått det).

Vi har alltså ett "icke-motorfordon" som Naturvårdsverket säger är undantaget från allemansrätten. Detta innebär att man, enligt Naturvårdsverket, kan inhämta tillstånd från markägare för att få använda el-cyklar på dennes mark.

Jag tycker att el-cyklar borde räknas som motorfordon, då skulle diskussionen vara enklare.

Liksom alla andra fordon med motor som numera räknas som cyklar (trots att flera av dem helt saknar trampanordning till och med), bara för de ska få köra på cykelbanor och typ förpesta situationen där, hur kul med en segway tex? Nämen, det är visst en cykel...

fhloston sa:

Nej, en elcykel drivs med trampor och klassas därför som cykel. Ett motorfordon drivs med motor.

fhloston sa:

Att fråga vad som gäller räcker, behövs inget skriftligt avtal med markägaren. Rent juridiskt sett är det inte förbjudet så länge markägaren inte utryckt det.

fhloston sa:

Varför?? Som reglerna är nu tycker jag är bra för då kan man köra e-mtb i skogen till skillnad från t.ex. motorcyklar och fyrhjulingar som är förbjudet. Varför ens diskutera? Köp en e-mtb och ha kul. Låt bli att gnälla på andra som vill ha det åtminstånde..

fhansson925 sa:
fhloston sa:

Korrekt, en elcykel drivs med trampor och klassas därför som cykel. Ett motorfordon drivs med motor.

fhloston sa:

Att fråga vad som gäller räcker, behövs inget skriftligt avtal med markägaren. Rent juridiskt sett är det inte förbjudet så länge markägaren inte utryckt det.

fhloston sa:

Varför?? Som reglerna är nu tycker jag är bra för då kan man köra e-mtb i skogen till skillnad från t.ex. motorcyklar och fyrhjulingar som är förbjudet. Varför ens diskutera? Köp en e-mtb och ha kul. Låt bli att gnälla på andra som vill ha det åtminstånde..

Aliide sa:
Liksom alla andra fordon med motor som numera räknas som cyklar (trots att flera av dem helt saknar trampanordning till och med), bara för de ska få köra på cykelbanor och typ förpesta situationen där, hur kul med en segway tex? Nämen, det är visst en cykel...

Du behöver nog läsa på lite bättre vad lagen säger:

Ett motorfordon per definition drivs endast av en motor, inget annat. Ett "motoriserat fordon" är en hel kategori och där finns olika regler för om det är assisterad eller utesluten drivning av motorn. En cykel drivs med pedaler och tillåts vara assisterad upp till 25 km/h med maximal effekt 250 Watt. Den något luddiga kategorin "handikapphjälpmedel" som elektriska fordon av typen permobil räknas får drivas med elektrisk motor med maximal hastighet 20 km/h utan effektbegränsning. Segways, el-scooters och hoverboards har blivit lagliga genom den luddiga formuleringen för handikapphjälpmedel och går därför under denna kategori. De klassas alltså inte som cyklar som en elcykel gör.

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/

Där står uttryckligen att man inte får cykla med el-MTB i naturen.
Däremot finns andra regler kring bruksmaskiner som kan ge en öppning.
T.ex om du är bonde och behöver en el-MTB för att transportera dig på dina marker.
Och ang tillstånd från markägare så kan inte markägaren godkänna aktiviteter som Naturvårdsverket förbjudit.

Senast ändrad:
plumse sa:
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/

Där står uttryckligen att man inte får cykla med el-MTB i naturen.
Däremot finns andra regler kring bruksmaskiner som kan ge en öppning.
T.ex om du är bonde och behöver en el-MTB för att transportera dig på dina marker.
Och ang tillstånd från markägare så kan inte markägaren godkänna aktiviteter som Naturvårdsverket förbjudit.

Fel, det står bara att man inte har laglig rätt enligt allemansrätten att cykla fritt i naturen med motoriserad cykel. Ingenting om att det skulle vara förbjudet som motorfordon är enligt terrängkörningslagen.

Så du menar alltså att förbudet som Naturvårdsverket utfärdat för sitt ansvarsområde bredvid vägen inte gäller för att en annan myndighet, Trafikverket vars ansvararsområde är på vägen, inte klassat el-MTB som motorfordon bara för att det skall vara tillåtet att cykla på cykelbanan?
Skön logik där...

fhansson925 sa:
fhloston sa:

Nej, en elcykel drivs med trampor och klassas därför som cykel. Ett motorfordon drivs med motor.

fhloston sa:

fhloston sa:

Jag har kul utan motor.

plumse sa:
Så du menar alltså att förbudet som Naturvårdsverket utfärdat för sitt ansvarsområde bredvid vägen inte gäller för att en annan myndighet, Trafikverket vars ansvararsområde är på vägen, inte klassat el-MTB som motorfordon bara för att det skall vara tillåtet att cykla på cykelbanan?
Skön logik där...

Läs det finstilta:

Sen är det inte trafikverket som förbjuder motortrafik i naturen utan länsstyrelsen...

fhansson925 sa:
plumse sa:
Skön logik där...

Läs det finstilta:

Sen är det inte trafikverket som förbjuder motortrafik i naturen utan länsstyrelsen...

Men kör i diket? Det är ju en gråzoon och troligen tillåtet.

Med en dåres envishet hävdar du att det är tillåtet att cykla elhoj i skogen. Ok, what ever rocks your boat som det heter.
Fortsätt du att hävda motsatsen om du vill. Under tiden poppar jag mer popcorn.

1475860211928856771718.jpg

plumse sa:
Med en dåres envishet hävdar du att det är tillåtet att cykla elhoj i skogen. Ok, what ever rocks your boat som det heter.

Självklart är det inte tillåtet - men finns ju fortfarande folk som tror att vi har vänstertrafik....

Bengt-re sa:
plumse sa:

Självklart är det inte tillåtet - men finns ju fortfarande folk som tror att vi har vänstertrafik....

Precis som det finns folk som tror att rött ljus betyder "kör, bara kör"

Henrik_E sa:
Kan du inte bara träna lite mer så du inte behöver motor?

Hur menar du nu? Jag tränar så mycket jag kan men jag tycker ändå det är roligare med motor än utan. Jag löptränar, åker längdskidor och har cyklat XC mountainbike sedan 90-talet. Har även kört flertalet långlopp i mountainbike men för 3 år sedan operarade jag mig för ljumskbråck och kan inte ta i lika hårt som tidigare. Sen har jag börjat få problem med knän och ryggen. Jag har tidigare kört enduro på bana men tycker att e-mtb är både billigare och enklare, framförallt lagligt att köra i skogen. Jag förstår inte den negativa inställningen från flertalet personer här. Antagligen bara avundsjuka och istället borde ni testa själva och glädjas att vi bor i ett land där man kan åka el-cykel i skogen. Fantastiskt enligt mig!

Tillbaka
Topp