E-mtb ställen att cykla på?
fhansson925 sa:Du säger själv att man ska ha markägarens tillstånd, sen att man inte behöver ett tillstånd?
Markägaren är ju inte ute i skogen och ser precis allt som sker där.
Jo, för att vara helt säker och bör man nog fråga. Men man behöver heller inget papper att vifta med om farbror polisen skulle stå i skogen och kontrollera en. Om ärendet skulle gå till domstol så har jag svårt att se att markägaren skulle kunna kräva något skadestånd eller böter om inget förbud är angivet. Därför skrev jag att "i praktiken" funkar det så att man kan lugnt cykla tills det att markägaren protesterar och då anpassa sig till det. Det bästa är att kolla upp innan vad som gäller speciellt om man tänker cykla i ett naturreservat då speciella bestämmelser kan gälla. Tex Vålådalen har ett förbud och bör därför undvikas:
http://www.lansstyrelsen.se/Jamtland/SiteCollectionDocuments/Sv/nyheter/2016/Ledvett-i-fjallen.pdf
En sak är väl om du struntar i lagarna och kör på ett vettigt sätt, det är inget jag hade brytt mig om ifall du körde i "mina" favoritslingor. Men när du är medveten att du ska ha markägarens tillstånd, men sen inte har tänkt be om något tillstånd, och hävdar att det är tillåtet, det skär sig lite för mig och låter oseriöst.
Vad gäller vålådalen står det "Terrängkörningslagen och
allemansrätten tillåter inte någon
form av motorfordon i naturen, vilket
också gäller elcyklar."
Det ser väl ut som att det är samma regler där som i övrigt, att man får fråga markägaren.