Eagle 12sp kedja på SRAM XX! drivetrain

Bollox

Aktiv medlem
Någon som har testat Eagle 12sp kedja på SRAMs XX1 drivlina? Har Googlat lite o det verkar funka, men inte hittat ett 100% JA svar.

av 2 anledningar;

Eaglekedjan anses som kärnan till Eagles performance, då den har en mycket "smoother" utsidan, så den är tystare mm

Har en hoj med Kashima coating på fjädringen, så den guld Eagle kedja skulle matcha :-)

/ A

Nja det är väll tänderna på eagle framklingan som anses ge en tystare gång. Även om kedjan möjligen bidrar så tror jag det ä marginellt. Innermåtten på eagle kedjan ä ju samma så rent funktionellt kommer det säkert funka. Men yttermåtten ä smalare så risken ä ju att det ä på bekostnad på hållbarhet. Inte för att den inte lär hålla, utan mer att det känns onödigt när systemet i övrigt inte kräver smalare kedja.

Sen vetefan om eagle guld och Katshima ä likt. Det senare ä väll lite mörkare.

Kollat på kmc?

Bollox sa:
av 2 anledningar;

Eaglekedjan anses som kärnan till Eagles performance, då den har en mycket "smoother" utsidan, så den är tystare mm

Har en hoj med Kashima coating på fjädringen, så den guld Eagle kedja skulle matcha :-)

/ A
Eagle-kedjor verkar också gå av betydligt lättare än andra kedjor. Köp en KMC guld-kedja om du är ute efter färgen är mitt tips.

Hejsan!
Då jag inte klarar av Srams växelreglage har jag varit fast vid 11 delat Shimano XTR med en 10-42 Sram XD kassett men när jag läste att den nya Eaglekedjan skall vara avsevärt mycket bättre och hållbarare än dito xx1 kedja blev jag sugen på att testa den då Eagle enligt mått ska passa på en 11 delad kassett.
Jag har nu kört med Eaglekedjan i 9 månader och det har fungerat i stort sett helt problemfritt, ett kedjebrott bara men växlingen sitter till 100%.

Tillbaka
Topp