[easy racer] söndag kl. 10.00 Franssons 5-7 mil

Lisis

Medlem
Hej!

Verkar finnas ett intresse för en easy racer tur på söndag, kul! Dock har alla påtalat att vi skall vara hemma så man kan se paris roubaix med sänding 11.15-16. Ev behöver vi starta kl 9 men om turen inte blir allt för lång borde ni väl hinna se sändningen oxå? Så tillsvidare start kl 10.00 från franssons.

Min plan är:

- Ca 5-7 mil tex Annebergsrundan? karta kommer (gbg- lindome- anneberg - Inseros- Benareby - Mölnlycke o hem)
- hastighet: Ja med tanke på att jag inte cyklat ngt på hela vintern så inte allt för högt. Räkna med någonstans mellan 25-28 i snitt kanske.

Någon mer som är sugen?

Lisa

Hmm.. riktigt sugen, måste bara kolla med flickvännen och se ifall det går att få loss tid till det.

Sändningen av Paris-Roubaix börjar inte förrän 12.30 med försnack, så en start kl10 är helt lugnt.
Jag funderar på att haka på, men Franssons är en omväg. Passerar ni Mölndals tennisklubb vid Rävekärr lite över tio? Isåfall möter jag upp där.

Kul att det finns intresse!
Om det är nybörjare med i gruppen så anpassar vi oss till det, jag håller gärna i lite snack om hur man uppför sig i klunga osv så att vi får en säker och trevlig cykling tillsammans.
Jag har lagt upp passet även på Triathlon Västs forum och hoppas få med mig några klubbkompisar därifrån.

Poxeman skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att det finns intresse!
> Om det är nybörjare med i gruppen så anpassar
> vi oss till det, jag håller gärna i lite snack
> om hur man uppför sig i klunga osv så att vi
> får en säker och trevlig cykling tillsammans.
> Jag har lagt upp passet även på Triathlon Västs
> forum och hoppas få med mig några klubbkompisar
> därifrån.

Jag är nybörjare på klungkörning så jag pallrar mig till Franssons istället för Rävekärr så jag inte missar Poxemans klungsnack. Det här blir spännande!

Tyvärr har vi besök denna helg. Annars är jag i behov av en eller två Easy Racer-turer innan jag går på lite tuffare lvg-pass. Nästa lördag däremot : )
Ha en skön tur!

Martin gör du !?!

Nix imon blir det mtb m girlsen! Trollhättan känns avlägset om man bytt löpning mot paddling så kanske... Ryktet säger att rådsjön är öppen nu, nice!

Har precis varit på CC o införskaffat en ny kortare styrstam som skall testas på söndag. Hoppas CJmax kommer med sin verktygslåda!

Lisa

Senast redigerad av en moderator:
Har redan bokat in mig på en HCK-tur denna söndagen. Men äntligen lite vår. Får se om CJmax vågar titta ut nu då ;)

Visst är jag sugen, men min frus kanonförkylning har tillslut smittat mig också så det går nog inte att cykla i morgon. Kanske skulle putsa lite på racern och rulla själv runt kvarteret i alla fall?
Vädret ser fint ut...

Känner mig i mycket bättre form i år än förra året. Har bara sprungit, inte cyklat mer än till jobbet så jag behöver jobba upp "cykeltekniken".

Bring skrev:
> Nyregistrerad här och vill gärna åka med.
> Var ligger Franssons?

Korsningen mellan virginsgatan och delsjövägen. Det är en tapetbutik.

gerhard skrev:
> Visst är jag sugen, men min frus kanonförkylning
> har tillslut smittat mig också så det går nog
> inte att cykla i morgon. Kanske skulle putsa lite
> på racern och rulla själv runt kvarteret i alla
> fall?
> Vädret ser fint ut...
>
> Känner mig i mycket bättre form i år än förra
> året. Har bara sprungit, inte cyklat mer än till
> jobbet så jag behöver jobba upp "cykeltekniken".

Tråkigt, alltid trevligt att ligga bakom dig annars ;)

Jag kommer,ska bli kul med racerpremiär :)
försöker få med mig en kompis också.

Jag är på nästa gång :) Imorgon skickar jag min pojkvän istället! Själv ska vi köra backintervaller uppför Randa, ingen easy ride här på Mallis
/Merve

Jag kommer kanske... är trött efter multisporttävling idag men skulle säkert må bra av skön cykling imorgon med trevliga vänner.

Tjena!
Jag har tänkt köra med master kl 10 vid tempo (samma gata längre ned) men många är på träningsläger så det kanske blir dålig uppslutning. Vore jättekul om ni kunde köra förbi tempo när ni åker så kanske jag ensam eller fler sluter upp. Ju fler vi är tillsammans....

Det är säkert fler som hänger med i dag som inte kört så mycket i klunga och kanske årets första tur därför kör vi en kort genomgång innan vi dra iväg.

Tänk på:

- Ge tydliga tecken för sväng, stopp eller "hinder" på vägen. Vi gå igenom vilka tecken vi använder vid franssons.

- Snitt 25-28 kmh/h betyder; något snabbare än 28 på platten och mkt lugnt uppför. Då hänger alla med och vi slipper luckor.

- Om det trots allt blir en lucka, ropa "lucka!" och den gruppen som är framför saktar så ner så alla blir samlade och vi ökar sedan lugnt upp till vår vanliga fart. Inget ryck!

- Beroende på hur vi kör klungkörningen är det lite olika varianter som finns. Oavsett gäller att när du ligger först skall du inte öka farten mot tidigare, om du känner dig väldigt pigg, ligg ist först lite längre. Om du känner dig trött, ja då lägger du dig längst bak direkt och låter någon annan dra så att du kan vila.

- I uppförsbackar händer det att man ställer sig upp på cykel, då är det viktigt att inte trycka cykeln bakåt när man reser sig. Detta för att den som ligger bakom inte skall få ditt bakhjul i sitt framhjul och riskera en vurpa.

- I klungan kör vi ett jämt och lugnt tempo och undviker att bromsa.

Ser ut att bli en grym dag och ta med fika pengar det kan nog bli en fika på Torpcafe efteråt!

Vi ses vid Franssons och vi passerar Tempo vid 10.05.

Lisa

Vilken tur, uttrycket brukar förekomma på happy, men "Årets bästa tur" är inte långt borta. För oss som körde kortaste rundan blev det 65 km och ca 28-29 i snitt.

Vi var många idag, jag hörde något om 20 st och många nya ansikten, kul!

Vi rullade neråt enligt planen, vägen mellan Lindome och Anneberg var mkt dåligt med stora hålor. En punka och gruppen splittrades lite. I Inseros valde några av oss att istället köra via Eskilsby mot Landvetter och några valen en längre sväng via Härryda. Det var grymt fint väder idag!

På väg mot Eskilsby ser vi Enar o Poxeman på andra sidan sjön, de jagar ikapp efter punkan, men de fortsatta mot Benareby dit vi från början sagt att vi skulle köra...

Du som hade bråttom hem hamnade i den klunga som körde längst, hoppas det gick bra ändå?

Vi var ett gäng som vände hemåt i Eskilsby. Fika på en racer tur är aldrig fel, idag hoppade vi Torpscafe och åkte till pasta due på brezeliigatan. Riktigt fint väder och gött på ute serveringen. Många racer cyklister där idag, nya racer hänget i gbg?

Tyvärr mkt dåligt med fotograferande idag. Men här kommer ett foto från fikat:

bild.JPG ht=478

Lisa

Riktigt härlig runda idag! Jag har lika stor koll som vanligt och råkade hänga på den längre grupen och lurade med min kompis såklart :D Men det gick bra det med även om det blev tungt i backarna mot slutet.

När jag vek av mot johanneberg stod mätaren på 7,4 mil och 28,4 i medel.

Tog bar några bilder vid punkastoppet.

DSC00763.JPG ht=544

DSC00764.JPG ht=544

DSC00765.JPG ht=544

Jahapp. Det blev ju inte riktigt som vi tänkt oss ;-)
Men jag hoppas att alla fick en härlig tur i solen iaf!

Jag klipper in noteringen från min träningsdagbok:

Cykel, landsväg:
HappyMTB

Tid: 3:43:22
Sträcka: 97km

Kommentarer:
Happy Kaoz-ride ;-)
Tanken var att köra en Easy-räser ride med Happy. Vi var 21 glada cyklister som startade från Franssons. Efter 45min fick Enar punka och efter lite meck bestämde jag mig för att vänta med honom så att resten av gänget kunde fortsätta. Tyvärr gick det inte så bra med kolsyrepatronerna så vi stod still i nästan en kvart innan vi kunde börja rulla.
Vi körde på riktigt hårt med fina 2min-förningar för att ta oss ifatt klungan men tydligen så svängde de andra en annan väg och vi missade dem. När klossen på min vänstersko började bli lös fick vi stanna igen och efter det fick vi inte riktigt upp samma tryck. Efter dryga timmen med ca 34km/h i snittfart var vi tillbaks i Mölndal och mina ben var rejält slaktade... så jag passade på att äta min första energikaka när vi stannade för ett snabbt depå-stopp hos Enar och pumpade hans däck.
Trevligt nog fick jag sällskap från Munkebäck till Lerum innan Enar svängde av till Härskogsvägen (stark kille, jag hade nog börjat gråta när jag kom till härskogsbackarna...)
Sista biten till Floda gick saktare än önskat... men benen var helt brända.
Sammantaget en fantastisk tur i riktigt bra väder och rejält mkt hårdare än jag tänkt mig...

Vår GPS-plot nedan:

Bilagor

• Landsväg Göteborg 2011-04-10.png
    Landsväg Göteborg 2011-04-10.png
    344.7 KB · Besök: 66
Hej!

Tack så mycket för idag, vilken fin dag i vårsolen. Extra stort tack för nybörjarhjälpen, verkligen uppskattat. Tar väl ett tag att bemästra racercyklandets ädla konst men det finns bara ett sätt att lära sig..

/Jonas

Ja det blev ju inte riktigt en hel tur med gänget som jag tänkt mig, men det blev en grymt sköj och bra sväng i alla fall.

Som redan berättats inledde jag starkt med att köra ner i en grop och punktera efter 45 min solig körning. Sen var det ju domdär CO2-patronerna, dom frös ju fast i ventilen, vad gör man åt det? Tålamod tills det tinat, kanske, men det hade jag inte på första försöket. Så det gick dåligt.

Men till slut så blev det luft igen och iväg - tack Lisis och Poxeman för hjälpen och stort tack Poxeman för en grymt rolig timme när vi misslyckades jaga ikapp klungan. Om vi nästa gång tar samma väg som dom tror jag vi ökar chanserna att komma ikapp!

Sällskap med Poxeman via stan och Lerum till Härskogsbacken där vi as hejdå, och påpassligt nog ringde MinC. Han hade sett mig och Poxeman jaga klungan och försökt jaga ikapp oss, men nu verkade han cirkulera i trakterna kring Lindome så vi bestämde oss för att mötas nånstans, och med tanke på våra gemensamma geografiskills kunde det egentligen innebära just precis var som helst, men vi lyckades träffa på varandra utanför Landvetter och fick rolig cykling tillbaka.

Tack för idag - särskilt då Poxeman och MinC som ju pga att ni väntade/jagade stod för största delen av sällskapet för min del.

Enar

Senast redigerad av en moderator:
Jag kan inte styra upp någon tur de närmsta tre helgerna pga andra aktiviteter men hoppas att Lisa fortsätter med det fina jobb hon startat ;-)

Jag ska antagligen köra en liten runda på fredag, tror att den kommer bli ungefär såhär. gbg, lindome, anneberg, kungsbacka, bakvägen till snipen, lindome, gbg, sävedalen.
Sällskap är alltid välkommet!

Hej!
På söndag är jag uppbokad - skall stå i skogen o dela ut dricka till stirriga orienterare.

Men lördag förmiddag borde jag kunna. Men inte allt för långt skall hjälpa till att bygga TC på eftermiddagen. Lägger nog upp en tur på torsdag, när schemat är detaljbokat...

/ Lisa

Jag undrar också hur tiderna på Rodings tur kommer se ut... tänkte cykla hem från jobbet vid tre-tiden och tar gärna en omväg...

VeloLink skrev:
> Har redan bokat in mig på en HCK-tur denna
> söndagen. Men äntligen lite vår. Får se om
> CJmax vågar titta ut nu då ;)

Lisis skrev:
>
> Har precis varit på CC o införskaffat en ny
> kortare styrstam som skall testas på söndag.
> Hoppas CJmax kommer med sin verktygslåda!
>
> Lisa

Ledsen att jag var tvungen att göra er besvikna men jag hade tyvärr inga hjul att cykla på, de stod i 0range's källare och jag hade glömt att han hade dragit till Kalmar, alldeles för mycket jobb (hemma sent varje kväll förra veckan) i kombination med taskigt minne sabbade alltså möjligheten för premiärtur förra helgen. Annars var det ju som sagt helt OK väder till och med för mig. :-)

Nu till helgen skall jag dock försöka få till det och då med största sannolikhet på söndag då vädret ser bäst ut! :-D

/CJ

Jag kommer inte att lägga någon tur imon eller söndag. Men intresse verkar finnas så den som är sugen kan ju föreslå ngt.

Lisa

Är det nån som sett hur vädret ska bli på onsdag?

Nån som är sugen på en öl på Frankes? sjävlklart med lite cykling före ;D

Oj, ursäkta att jag är så dålig på att svara! Jag kör en runda idag, men kortar antagligen ner den. Invigningsfest på kontoret igår i kombination med lite sömn är inte den optimala uppladdningen för att cykla långt..

Tillbaka
Topp