Ebay - bud - kontokort... Nu med en fråga till :)

iMats

Aktiv medlem
Tänkte lägga mig första bud någonsin på en Ebayauktion. Har länkat mitt ebay-konto till mitt paypal-konto och grejen ska betalas med paypal. När jag försöker lägga mitt bud vill Ebay ha mitt kontonummer:
"The site you are currently bidding on requires that you verify yourself by providing your credit card information. Your credit card will not be charged and you don't have to pay using this card."

Är detta som det brukar vara?
Är det bara jag som är för nojig?

edit: givetvis handlar det om cykelprylar och denna tråd är därför inte ot :)

Senast redigerad av en moderator:
Så länge det står ebay.com eller paypal.com på adressraden och densamma inleds med https:// så hade jag varit lugn. Har du "verified"-status i paypal? Annars är det nog det som säljaren kräver att du har.

Jag känner inte igen förfarandet... vilken auktion är det? PM:a mig om du vill, jag lovar att inte bjuda :)

Jo, det är både https:// och ebay så då kör jag vidare.
Jag är "unverified" och har hittils inte sett någon anledning till att "verifia" mig. Men man kanske skulle göra det om man fastnar i ebayträsket.

Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag känner inte igen förfarandet... vilken auktion
> är det? PM:a mig om du vill, jag lovar att inte
> bjuda :)

Glöm det :D

Följdfråga:

Hur gör man automatbudning? Är det så enkelt att man skriver sitt maxbud direkt?

iMats skrev:
> Kupa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag känner inte igen förfarandet... vilken
> auktion
> > är det? PM:a mig om du vill, jag lovar att inte
> > bjuda :)
>
> Glöm det :D

Nähä.. slipp då. Försöker bara hjälpa dig.

Tråkigt att du missförstår mig, Mats. Jag var, och är genuint intresserad av att hjälpa dig, inte sno din pryl.

Speciellt när Ebay säger

"eBay & PayPal will never ask you for your account or credit card details, username or password in any communications."

så blir man misstänksam. Om du nu har lämnat ut ditt kreditkortsnummer så lycka till.

Mvh
Anders

Nädå, jag missförstod dig inte men det hade redan löst sig så jag försökte skoja till det lite, därav smilyn.
Jag är givetvis tacksam för all hjälp man kan få.

Ok, sorry, jag tog det lite på fel sätt. Hoppas du vinner prylen och det inte är något lurt med det.

Paypal verifierar din identitet via kortet, jag har gjort det själv senast här om dagen när jag gick in för att ändra min paypal-mailadress. Då fick jag se de fyra sista siffrorna i mitt kortnummer och ombads fylla i resten.

Stycket du citerar ovan syftar nog mera på att de inte ringer eller mailar och ber att få ditt kortnummer (det är dock rätt många som utger sig för att vara dem som gör så..) - det är klart att paypal behöver ditt nummer t.ex. när du ska betala :-)

Jag läste lite närmare på ebay innan jag skrev in några kortnummer. Det handlade inte om detta budet utan mitt konto (identitiet) egentligen.

http://pages.ebay.co.uk/help/newtoebay/questions/credit-card.html

"eBay keeps your credit or debit card on file as a way to verify your identity. Verifying some basic information about our members helps to make eBay a safer place to buy and sell.

Your card will be used for identification purposes only and will not be charged."

Märkligt faktiskt; jag kan inte minnas att jag lämnat kortnummer till Ebay för identifikation. Till PayPal har jag naturligtvis gjort det för att kunna betala.

Jag signade upp på svenska Ebay; men har bara handlat på Ebay UK.

Det var paypal som frågade om kortnumret. Ebay krävde bara att paypalkontot skulle vara verifierat.

Ebay äger numera paypal och de har väl integrerat det rätt bra kan jag tänka mig. Jag reggade paypalkonto och gjorde min första ebayaffär 2002 så jag minns inte hur det såg ut då :)

Vad landade det på? Vill minnas att den jag köpte gick på 400 ink frakt från usa, toppenskick.

Den gick för en femhundring vilket jag tycker är ok, den är helt oanvänd. Ny i affär går den på 99 eurosar.

A-C är 405 mm vilket passar min ram alldeles utmärkt. Den har dessutom enbart skivfäste så jag slipper dom fula v-bromspinnarna. Nu är det bara skivbromsar, skivbromsadapter bak, styrlager, styrstam och styre som fattas...

Jag kör med American Express på paypal och det har hittills funkat bra, vägrar att låga det dras från mitt VISA som är kopplat till lönekontot.
De har en sån där tjänst där man kan anmäla bedrägerier online och få tillbaks pengar, inget jag provat ännu.

Ja man måste verifiera sina kort som är kopplade till paypal kontot, tänk det omvända, om någon kom över ditt kortnummer så vill man gärna ha någon mer säkerhet än att bara lägga till utan att kunna verifiera.

Det går att begära chargeback både via Paypal och via Visa/MC/Amex om man skulle bli blåst.

Amex kan jag dock inte tänka mig att ha, de tar så otrevliga avgifter från handlarna.. Ännu mer otrevliga än de andra alltså :)

jomper skrev:
> Det går att begära chargeback både via Paypal och
> via Visa/MC/Amex om man skulle bli blåst.
>
> Amex kan jag dock inte tänka mig att ha, de tar så
> otrevliga avgifter från handlarna.. Ännu mer
> otrevliga än de andra alltså :)

Hur otrevliga då? jag har ingen aning, handlar oftast kontant.

Amex tar en större procentuell avgift av den som löser in köpet, det är därför många tar visa/mc men inte amex. Kan inte aktuella siffror tyvärr.

Men för att anknyta till trådens ämne, det brukar inte vara några problem att lösa ev kortbedrägerier oavsett vilket kort man har. Men det är ju klokt att inte använda ett kort som är kopplat till ett konto med mycket pengar på.. Jag använder kortet kopplat till mitt lönekonto men brukar alltid se till att inte ha några stora summor där.

En fråga till då...

Hittade en pryl med "buy it now" pris enbart och som uppenbarligen är fel, alldeles för billigt alltså. Är säljaren skyldig att sälja till det priset? Letade på ebay utan att hitta något om det.

Vågar man bjuda på en engelsk auktion som bara skickar till UK? Jag har mailat och frågat säljaren men han svarar inte och auktionen går ut om nån timme. Blir han väldigt arg tro?

Nej, men risken är att han säger att frakten kostar £120. När du redan har vunnit auktionen kan han ju lura dig vart han vill.

:P

> iMats skrev:
>
> Hittade en pryl med "buy it now" pris enbart och som uppenbarligen är fel,
>
> Är säljaren skyldig att sälja till det priset?

Ja.

Men läs beskrivningen av varan noga. Det sällan köp på ebay som är för bra för att vara sanna. ;)

Ja, det är klart, men det är på ett nav så jag hoppas inte att det ska kosta så mycket, nån som har erfarenhet av att handla nav från Ebay UK?

Nu är jag inne på den här tråden igen.. ska inte be att få se vad det är denna gång, iMats :D

Kolla också säljarens feedback noga. Ett skolexempel på bluff&båg är en säljare som bara har handlat med ett gäng andra som allihopa har reggat sig ungefär samtidigt och i sin tur bara köpt och sålt småprylar till varandra.

lundatok skrev:
> Ja, det är klart, men det är på ett nav så jag
> hoppas inte att det ska kosta så mycket, nån som
> har erfarenhet av att handla nav från Ebay UK?

jag har köpt lite saker därifrån ja, chrisking nav bland annat. men skulle aldrig bjuda på nått innan jag mailat o frågat säljaren om han kan skicka utanför UK o fått svar på det.

fördelen med ebay UK för ebay.de är ju att typ 99,9% har paypal

Kupa skrev:
> Nu är jag inne på den här tråden igen.. ska inte
> be att få se vad det är denna gång, iMats :D

:D

> Kolla också säljarens feedback noga. Ett
> skolexempel på bluff&båg är en säljare som bara
> har handlat med ett gäng andra som allihopa har
> reggat sig ungefär samtidigt och i sin tur bara
> köpt och sålt småprylar till varandra.

Säljaren feedback är väldigt bra så det är inget problem. Problemet är istället att jag läser alldeles för fort. Frågade honom om han skickar till sverige samt lite annat. Han upplyste mig lite fint att det var manualerna han sålde. Därav priset...

*skäms*

Baltazar skrev:
> jag har köpt lite saker därifrån ja, chrisking nav
> bland annat. men skulle aldrig bjuda på nått innan
> jag mailat o frågat säljaren om han kan skicka
> utanför UK o fått svar på det.

Nä, han blir troligtvis skitsur... Men budet han har är inte över reservationspris så jag blir lite sugen... :)

> fördelen med ebay UK för ebay.de är ju att typ
> 99,9% har paypal

Japp, det hade denna säljaren med.

höll på bli som hans om köpte en xbox360 bild inramad, för 8000 eller vad det var :D han hade inte heller läst hela texten där set stod att det var en tavla o inte riktiga xbox360 :D

lundatok skrev:

> Nä, han blir troligtvis skitsur... Men budet han
> har är inte över reservationspris så jag blir lite
> sugen... :)

en del säljare kollar inte sin ebay förän precis före försäljningen, men det kan ju oxå vara så att han inte svarat just för att han inte vill sälja utanför UK. en sådans om inte svarar skulle jag personligen inte chansa med.

du har ingen i UK som du kan ha som mellanhand då?

synd, får man fråga va det är för nav? jag lovar att inte bjuda nå, för som sagt, jag har chrisking o nå bättre går ju inte o få .

såg för övrigt en kille på weightweenes som ger bort, ja ni ser rätt, GER bort ett Tune nav till första bästa som PM:ar honom :D

Tillbaka
Topp