ebay frakt

paramedic

Medlem
ebay frakt
Jag funderar på att köpa en hoj eller en ram ifrån ebay .com men undrar på de olika frakt vilkoren ,på vissa hojjar står det ships to :usa,canada och på vissa står det ships to : everywhere.
Är det alltså så att vissa inte vill frakta den varan vart som helst och att det är onödigt att lägga bud på den då säljaren i alla fall inte kommer att skicka varan till vårat underbara land?

ebay frakt
Mejla säljaren och fråga först. Det har löst sig för mig flera gånger. Däremot är frakten pissdyr från usa. 500 spänn för ett par hjul, vågar inte ens tänka på vad en hel cykel skulle kosta.
/Johan

ebay frakt
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Mejla säljaren och fråga först. Det har löst sig
> för mig flera gånger. Däremot är frakten pissdyr
> från usa. 500 spänn för ett par hjul, vågar inte
> ens tänka på vad en hel cykel skulle kosta.
> /Johan

500 spänn för ett par hjul låter dyrt om det var USPS, men som Johan säger, maila även om det inte står Europe ofta så skickar de till sverige även om de inte specat det.

ebay frakt
Ok.Ville bara kolla om jag fattat det hela rätt .Fast jag blir lite fundersam på varför man går med på att skeppa iväg hojjen inom usa/canada men inte till tex;svedala är inte huvudsaken att säljaren får betalt då köparen i alla fall betalar frakten,inte för att jag vet men avståndet ifrån södra florida till norra canada måste väl frakt mässigt vara somm att skicka till sverige,har även själv ringt på hojjar som jag velat köpa men som säljaren bara skickar inom sitt län eller stad,har inte fattat det men om man vill bli av med en vara och det finns köpare med pengar att skicka över varför behåller man hellre varan och hoppas på att den blir såld senare eller inte alls bara för att det blir frakt på den som köparen betalar i slutändan ändå?HMMM vissa saker blir man aldrig klok på,har själv skickat cyklar ifrån Dalarna till umeå
men aldrig upplevt det som ett problem eller extra jobbigt.

ebay frakt
Go Quelle Paramedic,

Först, Grattis till Kajsa, otroligt bra.

Kanske jag kan bistå med lite av min erfarenhet då jag köpte en begagnad Rocky Mountain ifrån Canada via Ebay. Åkte på fraktkostnad (absolut billigaste med deras Canada post ca 1200:-) utöver detta Svensk moms 25% och tullavgift ca 15% ytterligare. Blev summa summarum: runt 10.500:- och budet jag vann på var ca 6.400:- Sek. Eftersom Canada ej har något handelsavtal med Sverige blev det så enligt Svensk tull och trots att cykeln var begagnad. Förhandlade ner beloppet till 8500:- efter många samtal med tullen som tillslut skrev ner beloppet eftersom jag stod på mig om att man inte kan ta ut full Svensk moms på en vara som är begagnad. Tydligen kan man det men jag lyckades att deala något. Ha detta i åtanke om du tjackar grejjor ifrån Canada. Vet ej om det råder likadan "byråkrati" ifrån USA. Ring tullen innan du lägger högsta bud är mitt råd eller köp via England eller annat EU-land. Då slipper du tull och annat krångel. Cykeln kom efter 11 veckor men den kom ivarjefall.

Lycka till man jag ska inte köpa mer hojjar ifrån Canada ifortsättningen. Detta köp gjordes 2003.

//

Nu en lycklig ägare till en Svensk Specialized.

Tillbaka
Topp