EC44 headset i ZS49 styrrör med adapter?

Qvadrater

Aktiv medlem
Tjena gott folk!

Går i lite fredagstankar om att stoppa ett angleset i min Propain Tyee, som har ZS49/ZS56 styrrör.

Har tittat på Works Components, som de flesta säger gör bäst anglesets.

Men!

Om jag vill ha ett fint rött headset, som matchar resten av cykeln, så verkar det vara EC44/ZS56 som gäller. (Eller om jag vill ha mer än -1,5 grad.)

Det borde väl gå att svarva till en enkel adapter i form av en kort bit alurör med ytterdiameter 49 mm och innerdiameter 44 mm och trycka i ett EC44/ZS56 headset? Jag har googlat runt lite och hittar inte någon information om den typen av adaptrar.

Vad säger ni som kan headsets, finns det någon särskild anledning till att det inte skulle fungera?

Var det någon som sa svarva? ?
Jaaa. ?
20230922_205417.JPG

(Ursäkta röran, håller på att städa.)

Tack. Har sett den innan, men:
  • Den är inte röd.
  • "Bara" -1.5 grad.
Därav att jag funderar på en adapter för att sätta EC44 i ZS49; så att jag kan använda ett sådant här:

Minskar ju reach.
Det finns väl någon någon variant som har ec på undersidan. Då får du en halv grad till

Det minskar reach inte nämnvärt om man kan tar bort 10 mm spacer under stammen.

EDIT: Man "vinner" också -0.5 grad till när man byter från ZS till EC på undersidan.

Det minskar reach inte nämnvärt om man kan tar bort 10 mm spacer under stammen.

EDIT: Man "vinner" också -0.5 grad till när man byter från ZS till EC på undersidan.
Ja, kan man plocka bort spacers är det inga problem.
Fick för mig att den var på ovansidan.

Jag ska nog också köpa en, om jag någonsin kommer i DH form, men har väl 44/56...

Teoretiskt ser jag inga problem med en adapter av det här slaget på ovansidan men det blir inte så mycket gods i adaptern och med presspassning både invändigt och utvändigt är det nog svårt att få till i praktiken då dimensionerna kommer ändras när man pressar i ena eller andra sidan.
Kanske om man svarvar ur sätet för koppen först och pressar in den på plats innan man svarvar till utsidan till rätt mått.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp