Eclipse Slangar eller alternativ...?

Jake

Aktiv medlem
Har sökt lite trådar på ämnet i fråga men skulle vilja ha lite färska intryck...

Är det någon som kör på Eclipse slangar på en 29er? Funkar det bra?
Finns det något vettigt alternativ (inte tubeless) förutom Schwalbe Evo tube? som är slut överallt...

Finns det någon vettig butik i hela stockholmsområdet som har andra slangar än conti och schwalbe?

Tacksam för svar

/J

Har dålig erfarenhet av Eclipse slangen! Tyckte den kändes stel å plastig. Monterade den utan problem men när jag skulle pumpa upp till lagom tryck så slets ventilen av slangen! Sålde den andra slangen å exakt detsamma hände den köparen!
Kör nu utan problem med Conti Supersonic 26" slang (95gram) i min 29:a

Jag testade.. Fick pyspunka efter några kilometer.
Det var i skarven där slangen sammanfogas det blivit hål. Alltså inget yttre som påverkat.

Hängde upp dom o pumpade hemma. Båda läckte!

Inget jag kan rekommendera..

Förstår inte hur alla kan ha dåliga erfarenheter men ändå kränger de slangar för 450:/st... Testerna är ju positiva.
Var de länge sen ni testade, funderar på om det var en risig batch?

/J

Jag har också testat, reklammerade 5 gånger efter att ventilen flugit loss samt att dom sprack i skarven på samtliga exemplar. Orkade inte mer så slängde skiten.

Jag kan verkligen slå ett slag för Maxxis Flyweight slangar. Ligger runt 120-150kr/st och väger in på 94g (finns bild på våg). Dom höll väldigt bra för mig. Körde första dagen på Grycksboendurot 2013 (köttigt) med sådana slangar på en bakstel XC utan att punka. Körde även CV och Lidingöloppet MTB samt en hel sommar utan punka. Ååååå jag har även kört Kobra-droppet (det gamla på 1,40m?) i Källviken utan problem.

Det var en bra slang..

Kung_Gustaf sa:
Jag kan verkligen slå ett slag för Maxxis Flyweight slangar. Ligger runt 120-150kr/st och väger in på 94g (finns bild på våg). Dom höll väldigt bra för mig. Körde första dagen på Grycksboendurot 2013 (köttigt) med sådana slangar på en bakstel XC utan att punka. Körde även CV och Lidingöloppet MTB samt en hel sommar utan punka. Ååååå jag har även kört Kobra-droppet (det gamla på 1,40m?) i Källviken utan poroblem.

Det var en bra slang..[/
Använder också dessa. Har 26" versionen till mina 650b. Inte en punka på 1,5 säsong trots runt 1,5-1,7 bar till mina 90kg.

Jag har kört hela sommaren på eclipse slangar utan problem.
Konti raceking med 2bar.
Slangarna har ju sjunkit i pris till 300kr.
Jag säger köp:-)

Kan inte rekommendera. Det är i.o.f ett par år sen men jag har aldrig haft så mycket problem med slangar som då. Lossnade ventiler punkt och så vidare.
/Eric

Har funkat fram i mer än två säsonger. En punka totalt , av vasst föremål som jag körde på. Bak däremot har jag fått pyspunka 3 gånger på nykrossat fint grus, med tunna TB däck, så jag har bytt till Michelin latex 26" på min 29er , och efter grandios superpunka på detta på Lida Loop med 4 hål så har jag Maxxis flyweight också 26" på 29-an. Har med ett Eclipse som reservslang på race.
Dagge

Tillbaka
Topp