Ecoride Ambassador, göra förändringar.

ISP

Medlem
Hej, jag har nyligen fått en Ecoride Ambassador AXS M-5, jag skulle gärna göra lite förändringar på den och därför skulle behöva rekommendation. Mitt problem med cykeln är sadeln då jag mer än något vill sitta i 45° vinkel, uppskattar gärna rekommendationer på sadel. Just nu har cykeln Selle Royal, FREEWAY city. Sedan bor jag på landet där det finns en hel del landsvägar men även grusvägar och skogsstigar, här skulle jag gärna uppskatta rekommendation på däck som offrar inte allt för mycket fart men som får det att kännas bekvämt på grusvägar. Ecoride använder sig av Schwalbe däck, och cykeln har måtten 50-622 (28 x 2.00").

Mitt problem med cykeln är sadeln då jag mer än något vill sitta i 45° vinkel, uppskattar gärna rekommendationer på sadel. Just nu har cykeln Selle Royal, FREEWAY city.
Det är helt fel cykel om du mer än något vill sitta i 45° vinkel. En TT eller LVG cykel har en geometri som möjliggör en position med 45° vinkel, absolut inte en stadscykel. Varför vill du mer än något sitta i 45° vinkel? Det ger mindre luftmotstånd, men det är ju inte lika viktigt på en elcykel, som ändå bara assisterar upp till 25km/h.

här skulle jag gärna uppskatta rekommendation på däck som offrar inte allt för mycket fart men som får det att kännas bekvämt på grusvägar. Ecoride använder sig av Schwalbe däck, och cykeln har måtten 50-622 (28 x 2.00").
Schwalbe Energizer Active Plus? Det har mycket punkteringsskydd som ökar vikten och minskar följsamheten vilket försämrar komforten. Ett däck med mindre punkteringsskydd har generellt sett bättre komfort.
Innan du börjar byta däck, vilket däcktryck har du? Ett onödigt högt däcktryck leder till sämre komfort. En Däckstryck kalkylator kan vara användbar för att hitta ett lämpligt däcktryck.

Det är helt fel cykel om du mer än något vill sitta i 45° vinkel. En TT eller LVG cykel har en geometri som möjliggör en position med 45° vinkel, absolut inte en stadscykel. Varför vill du mer än något sitta i 45° vinkel? Det ger mindre luftmotstånd, men det är ju inte lika viktigt på en elcykel, som ändå bara assisterar upp till 25km/h.

Schwalbe Energizer Active Plus? Det har mycket punkteringsskydd som ökar vikten och minskar följsamheten vilket försämrar komforten. Ett däck med mindre punkteringsskydd har generellt sett bättre komfort.
Innan du börjar byta däck, vilket däcktryck har du? Ett onödigt högt däcktryck leder till sämre komfort. En Däckstryck kalkylator kan vara användbar för att hitta ett lämpligt däcktryck.
Jag börjar också inse att det är helt fel cykel för min del. Jag vill nog cykla i 45° vinkel på grund av att jag använder heller inte elcykeln för vad den är gjord för, försöker använda elmotor så lite som möjligt då jag vill cykla så mycket som möjligt på mitt egna mån. Vilket leder nog till att jag försöker hela tiden luta mig framåt och sitta så långt bak på sadeln som möjligt vilket blir helt obekvämt med tanke på att sadeln är kort samt bred. Dessutom som nu nämnde är geometrin helt fel, eller så att säga hela cykeln är helt fel för hur jag vill cykla. Jag har funderat på att köpa en cykel som skulle passa bättre för hur jag vill cykla, men eftersom jag fick den här cykeln funderade jag om man kan köpa in delar för att ändra på cykeln till att passa behovet. Men det kanske är omöjligt?

Hej, jag har nyligen fått en Ecoride Ambassador AXS M-5, jag skulle gärna göra lite förändringar på den och därför skulle behöva rekommendation. Mitt problem med cykeln är sadeln då jag mer än något vill sitta i 45° vinkel, uppskattar gärna rekommendationer på sadel. Just nu har cykeln Selle Royal, FREEWAY city. Sedan bor jag på landet där det finns en hel del landsvägar men även grusvägar och skogsstigar, här skulle jag gärna uppskatta rekommendation på däck som offrar inte allt för mycket fart men som får det att kännas bekvämt på grusvägar. Ecoride använder sig av Schwalbe däck, och cykeln har måtten 50-622 (28 x 2.00").

Rolig frågeställning, det riskerar kanske att bli att du sminkar en gris om geometrin inte alls är avsedd för en framåtlutad sittställning. Samtidigt kan det vara roligt att småfixa med sin cykel bara för att man kan! Om bilderna som jag har hittat på nätet stämmer så har styret ganska mycket "rise" (handtagen är högre än anslutningen till styrstammen, testa och ta av det som är på styret, vänd på det och skruva tillbaka reglagen (så att handtagen är lägren än anslutningen till styrstammen). Om den har varierbar vinkel på styrstammen kan den också vinklas nedåt. Nästa steg blir att försöka få ihop avståndet mellan sadel och styre, om sadeln redan är i något ytterläge kan fundera på att skaffa en längre (eller kortare) styrstam (tyvärr har jag inte mekat själv med quillstammar, men det finns många andra på forumet som har den erfarenheten). Det kan också gå att hitta sadelstolpar med mer eller mindre setback.

Även om den är begränsad till 25 km/h kan det vara en intressant övning att se hur räckvidden förändras med en mer aerodynamisk sittposition.

Tillbaka
Topp