Eddy Merckx Alu Sprint (~2002) renovering till pendelcykel

olaola

Aktiv medlem
För ett par månader sedan fick jag ärva en Eddy Merckx i renoveringsskick. Hjulen va helt slut så jag köpte ett par Fulcrum 7:or efter tips i denna tråd: http://happyride.se/forum/read.php/1/2939628 och jag köpte nya Xenon-reglage efter tips här: http://happyride.se/forum/read.php/1/2933076 Efter mer skruvande inser jag att jag kommer pyssla en del så lika bra att samla allt här i samma tråd.

När jag nu idag började montera ihop allt såg jag att även framväxeln behöver bytas. På ett ställe är den tom. sliten igenom. Jag gissar att det inte är värt att byta något? Hela växel känns sliten. Har ni tips på framväxel? Bara att ta den billigaste campan?

Är det någon som vet något om just denna modellen får ni gärna fylla i! Jag har försökt hitta gamla kataloger men inte fått tag i något. Jag gissar att den är från ca 2002 men mer än en gissning är det inte.

Mina tidigare renoveringstrådar: http://happyride.se/forum/read.php/1/2018604 & https://cykelmek.wordpress.com/category/peugeot-p10/

Tusen tack på förhand och ha en TREVLIG kväll!

10_IMG_3847.jpg

3_IMG_3854.jpg

9_IMG_3848.jpg

8_IMG_3849.jpg

7_IMG_3850.jpg

6_IMG_3851.jpg

5_IMG_3852.jpg

4_IMG_3853.jpg

2_IMG_3855.jpg

1_IMG_3856.jpg

Det kommer mera :)

Miracle

Aktiv medlem
Stiligt! :)

Stora klingan fram ser sliten ut å det saknas en klingbult, vilket inte är nå bra.

Frid!

InlineOla

Aktiv medlem
Najs. Jag har själv en alu sprint som vintercykel. Min kompis köpte den ny på cykelcity år 2000, 16000kr tror jag den kostade med komplett daytona grupp men man kunde köpa den med både billigare och dyrare grupper. Daytona försvann sedan pga namnintrång och ersattes av Centaur.

2000-modellen hade gängad gaffel (om du tycker min ser knas ut är det för att jag har en adapter för att kunna köra vanlig styrstam), din ser ut att ha en "modern" variant på gaffel och är således nyare än 2000, 2002 kan nog stämma bra.

Här är en bild på mitt vinterhärke http://happyride.se/forum/read.php/1/1817770/1817989#msg-1817989

olaola

Aktiv medlem
@InlineOla

Snyggt! Bra att se den med skärmar också. Hur stora däck får du plats med då? Har du kört med vinterdäck också?

Tack för hjälpen med infon

Har du några tips på vad jag ska ersätta framväxeln med?

InlineOla

Aktiv medlem
Snygg vet jag inte om man kan kalla den men den fyller sin funktion:)

Det är supertight med skärmarna, speciellt i framgaffeln. Fick såga lite på skärmen och dra den med ett buntband så den pressas upp i gaffelklykan (som är väldigt spetsig på min gaffel). Jag kör 23mm däck, bak skulle det funka med 25 också men tror inte det går fram. Så, det blir inte mycket till vinterdäck, snarare uttjänta däck från sommarracern.

Framväxeln borde det väl funka med vilken som helst för lött fäste (brace on på engelska).

Faema

Medlem
Behåll framväxeln, fom 2007 kom QS och har då annan utväxling till framväxeln och det funkar inte, jag gick själv på den minan. Hitta en gammal växel kan bli svårt alt byta Ergopower, dyrt.

Fin cykel annars!

olaola

Aktiv medlem
@Faema

Tack!

Titta en gång till på bilden på min framväxel så förstår du varför jag vill byta den :(
Tidigare ägaren har nog haft nått fuffens för sig någon gång :(

Ideer?

olaola

Aktiv medlem
Tack!

Men vänta nu här. Betyder det att de nya Xenon-reglagen jag köpt inte funkar. För på bakväxeln verkar det ha blivit rätt direkt. Nu har jag visserligen bara cyklat 500m på den.

olaola

Aktiv medlem
Jag är lite osäker men jag har gjort inställningar på fram + bak-växlar och jag tror det funkar som det ska nu. Även om framväxeln sett sina bästa dagar.

Ska bara skaffa ny styrlinda sen kan jag ta en riktig provtur.

olaola

Aktiv medlem
Godkväll!

Idag har jag stött på ytterligare patrull! Jag kommer nog behöva renovera eller troligen byta vevlagret. Jag har gjort det på franska, på shimano och på gammelgamla 1-växlade men aldrig på campa. Hur mycket specialverktyg kommer jag behöva? :) Och har ni tips på hur jag går tillväga?

Phjouh! Det börjar bli en långkörare dehär!

Det kommer mera :)

1_IMG_3891.jpg

2_IMG_3892.jpg

3_IMG_3893.jpg

Senast ändrad:

olaola

Aktiv medlem
Godkväll!

Nu har jag äntligen fått ut vevlagret. Det var verkligen inga problem denna gången (än :)). Samma verktyg som på kassetten och vips så var allt löst. Vevarna behövde inte ens en svordom.

Axelns längd: 102 mm
Det är högergängor (vanliga) på båda två. Om jag förstår rätt är det Italienska gängor då?

Renoverar jag vevlagret eller köper jag ett nytt?

Har ni tips på vad jag ska ersätta vevlagret med?

1_IMG_4425.jpg

1_IMG_4421.jpg

2_IMG_4422.jpg

Senast ändrad:

Mini_me

Aktiv medlem
Känns som ett nytt är att föredra eller? Nya kostar inte så mycket att det skulle vara värt att ha projektet stillastående för att man håller på att renovera ett lager.

Köp ett nytt säger jag och renovera det där när lust faller på för utbildning. :)

Är ju trots allt "kolfiber" på den du har ;)

emmer

Ny medlem
Behåll Rekordlagret och köp nytt SKF (FAG) 61903 lager...
...på andra sidan bör det sitta två stycken (tror jag) SKF 61803 (eller möjligen 71803).
[Om man nu har justa verktyg hemma,]

olaola

Aktiv medlem
Vevlagret bytt! Det gick himla smidigt.

Jag beställde en Veloce 9/19S framväxel (FD11-VLB2B) också. Det gick inte lika smidigt.

Jag skruvade på den och gjorde lägre justeringen. Funka fint. Skruva på vajern. Drog 3 klick och den hoppade upp till stor-drevet direkt.

På stor-drevet känns det som att kedjan är för bred. Ska jag ta bor den grå plast-plutten? Den ser typiskt ut att vara löstagbar. Jag hittar inte den nämnas alls i manualen så det låter ju som nått som ska sitta kvar? :)

Tips?

CAM0073-B.jpg

emmer

Ny medlem
Den grå plastpluppen ska vara kvar.
Och vad jag minns så ramlade en sånär dit nästan av sig självt (10S dock).

Börja du justera in den på stora klingan.
Lättare att se att den är parallell med kedjan (något utanför mitt på kassett) och att den ligger några mm från klingan.
(Och man är ju på stora klingan 90% av tiden.)

Vad har du för mått mellan plåtarna? Kedjan är väl 6.8mm.

olaola

Aktiv medlem
Hej! Tack!
Jag har just cyklat min första runda på den. Funkar fint :)

Mäter jag innermåttet på smalaste kedjelänkarna är de 3,4mm och mäter jag bredaste ytter (ej över sprintarna) är det 6,6mm.
Mäter jag smalaste delen på innermåttet på Veloce-växeln är den 7,2mm. Magkänslan är att de är lite väl thight?

Jag upptäckte även idag att jag saknar skruven + distansen för klingorna där de fäster just vid vevarmen. Jag beställde nya skruvar till övriga men just den är någon specialare. Vet ni om det går att fa tag i? Och hur gör jag med distansen? Jag försökte pussla ihop distanser av olika brickor men fick inte någon att passa i bredd. Tips?

2016-07-2519.48.17.jpg

2016-07-2519.47.53.jpg

(Bilder på hela kommer)

olaola

Aktiv medlem
Godkväll!

Jag har fortfarande inte lyckats hitta dendär distansen + bulten men jag vet ivartfall att det heter double chanring bolt eller hidden chanring bolt och att distansen är 3,74mm (när jag mätte den fick jag den till 3,8mm). Distansen heter chanring spacer och det finns flera olika tjocklekar om jag förstår rätt.

Någon som har en över? Eller vet var jag kan få tag på en?

emmer

Ny medlem
Få tag på kan man här https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=54121

Men hade du varit i gbg så skulle jag kollat med cykelcity (som hade Campa förr), Sportspec (som har lite Campaprylar här och var) eller Sävedalens Sport (som brukar ha det Campa jag frågar efter, vilket är kassetter och kedjor :-) , och alltid har ett rakt svar). Eftersom jag antar du är annorstädes så kolla med lokala handlare eller ring till Racerdepån (Falköping) eller eventuellt Cykelmagneten (Falkenberg) och hör om dom har något att posta.

ulffo

Aktiv medlem
Hej

Sedan några år är jag ägare till ditt projekt.
(Tror jag åtminstone) har blivit en av mina favoriter för vår och höst turer. Sitter jättebra på den. Har provat lite olika hjul osv. Men i stort är det samma hoj. Dock hade någon misshandlat lacken på den å det grövsta. Men det syns inte på 5 meters håll.

Mvh Ulf

Bilagor

• 20221002_093427.jpg
    20221002_093427.jpg
    736.3 KB · Besök: 64

ulffo

Aktiv medlem
Hej

Kul att höra från dej, jag tror att någon pendlat med den och haft en oskyddad kätting eller liknande som skavt o slagit mot lacken.men i övrigt är den toppen för att vara ett gammalt åk.

Här kommer en bild från en runda i somras upp till Väderstad i Östergötland.

Bilagor

• 20220714_122226.jpg
    20220714_122226.jpg
    1.3 MB · Besök: 31

olaola

Aktiv medlem
Desamma! Fint att höra att den cyklas och tack för bilden :) Skicka gärna fler bilder!

Köp & Sälj

Topp