Edge 520 vs 520+ vs Explore vs..

AX3L

Aktiv medlem
Hallå,
Jag har skjutit på den här uppgraderingen ett bra tag eftersom det varit en del nya datorer från Garmin i pipen, men nu verkar de lanserade och kylan igår aktualiserade problemet med min gamla på ett väldigt tydligt sätt.

Kort sagt. Jag vill ha den till MTB. Gärna kunna se strava/trailforks segment runtom, se när jag kör ett strava segment (live) och framförallt helst ha en vettig karta. Allra helst möjlighet till att ladda ner terrängkartan/fjällkartan beroende på var man befinner sig. Jag trodde Trailforks-appen till Garmin var svaret på mina böner, men det verkar bara vara ett smidigare sätt att ladda över enstaka rutter?

Går det att lösa på ett vettigt sätt idag? Eller blir det en så stor kompromiss att man lika gärna kan skaffa en ny liten Edge 25 och stanna för att använda mobilen för navigering?

Just nu säljs 820 performance bundle till väldigt bra black fridaypris.
Min erfarenhet av Cykeldatorer är dock att kartorna inte är särskilt lätt använda då de är små, plottriga och odetaljerade.

Supersonic sa:
Just nu säljs 820 performance bundle till väldigt bra black fridaypris.
Min erfarenhet av Cykeldatorer är dock att kartorna inte är särskilt lätt använda då de är små, plottriga och odetaljerade.

Jasså, tänkte du på Atredo eller någon annanstans också? Jag ser att min dator la av dagen innan black friday som lite av ett tecken..

Jo jag köper det. Men det borde väl funka för att se ungefär var man är relativt lite andra kända segment, på stigar som man ändå har någorlunda koll på? Eller kan man lika gärna lägga ner det projektet helt?

glitch sa:
Köp en 520+ nu och utvärdera så jag vet om jag behöver en :)

Hahaha ? Som det ser ut nu lutar det lite åt en 820 iom att den finns till väldigt bra Black Friday pris. Problemet är att hälften vill kasta den utför ett stup pga pekskärmen och hälften tycker den är helt fantastisk.

520+ är lite för ny för att man ska få riktigt bra pris på den, men kostar å andra sidan inte lika mycket ordinarie. Jag ser inte att plusset lägger till så mycket vettigt för den som bara kör i skogen.

Det jag främst velar på är kartan, huruvida man kan lägga in en vettig karta och se spåren runtom medan man kör. Svårt att hitta riktig konsensus kring vad som funkar på vilka enheter där. För det är mitt huvudsakliga användningsområde för kartan, att kunna titta ner och se vad stigen heter för slippa behöva säga "den där stigen med en stor sten i mitten i början typ". Inte att nödvändigtvis navigera med den.

Men kan den där 820:an köra trailforkskartor t.ex. på ett smidigt sätt? Priset var ju lockande.
Och ser man verkligen nåt på den där lilla skärmen?
Känns som man egentligen borde köpa en billig skrotlur och sätta på styret egentligen.

glitch sa:
Men kan den där 820:an köra trailforkskartor t.ex. på ett smidigt sätt? Priset var ju lockande.
Och ser man verkligen nåt på den där lilla skärmen?
Känns som man egentligen borde köpa en billig skrotlur och sätta på styret egentligen.

My thoughts exactly! Jäkligt oklart om du kan köra i en karta med alla segment eller om trailforks-appen bara laddar ner enstaka GPX till enheten som du kan navigera efter. Jag kör ju mest i Hellas, så det gör ingenting om det är lite manuellt meck att fixa det bara det funkar. Sen vore terrängkartan som bas awesome, men det verkar generellt sett gå verkar det som. Där trumfar 820 med 16gb internminne, dock inget minneskort.

Ja lite så faktiskt. En kompis sätter fast sin lur på överröret närmast styret med kardborre tejpat samt en velcro strap. Verkar funka klockrent. Men jag vet inte jag.

Jag kör Android telefon i hållare från Elgiganten. Garmin är säkert bättre men jag vet inte i vilken prisklass den gör allt mobilen gör. 6000 spänn är inte aktuellt just nu. Lägger nog hellre pengarna på en Fenix 5 i så fall.

Edit. Nav o kartor funkar bra. Live segment kass. Har inte forskat i det men det är helt menlöst som det är nu.

Senast ändrad:
Ska du inte mickla med effektvevar och sånt. Så är väl explore given? Minst ett år nyare än alla de andra, bra pris. Lite större för navi, men ändå inte 1030 stor.

Utbudet kartor, typ opemmtb map är gratis och funktionellt.

Edit: har den livesegment iofs? Jag har inte koll, använde funktionen en gång på min 1030. Helt redundant.

Senast ändrad:
Karta på 520/820 är rätt dåligt. 520 utan touch är värdelös och 820 med lika stor skärm är aningen mindre värdelös. Jag plockar alltid fram mobilen när jag ska titta på en karta. Behöva vänta 2-5sek för att kartan ska uppdatera när man flyttat kartan eller zoomat ut på 820 är för jobbigt. Vissa tycker väl detta är ok men jag hatar lagg, därför stängt av livesegment pga fryslagg varje gång man råkar åka in i ett segment.

Enda gången som kartorna är bra är när man har en färdig rutt som man följer.

BjornR sa:
Karta på 520/820 är rätt dåligt. 520 utan touch är värdelös och 820 med lika stor skärm är aningen mindre värdelös. Jag plockar alltid fram mobilen när jag ska titta på en karta. Behöva vänta 2-5sek för att kartan ska uppdatera när man flyttat kartan eller zoomat ut på 820 är för jobbigt. Vissa tycker väl detta är ok men jag hatar lagg, därför stängt av livesegment pga fryslagg varje gång man råkar åka in i ett segment.

Tack! Jag är inne på lite samma spår, GPSerna med karta är helt enkelt inte bra nog än. Klart dugligt för navigering på landsväg, men inte till mtb. Nu klarade min garmin en 6h runda idag med bluetooth-koppling med telefonen i iaf -2°C, så torsdagens trubbel verkar varit högst tillfälligt. Lutar åt att jag skjuter ännu lite mer på det här inköpet med andra ord..

AX3L sa:
BjornR sa:

Tack! Jag är inne på lite samma spår, GPSerna med karta är helt enkelt inte bra nog än. Klart dugligt för navigering på landsväg, men inte till mtb. Nu klarade min garmin en 6h runda idag med bluetooth-koppling med telefonen i iaf -2°C, så torsdagens trubbel verkar varit högst tillfälligt. Lutar åt att jag skjuter ännu lite mer på det här inköpet med andra ord..

Vilken har du nu?`

Edge1030 fungerar för mtb. Snabb nog att panorera kartan eller köra utzoomat och få överblick.

marr sa:
Däremot, är den sjukt trött om man jämför med nya gpsmap 66. Fick hem min häromdagen.... Dock lite klumpig att ha på styret.
Men det är ingen Edge.
(Det finns säkert många andra modeller, och märken, som har ännu bättre displayer)

/Håkan

marr sa:
AX3L sa:
BjornR sa:

Vilken har du nu?`

Edge1030 fungerar för mtb. Snabb nog att panorera kartan eller köra utzoomat och få överblick.

En edge 25! Loggar min cykling med puls för strava, visar hur länge jag kört och vad klockan är på ett smidigt sätt och visar dessutom aviseringar från telefonen! Så egentligen är den fullt tillräckligt för grundbehovet, ska jag köpa en ny måste den tillföra något vettigt i form av navigation. Inte bara som gimmick utan något som faktiskt är användbart på riktigt.

Men okej, 1030 kanske är ett alternativ framöver med andra ord! Hellre lägga 4-5k för något som funkar väldigt bra än 2.5k för något som är en stor kompromiss. Men är inte den väldigt stor?

Jag har oftast edgen på hojen, men ja, den är stor. Så stor att ja förmodligen hade köpt explore istället om den funnits då.

På lvg/cx har jag alltid datorn. I skogen hemmavid lämnar jag den rätt så ofta. I nya skogar är den alltid på.

De gånger ja inte har edgen så loggar jag med fenix på armen istället.

AX3L sa:
Men okej, 1030 kanske är ett alternativ framöver med andra ord! Hellre lägga 4-5k för något som funkar väldigt bra än 2.5k för något som är en stor kompromiss. Men är inte den väldigt stor?
Monterad på styret/styrtappen kan den upplevas som stor
Men monterad på "out front" fästet (som ingår) upplever åtminstone jag inte den som onödigt stor
images

Men varför inte gå till en affär och kläm o känn själv
Eller köp på öppet köp

/Håkan

HåkanC sa:
AX3L sa:
Men monterad på "out front" fästet (som ingår) upplever åtminstone jag inte den som onödigt stor

Eller köp på öppet köp

/Håkan

Precis så ja, därför ja ser det som helt ok på lvg o cx. Men känns lite utsatt där på mtbn.

Kör med k-edge fäste ovanpå styrstam på mtb.

Senast ändrad:
marr sa:
Precis så ja, därför ja ser det som helt ok på lvg o cx. Men känns lite utsatt där på mtbn.
Jag kanske cyklar försiktigare än vad du gör.
Inga problem med framåtvurpor, inte ens på min MTB som har har långtifrån sixtengodkänd framgaffelvinkel.

/Håkan

HåkanC sa:
AX3L sa:

Eller köp på öppet köp

/Håkan

Åh herrejävlar. Nej, nån sån tror jag inte jag ska ha på styret för den typen av cykling som jag gör.

Explore då, är det någon som testat den irl?

AX3L sa:
HåkanC sa:
AX3L sa:

Eller köp på öppet köp

/Håkan

Åh herrejävlar. Nej, nån sån tror jag inte jag ska ha på styret för den typen av cykling som jag gör.

https://www.dcrainmaker.com/2018/07/garmin-edge-explore-review.html

What doesn’t it include though? Mostly features that are designed at more competitive athletes. For example, no Strava Live Segments (but you can do Strava Routes and upload to Strava), as well as no structured workouts or advanced training load metrics…or power meter support. But that’s kinda it. Almost everything else it has, save a few minor nuanced type things I’ll dive into below.

Senast ändrad:
marr sa:
AX3L sa:
HåkanC sa:
AX3L sa:

Eller köp på öppet köp

/Håkan

https://www.dcrainmaker.com/2018/07/garmin-edge-explore-review.html

What doesn’t it include though? Mostly features that are designed at more competitive athletes. For example, no Strava Live Segments (but you can do Strava Routes and upload to Strava), as well as no structured workouts or advanced training load metrics…or power meter support. But that’s kinda it. Almost everything else it has, save a few minor nuanced type things I’ll dive into below.

Läste precis den reviewn ? Ser ju onekligen trevlig ut! Liiiite större och bättre kartor än 820 till ungefär samma pris. Wattmätare och annat kommer jag inte använda inom någon snar framtid iaf.. Lite synd på live segment dock, men det har jag hört fler som haft lite problem med.

Finns det någonstans i Stockholm där man kan klämma på och köpa dessa i butik? Helst med displayex som faktiskt är på.

Trailforks har en riktig karta till Garmin. Uppdateras tyvärr bara var 6:e månad. Ny kommer förmodligen i december. Hovra med musen över storleken på Sverige-kartan (123 MB för 2018-06) så ser du senaste revisionen. För att kunna ladda ned den behöver du donera minst 10 USD till nån svensk stigförening (t.ex. Stockholms Stigcyklister). För cykling i Stockholms län finns också en cheapo-TF-karta på FB-gruppen "Vi som cyklar MTB i Stockholm". Se postning den 24:e oktober, eller sök på Trailforks i gruppen.

/Örjan, Trailforks Sverige-admin

https://www.trailforks.com/tools/garminmaps/
https://www.pinkbike.com/news/trailforks-basemap-for-garmin.html
https://www.facebook.com/groups/MTBStockholm/

OrjanX sa:
Trailforks har en riktig karta till Garmin. Uppdateras tyvärr bara var 6:e månad. Ny kommer förmodligen i december. Hovra med musen över storleken på Sverige-kartan (123 MB för 2018-06) så ser du senaste revisionen. För att kunna ladda ned den behöver du donera minst 10 USD till nån svensk stigförening (t.ex. Stockholms Stigcyklister). För cykling i Stockholms län finns också en cheapo-TF-karta på FB-gruppen "Vi som cyklar MTB i Stockholm". Se postning den 24:e oktober, eller sök på Trailforks i gruppen.

Inga höjdkurvor? Miffo färger. Ska kika noga på datorn sen. Men såg rätt b ut jämfört med tex openmtbmaps.

Men visst, den är kanske bra om man vill ha ett ark med en del stigar inritat. Jag använder kartan lite mer än så oftast...

Senast ändrad:
OrjanX sa:

Tack! Jag såg trailforks-sidan när jag googlade, men inte pinkbike och där såg den ju riktigt vettig ut faktiskt! Avsaknad av kurvor och sånt gör mig ingenting, snarare tvärtom. Less is more, både för att sen snabbare ska ladda (kanske) och för att man snabbare ska se var man är. Några silhuetter av sjöar osv behövs ju för att se var man är rent geografiskt, men annars vill jag inte se så mycket mer än stigarna.

Det finns kurvor i osm som jag antar att det baserat på. Dock extremt begränsat där jag rör mig. För mig är det viktigare med stigarna och då är osm bäst.

Det är samma bas (så klart). Jag kör viewranger vet inte om det är openmtb eller eller open cycle. Enda skillnaden jag kan se i Genarp mot osm är i alla fall att vita slingan är markerad.

marr sa:
jonte987 sa:
Det finns kurvor i osm som jag antar att det baserat på. Dock extremt begränsat där jag rör mig. För mig är det viktigare med stigarna och då är osm bäst.

Testa openmtbmap. Openstreetmap är ingen hit i skogen.

jonte987 sa:
Det är samma bas (så klart). Jag kör viewranger vet inte om det är openmtb eller eller open cycle. Enda skillnaden jag kan se i Genarp mot osm är i alla fall att vita slingan är markerad.

marr sa:
jonte987 sa:

Testa openmtbmap. Openstreetmap är ingen hit i skogen.

Ah precis, i viewranger vet jag inte hur det fungerar heller.
Blir dock stor skillnad när kör de olika på sin garmin.

jonte987 sa:
Jag kör Android telefon i hållare från Elgiganten. Garmin är säkert bättre men jag vet inte i vilken prisklass den gör allt mobilen gör. 6000 spänn är inte aktuellt just nu. Lägger nog hellre pengarna på en Fenix 5 i så fall.

Edit. Nav o kartor funkar bra. Live segment kass. Har inte forskat i det men det är helt menlöst som det är nu.

Vad kör du för app för navigering i skogen?

jonte987 sa:
Viewranger men det finns andra. Det viktiga är att den är baserad openmtb map , det är där stigarna finns. Gröna kartan är ju roligare men saknas mycket stigar.

Tack för svar, såg inte det här förrän nu då mail om tråduppdateringar bestämt sig för att hamna i spam-mappen sedan några veckor..

För mig som nybörjare känns det som lite djungel med alla appar för stigar, trailforks, viewranger, turtips på happy osv. Ingen sajt är heltäckande för kommentarer och liknande. Generellt är det ganska lite info om svårighet, typ av terräng mm.

Varför är det viktigt då? Måste jag ha färdiga rundor att köra? Nej, det måste jag väl inte egentligen, det är väl mest en vanesak från löpning och lvg-cykling att köra på och inte tänka så mycket på navigering. Men också att om man åker iväg med bilen upp mot en timme som det lätt blir med köer osv i Sthlm så vill man ju gärna att det är något som passar. 30 min transportcykling på FS mtb tycker jag inte är speciellt kul. T ex skidspår.se som jag använt mig av för längdåkning tycker jag fungerar bättre, men det kanske är en vanesak?

Tillbaka
Topp