Effektmätare till Deore

AnHel

Medlem
Effektmätare till Deore
Hej,

Jag sugen på att uppgradera min MTB med effekmätare. Jag har kommit fram till att enkelsidig mätare räcker och jag vill hålla kostnaderna så låga som möjligt.

Cykeln är en Specialized Epic Evo och har Shimano Deore MT511 vevparti. När jag letat runt så hittar jag inte många alternativ till Deore. Dom jag hittar är till XT och XTR.

Tittar jag på Stages Power, https://www.bikester.se/stages-cycl...ank-arm-for-xt-m8100-M838166.html?cgid=240114 så står det att denna är för Shimano M8100/M8120. Mäter jag min vemarm, antar att detta är det kritiska måttet, så har den samma mått som M8100, 17 resp 8 mm (se bifogad bild).

Är det någon som vet om detta kommer fungera och om inte, varför?

Finns det några andra lösningar?

Bilagor

• IMG_3004.JPG
    IMG_3004.JPG
    88.3 KB · Besök: 61
Effektmätare till Deore
Jag säger att en XT-mätare fungerar på ditt Deore. Är nästan säker på att boost- och kedjelinjealternativen sitter i högerveven. Däremot så har nya XTR inte samma infästning (eller rättare sagt - det ser annorlunda ut) så där är jag mer osäker.

Effektmätare till Deore
En liten anekdot kring effektmätare.

Har tre vänstervevsmätare från 4iiii till landsvägscykling/gruscykling. En dog förra hösten under sista racerrundan i konstant regn. Den andra dog någon gång mellan salt- och regnrunda för en vecka sedan och idag, då den var död när jag hoppade på cykeln. Under kvällen idag rotade jag fram höstens lik och gjorde rent och torkade den som dog senast, varpå båda hoppade igång och fungerade igen. Har inte testat dem skarpt än men hoppas på att de fungerar igen.

Mao har jag lite svajiga erfarenheter av vänstervevar för tillfället, även om det verkar vara avhjälpt för tillfället. Jag kör ganska mycket grisigt väder så mina lider säkert en del. Däremot har jag hört från polare att vänstervev på mtb också dör ganska ofta givet att de ofta har ett hårdare liv.

Skaffade effektmätare till nya mtbn i somras och gick då på en spindelmätare från P2M, en NGeco. Dels för mätnoggrannheten som är mycket bättre (en vänstervev mäter bara 50% av effekten och gissar resten), dels för att jag hoppas att den ska vara driftsäker.

Två erfarenheter från den är att den känns solid, men att man vid stigcykling inte har så mycket nytta av den då man inte alls kan utnyttja sin effekt på samma vis som på väg plus att man samtidigt sliter ut sig genom att använda större del av kroppen som inte mäts via pedalerna. För min del är det ändå givet att ha mätare på hojen då jag försöker köra en del intervaller samt att det är roligt att jämföra sig mot sig själv.

En P2M är bra mycket mer kostsam ska dock sägas..

Tillbaka
Topp